ایسنا: مشاور پیشین رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی تاکید کرد که محدود شدن اقدامات اوباما در سوریه به حمله علیه داعش به نفع ایران و روسیه است.


دنیس راس، مشاور پیشین رئیس‌جمهور آمریکا و عضو اندیشکده سیاست خاور نزدیک در این یادداشت که در روزنامه واشنگتن‌پست منتشر شده است، با اشاره به نا‌آرامی‌های سوریه نوشت: «رئیس‌جمهور اوباما حتی زمانی‌که من در دولت فعالیت می‌کردم به وضوح مشخص کرد که نمی‌خواهد گرفتار جنگ سوریه شود. او انتخاب شده بود تا آمریکا را از جنگ‌های خاورمیانه بیرون بکشد، نه اینکه وارد آنها شود. وی نمی‌خواست درگیر جنگ داخلی یک فرد دیگر شود چرا که ترس از گیر افتادن در یک باتلاق بسیار زیاد بود. اما همیشه این هزینه‌های یک اقدام است که رویکرد دولت را تعیین می‌کند، نه هزینه‌های اقدام نکردن.» برای باراک اوباما به چالش کشیدن آنهایی که می‌گویند ایران یا روسیه در حال دست یافتن به پیشرفت‌هایی در سوریه هستند و آمریکا حداقل پیشرفت را در اقداماتش در سوریه به دست آورده است،‌ کار جدیدی نیست. وی در مارس ۲۰۱۴ گفت: من همیشه از این تفکر که ایران به نوعی در سوریه پیروز شده است متحیر می‌شوم. ایران یکی از دوستان سوریه در جهان عرب و روسیه نیز یکی دیگر از دوستان سوریه در منطقه است. اما پس از گذشت ۱۸ ماه، به نظر می‌آید که اوباما بر این باور است که تغییراتی در سوریه شکل گرفته است. به نوشته این مشاور پیشین رئیس‌جمهور آمریکا، اگر واکنش واشنگتن به اقدامات روس‌ها در سوریه به افزایش حملات علیه داعش محدود شود، آن‌گونه که ظواهر امر نشان می‌دهد در واقع بازی کردن در نقشه ایران و روسیه است. متاسفانه در این صورت به نظر می‌آید که ما با آنها علیه سنی‌ها متحد شده‌ایم و هرگونه امیدواری برای اینکه سنی‌ها داعش را فاقد اعتبار کنند از بین می‌رود.

بنابراین، اگر آمریکا می‌خواهد بر رفتار تهران و مسکو در سوریه اثر بگذارد باید با قواعدی بازی کند که آنها درکش می‌کنند و در چنین شرایطی ممکن است دیگر کشورها از آمریکا پیروی کنند که تحقق راه‌حل سیاسی که واشنگتن به دنبال آن است را امکان‌پذیر می‌کند.