گروه جهان: پیشروی‌های تدریجی ارتش سوریه پس از مدت‌ها بار دیگر از سر گرفته شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش سوریه با حمایت حزب‌الله لبنان و پوشش هوایی جنگنده‌های روسیه موفق شد بخش وسیعی از بلندی استراتژیک «الجب‌الاحمر» واقع در حومه لاذقیه را به کنترل خود درآورد. این منطقه مشرف به مناطق تحت تصرف شبه‌نظامیان مخالف و جبهه النصره است. دیده‌بان سوری حقوق بشر سوریه نیز تایید کرد که «تیپ چهار ارتش سوریه که تازه تاسیس بوده و شامل سربازان و هزاران نیروی داوطلب مردمی است در حومه لاذقیه و ادلب پیشروی‌هایی به دست آورده است.» گفته می‌شود این تیپ از سوی روسیه آموزش دیده و تجهیز شده‌ است. بلندی الجب الاحمر در منطقه‌ای کوهستانی میان دو استان حماه و لاذقیه واقع شده و به دلیل مشرف بودن به دشت استراتژیک الغاب، از اهمیت بالایی برخوردار است.


اگرچه مدت زمان اندکی از حضور نظامی روسیه در سوریه می‌گذرد اما همین زمان اندک دستاوردهایی نصیب ارتش سوریه کرده است. بر همین اساس، تحلیلگران وارد میدان مقایسه و تحلیل شده‌اند. در اولین گام «تیپ 4 ارتش سوریه» با طرح 500میلیون دلاری پنتاگون برای آموزش اپوزیسیون سوری مقایسه شده است. این دسته از تحلیلگران می‌گویند ائتلاف غرب متشکل از 22 کشور نتوانستند پس از دو سال نبرد به دستاوردی واقعی دست یابند چرا که طرح 500 میلیون دلاری پنتاگون و سیا برای آموزش شبه‌نظامیان سوری برای مبارزه با داعش شکست خورد اما روسیه کمتر از یک ماه توانست به تنهایی با تشکیل و تجهیز تیپ تازه تاسیس 4 ارتش سوریه حماه و لاذقیه را از دست جریان افراط خارج کند.


خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: گروه جیش‌الفتح که ائتلافی متشکل از گروه‌های تندرو از جمله جبهه النصره است بیش از ۶‌ماه است که در این منطقه پیشروی کرده و توانسته با تصرف استان ادلب خود را به حومه لاذقیه که پشتیبان اصلی دولت سوریه از لحاظ معنوی و نیروی انسانی محسوب می‌شود، برساند. دمشق می‌گوید روسیه حمایت خوبی از نیروهای سوری داشته و باعث تضعیف مخالفان شده است.


از سوی دیگر، علاوه بر پشتیبانی هوایی روسیه، پشتیبانی موشکی این کشور نیز به حمایت از ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان آمده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد تمامی موشک‌هایی که از کشتی‌های نیروی دریایی این کشور در دریای خزر به سمت سوریه شلیک شده به اهداف خود اصابت کرده است. به گزارش شبکه المنار، ایگور کناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه با تاکید بر اینکه تمامی موشک‌ها به اهداف خود در سوریه اصابت کردند، گفت: «ارتش روسیه پیش از انجام هر حمله‌ای در سوریه اهداف را به‌طور کامل شناسایی و موقعیت آن را ارزیابی می‌کند و این یک اقدام کارشناسی شده بوده است.» وی گفت: «تمامی موشک‌هایی که ما شلیک کرده‌ایم به مواضع داعش در سوریه اصابت کرده و اظهاراتی که اخیرا در این باره مطرح شده شایعه بوده و برای تحت‌الشعاع قرار دادن عملیات روسیه علیه داعش است.» پیش‌تر یک مسوول آمریکایی مدعی شده بود که چهار فروند از موشک‌های شلیک شده روسیه در خاک ایران به زمین اصابت کرده است. این مقام نظامی روس همچنین افزود: 11 اردوگاه آموزشی داعش در استان‌های حماه و رقه نیز بمباران شده و زیرساخت‌های تروریست‌ها در برخی مناطق سوریه نیز هدف حملات هوایی ما قرار گرفته است. سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: حملات دقیق با بمب‌های لیزری و هدایت شونده باعث انهدام مخفیگاه‌های زیرزمینی داعش در دو منطقه سلما و عرافیت شده که این حمله با اطلاعات محلی دقیق انجام شده است.


