یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام



درجا زدن دماسنج بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ۷واحدی به حرکت خود برای پانزدهمین روز متوالی در کانال ۶۱ هزار واحدی ادامه داد. ارزش معاملات ثبت شده در بورس تهران کمتر از ۴۰ میلیارد تومان بود (بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی). معاملات کم رمق بورس از طرفی به نبود انگیزه برای خرید سهام اشاره دارد، از سوی دیگر، نیز ارزیابی از کف قیمت سهام مانع از شروع یک موج ریزشی دوباره می‌شود. هرچند اقتصاد داخل در وضعیت نسبتا رکودی به سر می‌برد، اما طی یکی، دو هفته اخیر بازارهای جهانی شاهد رشد قابل توجه کالاهای پایه بودند که اثرات خود را به ویژه در نمادهای فلزی بورس تهران داشتند. از سوی دیگر، انتشار عملکرد شرکت‌های بورسی در ۶ ماه نخست سال روی «کدال» در روزهای آتی و همچنین تعیین تکلیف نهایی برجام می‌تواند تعادل کنونی شاخص را بر هم زند.


بازار ارز



افت با احتیاط دلار
روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت ۱۲ تومانی به نرخ ۳۴۸۵ تومان معامله شد. طی روزهای اخیر شاهد تداوم افزایش تقاضا بودیم که نرخ دلار را نزدیک به سطح روانی ۳۵۰۰ تومان نگه داشته بود. با این حال، انتظار برای تثبیت سطح ۳۵۰۰ تومانی به‌عنوان سقف قیمتی، با کاهش تقاضای خرید، افت نرخ دلار را رقم زد. دلیل دیگر این افت را می‌توان به حالت انتظاری به وجود آمده در بازار ارز نسبت داد. پیش‌تر به تاثیر روند بررسی برجام روی بازار ارز اشاره شده بود که انتظار تعیین تکلیف برجام در مجلس در هفته جاری، حالت انتظاری را تشدید کرده است. در این میان، عده‌ای از معامله‌گران با افت نرخ ارز و انتظار رشد آن، اقدام به نوسان‌گیری کرده‌اند که تقاضای این افراد می‌تواند منجر به بازگشت نرخ‌ها در بازار ارز شود.

بازار سکه



غلبه اونس بر دلار
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی به قیمت ۹۴۰ هزار تومان معامله شد. در حالی که سکه در ابتدای معاملات همراه با رشد قیمتی اونس طلا (اونس رشد بیش از ۱۰ دلاری را در مقایسه با پنج‌شنبه تجربه کرد) تا سطح ۹۴۲ هزار تومانی نیز افزایش یافته بود، در ادامه فشار افت نرخ دلار باعث تعدیل قیمت‌ها در بازار سکه شد. مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) همچنان در سطح ۱۳ هزار تومان قرار دارد که رقم بالایی است. علاوه بر واکنش سرد سکه به بازارهای اثرگذار (اونس طلا و دلار)، نزدیک شدن به ماه محرم تقاضای سکه را در بازار کاهش داده است. امروز نیز در تعطیلی بازار جهانی طلا، انتظار می‌رود دلار بر قیمت سکه اثرگذار باشد که احتمال ریزش قیمتی در این بازار پایین است.


بازار طلای جهانی



تداوم خوش‌بینی به رشد اونس
در پایان معاملات هفتگی، اونس طلای جهانی با رشد ۶/ ۱ درصدی به قیمت ۴/ ۱۱۵۶ دلار معامله شد. انتشار صورتجلسه ماه سپتامبر فدرال رزرو با تاکید بر ضعف اقتصاد جهانی، احتمال افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۵ را تضعیف کرد و با افت شاخص دلار عامل رشد اونس شد. فدرال رزرو در جست‌وجوی دلایل بیشتری برای تعیین میزان تاثیرپذیری اقتصاد آمریکا از ضعف اقتصاد جهانی است. آمارهای خرده‌فروشی، شاخص قیمت تولیدکننده، شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدات صنعتی آمریکا در هفته جاری آمارهایی هستند که می‌توانند تصویر روشن تری از آمادگی اقتصاد این کشور برای اجرای سیاست‌های انقباضی ارائه دهند. رئیس صندوق بین‌المللی پول، توصیه کرده بانک‌های مرکزی در اتخاذ سیاست‌های مالی احتیاط کنند. اکثر کارشناسان با چشم انداز تضعیف احتمال افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو در سال جاری روند صعودی را برای این هفته اونس پیش بینی کرده‌اند.


بازار اوراق مسکن



«تسه»ها در میانه بازه تعادلی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۶۷ هزار و ۵۸ تومان معامله شدند. پیش‌تر به جذب سرمایه‌های متقاضی مسکن در صندوق سپرده یکم بانک مسکن از اوایل تابستان اشاره شده بود. با وجود مبالغ بیشتر این وام‌‌ها، زمان دریافت طولانی‌تر و همچنین سود واقعی بالاتر این وام‌ها در مقایسه با اوراق تسهیلات مسکن همچنان جذابیت «تسه»ها را حفظ کرده است. ارزیابی از کف‌های قیمتی در بازار مسکن و همچنین کاهش سود وام همراه با افت قیمتی اوراق از عواملی بوده که همراه با کاهش قیمت‌ها، افزایش تقاضا را به دنبال داشته است. پس از نوسانات شدید هفته گذشته، انتظار ثبات نسبی قیمت اوراق مزبور متناسب با زمان سررسید آنها در بازه قیمتی ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان وجود دارد (انتظار قیمت بیشتر برای اوراق با مدت زمان انقضای طولانی‌تر).

بازار نفت



بیشترین رشد نفت در ۷ هفته
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۹ درصدی به قیمت ۶۳/ ۴۹ دلار معامله شد که بیشترین افزایش از ۷ شهریور محسوب می‌شود. افت شاخص دلار با تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، تشدید ناآرامی‌ها در سوریه و برخی خوش‌بینی‌ها به کاهش عرضه از سوی کشورهای غیر عضو اوپک مهم ترین عوامل افزایش قیمت نفت محسوب می‌شدند. در این خصوص، گزارش بیکر هیوز از کاهش دکل‌های نفت شیل آمریکا (۹ مورد) برای ششمین هفته متوالی، بیانگر فشار قیمت‌های پایین نفت بر این تولیدکنندگان است. با این حال، کارشناسان بسیاری همچنان بازار نفت را گرفتار مازاد عرضه دانسته و رشد پرشتاب نرخ‌ها را دور از انتظار می‌دانند. از سوی دیگر، لغو قانون ممنوعیت صادرات نفت آمریکا یک گام دیگر جلو رفت (تایید توسط مجلس نمایندگان) که در صورت نهایی شدن می‌تواند قیمت‌های جهانی را کاهش دهد.