شهادت مستشار ارشد نظامی ایران در سوریه
گروه دیپلماسی:‌ سردار حسین همدانی از فرماندهان سپاه پاسداران و از مستشاران ارشد نظامی ایران در دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب(س)، پنج‌شنبه شب در شهر حلب سوریه به شهادت رسید. به گزارش «ایسنا» در پی شهادت سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی در سوریه، روابط عمومی کل سپاه اطلاعیه‌ای صادر کرد.


در بخشی از این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت این سردار شجاع و گرانقدر به محضر حضرت ولیعصر (عج) و نایب برحقش امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی) و ملت شریف ایران، آمده است: « سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مستشاران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان حرم در طول سال‌های گذشته که نقش تعیین‌کننده‌ای در حفظ و حراست حرم حضرت زینب (س) و کمک و تقویت جبهه مقاومت اسلامی در جنگ تروریستی سوریه داشت، عصر روز پنج‌شنبه در حین انجام ماموریت‌های مستشاری در حومه شهر حلب به دست تروریست‌های داعشی به شهادت رسید.» سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی از فرماندهان قدیمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جنگ تحمیلی و از بنیان‌گذاران سپاه همدان بود و مدتی نیز فرماندهی لشکر 27 محمدرسول‌الله را برعهده داشت. خاطرات او در قالب 2 کتاب «مهتاب خین» و «تکلیف است برادر» منتشر شده است.


مراسم تشییع پیکر

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، پیکر سردار شهید حسین همدانی یکشنبه ساعت ۹ صبح از حسینیه حضرت زهرا(س) در پادگان ولیعصر در میدان سپاه تهران و دوشنبه ۹ صبح در میدان امام خمینی(ره) همدان تشییع و سپس در زادگاهش همدان دفن خواهد شد.


پیام تسلیت رئیس‌جمهوری

همزمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در پیامی شهادت سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، فرمانده معظم کل قوا، نیروهای سلحشور نظامی و انتظامی به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عموم ملت ایران تبریک و تسلیت گفت و برای آن مجاهد خستگی‌ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل علو درجات، برای همرزمان غیورش صبر و سرافرازی و برای بازماندگان شکیبایی و اجر الهی مسالت کرد.


متن پیام حسن روحانی به این شرح است: شهادت فرمانده دلاور سپاه اسلام، سردار سرتیپ پاسدار حسین همدانی که در حراست از حرم اهل بیت علیهم السلام و هنگام ماموریت مستشاری برای تقویت جبهه مقاومت اسلامی در نبرد با گروهک تروریستی داعش و حامیان آنها به لقای حق نائل شد، فقدانی بزرگ و اندوهی عمیق آفرید. کارنامه خدمات و مجاهدت‌های آن شهید عزیز از مبارزات نهضت اسلامی و مقابله با جریان طاغوت و نفاق در مناطق غربی کشور تا ایفای نقش برجسته در تشکیل شجره طیبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرماندهی موفق عملیات‌های مختلف دفاع مقدس و رده‌های مختلف سپاه؛ و سرانجام شهادت در راه خدا، مصداق تحقق آیه شریفه «و الذین قتلوا فی سبیل الله فلن یضل اعمالهم سیهدیهم و یصلح بالهم و یدخلهم الجنه عرفها لهم» است که شهادت، نه نوعی از مرگ، بلکه سعادت و حیات پایداری است که خداوند متعال برای بندگان خاص خویش وعده فرموده است. اینجانب شهادت این فرمانده دلاور را به محضر حضرت ولیعصر (عج)، فرمانده معظم کل قوا، نیروهای سلحشور نظامی و انتظامی به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عموم ملت ایران تبریک و تسلیت گفته، برای آن مجاهد خستگی‌ناپذیر جبهه‌های حق علیه باطل علو درجات، برای همرزمان غیورش صبر و سرافرازی و برای بازماندگان محترم شکیبایی و اجر الهی مسالت می‌کنم. علی لاریجانی،‌ رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیامی ضمن تسلیت شهادت سردار حسین همدانی گفت: «سردار همدانی در عرصه‌های دشوار و در دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب اهتمام جدی داشت.» به گزارش «ایرنا» لاریجانی در این پیام تاکید کرد: «سردار همدانی در امتداد ایثار خویش سرانجام در حین ماموریت دفاع از حرم توسط نیروهای داعشی و در منطقه حلب سوریه به شهادت رسید.» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی شهادت سردار همدانی در جبهه مقاومت به دست تروریست‌های تکفیری را ضایعه‌ای بزرگ خواند و گفت: «شهید همدانی هوشمندانه و خستگی‌ناپذیر در ماموریت مستشاری در جبهه مبارزه علیه تروریسم و افراط و اشغالگری حضور داشت.» همچنین علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در پیامی به مناسبت شهادت سردار همدانی ضمن تبریک و تسلیت شهادت او آورده است: «همدانی سرداری عالی‌قدر، استراتژیستی توانا و خار چشم دشمنان و تکفیری‌های تروریست و حامیان آنان بود.» به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سپاه تهران بزرگ، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه نیز صبح روز گذشته برای عرض تسلیت در منزل سردار شهید حسین همدانی حاضر شد.


