اختلالات نرم‏افزاری؛  عامل از دسترس خارج شدن فیس‏بوک

رایورز: از دسترس خارج شدن چند دقیقه‏ای شبکه اجتماعی فیس‏بوک برای کاربری که می‏خواهد آخرین عکس دوستان و اطرافیان خود را نگاه کند، مشکل چندانی به وجود نمی‏آورد. ولی همین اتفاق می‏تواند برای سازمان‏هایی که به فیس‏بوک اطمینان دارند و میلیون‏ها دلار آگهی تبلیغاتی خود را روی آن منتشر می‏کنند، یک ضرر بزرگ محسوب شود.

به گزارش رایورز به نقل از زد.دی.نت، فیس‏بوک طی این ماه برای سومین بار از دسترس خارج شد و این مساله انتقادات گسترده کاربران شخصی و سازمانی را به دنبال داشت. شرکت فیس‏بوک در این خصوص توضیحی نداد. پدرو کاناهاتی، مدیر مهندسی محصولات و اطمینان‏پذیری سایت فیس‏بوک پس از اصرار مراکز خبری به روزنامه وال استریت ژورنال توضیح داد: «هریک از این اختلالات زمانی صورت می‏گیرد که کدها تغییر می‏کنند. این اتفاق عواقب ناخواسته در جریان پاسخ به درخواست‏های سرور مرکزی است و به دنبال اختلالات نرم‏افزاری صورت می‏گیرد.»

البته هنوز به درستی مشخص نیست که گزارش‏های فیس‏بوک پس از هر بار اختلال در سایت چه معنی دقیقی می‏دهد. این شرکت در ژانویه امسال توضیح داد اختلال در تطبیق با رابط برنامه‏های کاربردی (API) آن باعث شده است از دسترس خارج شود. تقریبا می‏توان گفت فیس‏بوک در تمام مواردی که این اتفاق صورت گرفت سکوت کرده است. ولی کاناهاتی این بار صراحتا اعلام کرد اختلالات نرم‏افزاری باعث می‏شود تا این مشکل برای بزرگ‏ترین شبکه اجتماعی جهان تکرار شود و ناخرسندی کاربران خانگی و سازمانی را به همراه داشته باشد.