روابط ایران و عربستا ن اصلاح‌پذیراست

گروه خبر: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرگزاری «شفقنا»، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روابط ایران و عربستا ن اصلاح‌پذیر است، گفت: اگر بخواهیم انجام بدهیم، کاملا شدنی است.


البته یک طرفه نمی‌شود. مثلا از طرف ما آمادگی باشد، اما برای آنها شرایطی باشد که نپذیرند یا به یک دلیل سیاسی و منطقه‌ای یا هر چیز دیگر نخواهند یا ما نخواهیم، ولی به نظر من کاملا شدنی است. هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و ترس برخی از کشورها از ایران، جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه گفت: بعد از قطعنامه دولت جدیدی آمد که دولت من بود. ما گفتیم، دشمن‌تراشی نداریم و می‌خواهیم با دنیا کار کنیم. دنیا خیلی سریع به طرف ما آمد. عرب‌ها که هزینه صدام را در جنگ می‌دادند، ترسیده بودند. چون ما پیروز جنگ می‌شدیم، به طرف ما آمدند. وی افزود: من در سنگال ملاقات کوچکی با آقای امیر عبدالله که آن موقع ولیعهد عربستان بود، کردم. بسیاری از یخ‌های روابط بین دو کشور آب شد. عربستان بین کشورهای عربی محوریت دارد. یک یا دو سال طول نکشید که روابط ما با همه این کشورها طبیعی و دوستانه شد. الان سخت‌تر از آن موقع نیست. وی افزود: البته فعلا در عربستان وضع خوبی پیش نیامده است. یعنی سیاستی که حاکمان جدید پیش گرفتند، عاقلانه نیست. ولی باز هم راهش جنگ نیست. راهش این است که ما باید به نحوی منطقی مذاکره و صحبت کنیم و آنها را مطمئن کنیم که از ما نترسند و ما هسته‌ای نظامی نیستیم. نمی‌خواهیم سلاحمان را علیه کسی به‌کار ببریم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش افزود: من فکر می‌کنم که اگر ما درست وارد شویم، خیلی آسان می‌توانیم مسائل‌ خود را با اعراب حل کنیم. آنها هم باید درست وارد شوند و اگر آدم عاقل و معتدلی مثل ملک‌‌عبدالله وجود داشت، می‌شد مسائل را حل کرد. البته من قبلا در یک جلسه طولانی میهمان آقای سلمان در ریاض بودم. آن موقع ایشان را آدم معقولی دیدم. به نظرم اطرافیانش بد عمل می‌کنند و تندروی دارند. در عین حال ما باید از این راه مسائل را حل کنیم. در نجف که بودم، آیت‌الله سیستانی حرف درستی به من زدند و گفتند: شما ایرانی‌ها از موضع قدرت و احساس مسوولیت، حرف‌هایی می‌زنید و کارهایی می‌کنید که کشورهایی که در آن شیعه در اقلیت هستند، در فشار قرار می‌گیرند. شما در ایران راحت هستید. هاشمی رفسنجانی با اشاره به آخرین سفرش به عربستان و دیدارش با ملک عبدالله و تصمیم به تشکیل هفت کمیسیون مشترک بین ایران و عربستان برای حل اختلافات گفت: این مساله الان هم مورد نیاز ماست. باید جایی باشد که مرجع اختلافات باشد و بگوید که مثلا در یک مساله حق با تفکر شیعه یا تفکر سنی است و اگر هم اختلاف باقی بماند، بگویند دعوا نداریم و هر کسی با عقیده خودش رفتار کند. اگر این مساله در دنیای اسلام نهادینه شود، برای مسلمان‌ها خیلی مهم است. الان شیعیان در همه جا هستند و در خیلی از جاها مظلوم هستند.


وی با بیان اینکه این راه‌حل هنوز هم معنا دارد، گفت: ولی زمان دولت قبل بود. اختلاف ما بر سر این شد که وقتی ما این طرح را به ایران آوردیم، با رهبری مطرح کنیم. ملک‌عبدالله در همان‌جا به من گفت که طرف من احمدی‌نژاد نباشد. رهبری طرف من باشد. رهبری طبق اصولی که دارند، گفتند: من دولت نیستم و بهتر است در مسائل اجرایی دخالت نکنم. ملک عبدالله هم خودش را رهبر عربستان می‌دانست و کسی را بالاتر از خودش نمی‌دانست. رهبری گفتند: این کار دولت است و من دولت را دور نمی‌زنم. آقای سعود فیصل برای اینکه مساله را اجرایی کنند، به ایران آمد که دولت احمدی‌نژاد استقبال نکرد و طرح به هم ریخت. ملک عبدالله درست می‌دانست که اجرای این طرح در اداره دولت ایران نیست.هاشمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: ما با سنی‌ها اصلا مشکلی نداریم. همه این کارهایی که الان می‌شود، گناه است. چه شیعیان کارهایی بکنند که آنها را متنفر و عصبانی کنند و چه سنی‌ها این کار را بکنند، واقعا گناه است و گناه بزرگی هم است. رهبری هم روی این مساله تاکید می‌کنند. ولی متاسفانه هست و در خیلی از کشورهای اسلامی، آدم‌هایی هستند که این‌گونه رفتار می‌کنند. البته ما مثل آنها نیستیم که آدم بکشیم؛ ولی ویروس تندروی باید مهار شود که تروریست‌پرور است. الان تروریسم خطر بزرگی برای جامعه است و حتی این احتمال هست که این تروریسم کم‌کم تبدیل به جنگ جهانی از نوع تروریسم شود.