او همچنین در پیامی، سردار همدانی را یکی از استوانه‌های مستحکم خط مقاومت در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیف کرد که به دست مزدوران میدانی آنان - تروریست‌هایی که توسط هم‌پیمانان نظام سلطه از جمله سعودی‌ها تسلیح شده و به جان ملت‌های مسلمان یمن، عراق، سوریه و بحرین افتاده‌اند - به شهادت رسید. سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در پیامی با تجلیل از نقش ارزنده شهید همدانی در دوران مبارزه علیه رژیم ستم شاهی، حماسه دفاع مقدس، در جریان مبارزه با تروریسم تکفیری -صهیونیستی و دفاع از حرم مطهر حضرت زینب (ع) از او به‌عنوان مجاهدی راستین که همواره در خط امام (ره) و رهبری(مدظله العالی) بوده و یکی از سرداران سرافراز جبهه جهاد و مقاومت یاد کرد. در عین حال حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران درباره شهید همدانی گفت: «شهید همدانی سردار مبارزه با تروریسم بود.» محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیامی تاکید کرد: «سردار همدانی در هیچ عملیاتی در دوران دفاع مقدس غایب نبود و تا پایان عمر پربرکتش در دفاع از اسلام از هیچ تلاشی مضایقه نکرد.» همچنین اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و همرزم سردار شهید حسین همدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، به تشریح ویژگی شخصیتی سردار همدانی پرداخت و گفت: «او در آخرین ماموریت خود که به‌صورت مستشاری به سوریه رفت، بسیج نیروهای مردمی را در سوریه به راه انداخت و با وجود آنکه برای ارتش آنان سخت بود؛ اما ایستاد و هماهنگ کرد و توانست بسیج سوریه را به نام دفاع وطنی در کنار ارتش سوریه تشکیل دهد و جبهه مقاومت را بین حزب‌الله، ارتش سوریه و نیروهای مردمی که همان دفاع وطنی بود، هماهنگ کردند و در مقابل داعش، استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی و جبهه النصره بایستند و تلاش کردند تا اجازه ندهند سوریه سقوط کند.»


یادداشت ابراهیم حاتمی‌کیا

همزمان ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان سینمای دفاع مقدس در واکنش به شهادت سردار حاج حسین همدانی، در یادداشتی نسبت به این واقعه ابراز تاثر کرد. به گزارش «تابناک» در قسمتی از این یادداشت آمده است: «لحظه‌ای که خبر به جانم نشست، بیش از آنکه به سردار فکر کنم از جاماندگی خودم حالم گرفت. سردارِ سربدار حسین همدانی، آن سیمای سفید کرده در آسیاب جهاد سال‌ها است که می‌رفت و ما گمان کردیم در کنارمان است. او بازمانده قافله‌ای بود که سالارش حاج احمد متوسلیان بود.»