نشست مشترک مقام‌های روسی - اسرائیلی در مورد سوریه

حملات هوایی، موشکی و لیزری روسیه به مواضع داعش باعث نگرانی مقام‌های اسرائیل شده است. رهبران نظامی این رژیم از ترس به خطر افتادن برتری هوایی- موشکی این رژیم و جلوگیری از تنش نظامی میان دو طرف خواستار برگزاری نشست مشترک روسی- اسرائیلی شده‌اند. بر همین اساس، وزارت جنگ اسرائیل اعلام کرده، مقام‌های نظامی اسرائیل و روسیه در تل‌آویو با یکدیگر دیدار کرده و درباره مکانیزمی که هدفش جلوگیری از تقابل میان نیروهای دو طرف در عملیات سوریه است، به گفت‌وگو پرداختند. به گزارش خبرگزاری شینهوا،‌ وزارت جنگ اسرائیل در بیانیه‌ای با اعلام اینکه قرار است نشست دیگری در مسکو برگزار شود، اعلام کرد: در این نشست به مساله ایجاد مکانیزم امنی برای ارتش‌های دو طرف در منطقه می‌پردازیم.


دیدار مقام‌های نظامی دو طرف دو هفته پس از توافق ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره همکاری مذکور و در جریان نشستی در مسکو صورت گرفت. یک مقام‌ دفاعی اسرائیل می‌گوید: به‌جز خطر برخورد و تقابل میان نیروهای روس و اسرائیلی در منطقه، نگرانی از این مساله وجود دارد که عملیات روسیه در سوریه باعث مخدوش شدن خطوط راداری اسرائیل مستقر در مرز سوریه شود.


دبیرکل حزب‌الله: میلیاردها دلار برای نابودی سوریه هزینه شده است

شبکه المنار با انتشار سخنان سیدحسن نصرالله، در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای الاهواز می‌گوید: پنج سال جنگ جهانی که علیه سوریه به راه افتاده بود با پایداری این کشور در همه زمینه‌ها نتوانسته به مقاصد خود برسد. دبیرکل حزب‌الله افزود: «میلیاردها دلار تاکنون برای ویرانی سوریه هزینه شده و صدها تُن سلاح بر سر ملت این کشور ریخته شده و هزاران شبه‌نظامی از سراسر جهان به این کشور اعزام شده و هدف از همه اینها سرنگونی دولت سوریه بود. کشورهای جهان و رسانه‌های بین‌المللی و عربی علیه سوریه بسیج شدند و سعی در ایجاد تفرقه مذهبی در این کشور کردند که هیچ یک به نتیجه نرسید. ما اکنون از مرحله خطر در سوریه گذشته‌ایم و این در سایه تحولات داخلی، منطقه‌ای و جهانی است.»


سیدحسن نصرالله افزود: «قضیه سوریه به زودی مسیر جدیدی را آغاز خواهد کرد.» دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنان خود به تجاوز عربستان و ائتلاف تحت رهبری آن به یمن پرداخت و تاکید کرد که اطمینان دارد عربستان در یمن شکستی تاریخی و خوارکننده خواهد خورد و پیروزی فراخواهد رسید اما در زمان مشخص و به نحوی که خداوند مقرر کند. سیدحسن نصرالله در ادامه افزود: «عربستان همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس را وابسته به خود می‌داند و ده‌ها سال است تلاش می‌کند این نگاه خود را نهادینه سازد. حکام عربستان نمی‌توانند تحمل کنند در همسایگی‌شان کشوری که در قدرت و حاکمیت ملی نمونه است، وجود داشته باشد.