ایرنا: دست روباتیک «آسمان» به همت دانشجویان مهندسی مکانیک عضو انجمن روباتیک دانشگاه شهید باهنر کرمان طراحی و ساخته شد. این دستاورد در سومین کنفرانس بین‌المللی روباتیک و مکاترونیک ایران مقام دوم بخش خلاقیت را کسب کرد.

پرهام اخلاص‌پور، علی فتحی‌زاده، مهراد ژند و رضا رواقی پاریزی تحت سرپرستی سلمان کریمی‌نسب، دانشجویانی هستند که مراحل طراحی و ساخت قسمت‌های مکانیکی، طراحی مدار و برنامه‌نویسی دست روباتیک آسمان را انجام داده‌اند. این روبات، مشابه دست راست انسان است و توانایی انجام بیشتر حرکات دست راست را دارد که این حرکات شامل جمع و باز شدن دست از محل کتف، چرخش از محل کتف، جمع و باز شدن از محل آرنج، پیچش مچ و حرکت مستقل پنج انگشت دست است.

برای کنترل این روبات، لباسی مجهز به سنسورهایی است که حرکات یک دست واقعی را ثبت می‌کند و پس از پردازش داده‌های ارسالی از سنسورهای موجود در این لباس، بازو حرکاتی مشابه با دست فردی که لباس را بر تن دارد، انجام می‌دهد. گروه آسمان، پروژه دست روباتیک خود را به صورت open source عرضه کرده است به این معنی که تمامی منابع مورد نیاز برای ساخت روبات در اختیار همگان قرار می‌گیرد که می‌توانند آزادانه از آن استفاده کنند. سرپرست این گروه در توضیح مشخصات فنی این روبات گفت:

روبات آسمان از سه بخش بازو، دست و لباس ثبت حرکات تشکیل شده که قسمت بازوی روبات از کتف تا مچ دست را شامل می‌شود و دارای چهار درجه آزادی و امکان کنترل مفصل‌ها با «سروو موتور» است و برای ساخت آن از برش لیزری استفاده می‌شود. سلمان کریمی‌نسب ادامه داد: قسمت دست روبات نیز از پنج درجه آزادی برخوردار است و هر انگشت به تنهایی و به صورت مستقل کار می‌کند، توسط سروو موتور قابل کنترل است و برای ساخت آن از پرینت سه‌بعدی استفاده می‌شود. وی راحتی و ارگونومیک بودن را از ویژگی‌های لباس ثبت حرکات motion capture روبات آسمان برشمرد و گفت: این لباس دارای ۹ سنسور داخلی برای ثبت حرکات است.

کریمی‌نسب در مورد کاربردهای این روبات نیز اظهار کرد: دست روباتیک آسمان اکنون در مرحله آزمایشی قرار دارد و فقط قادر به تقلید حرکات دست و جابه‌جا کردن اجسام سبک است اما هدف نهایی که دست برای آن طراحی شده، انجام فعالیت‌های راه دور یا کار در محیط‌های خطرناک صنعتی است به طوری که اپراتور یا فرد متخصص، حرکات مربوطه را در محل استقرار (از راه دور) انجام می‌دهد و روبات این حرکات را در جایی دیگر (اغلب محیط‌های پرخطر) عینا تکرار می‌کند.