پتروشیمی میاندوآب نیمه تمام رها شد

دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: کلنگ احداث مجتمع‌ پتروشیمی مهاباد و میاندوآب سال ۸۳ به زمین زده شد، با وجود اینکه پتروشیمی مهاباد اواخر ماه جاری افتتاح می‌شود اما پتروشیمی میاندوآب با ۱۴ درصد پیشرفت همچنان راکد است. آغاز ساخت پتروشیمی میاندوآب در سال ۸۳، جرقه‌های امیدی برای توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت بیکاری این شهر را روشن کرد، اما این طرح اسیر پیمانکار ناکارآمد شد و اکنون باکمبود منابع اعتباری مواجه است.

انتظار بیش از یک دهه‌ای مردم میاندوآب برای آغاز ساخت واحد پتروشیمی در این شهرستان با توجه به شرایط موجود، چند سالی طول می‌کشد، چرا که با وجود مطرح شدن ایجاد شهرک تخصصی پتروشیمی از سال ۹۲ تاکنون اتفاق خاصی برای ساخت این واحد نیفتاده است. طرح پتروشیمی میاندوآب همراه با پتروشیمی مهاباد در سال ۸۳ به‌عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت در منطقه کلنگ‌زنی شد و در سال ۸۴ نیز زمین مورد نیاز، برای اجرای طرح تامین و دیوارکشی شد که متاسفانه تاکنون اقدام خاصی برای اجرای این طرح انجام نشده و طرح از پیشرفت ناچیزی برخوردار است. اکنون بعد از گذشت بیش از ۱۱ سال مسوولان به این نتیجه رسیده‌اند اجرای مجتمع پتروشیمی میاندوآب با این روند فعلی امکانپذیر نیست و این طرح باید تغییر کاربری دهد تغییری که بی‌شک تاخیر طولانی در اتمام آن به همراه خواهد داشت. هر چند اقتصاد و وضعیت اشتغال میاندوآب به نسبت مهاباد مطلوب نبود، ولی طرح پتروشیمی مهاباد اجرایی شد و اکنون در مراحل پایانی فاز اول قرار دارد، ولی طرح پتروشیمی میاندوآب، یک طرح روی کاغذ با تکه زمینی خالی است که مردم همچنان چشم انتظار اجرای آن هستند.

تغییر کاربری پتروشیمی میاندوآب

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی درباره تاخیر ۱۱ ساله و پیشرفت ناچیز این طرح گفت: متاسفانه با وجود این که دو مجتمع پتروشیمی میاندوآب و مهاباد همزمان آغاز شده‌اند اما مجتمع پتروشیمی میاندوآب هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

جعفر صادق اسکندری با بیان اینکه پتروشیمی میاندوآب نیز همانند مجتمع پتروشیمی مهاباد با یک هدف یعنی تولید پلی‌اتیلن سبک و سنگین کلنگ‌زنی شده و قرار بود محصول تولیدی آن PVC باشد، افزود: به‌دلیل حمایت مالی نامناسب این طرح راکد باقی مانده است.

وی ادامه داد: به این منظور برای تسریع در روند اجرای این طرح مجتمع در زمینه تولید محصول تغییر کاربری داده و این تغییر کاربری نیازمند زمان مناسب برای خریداری دستگاه است که بی‌شک موجب طولانی شدن روند اجرای کار خواهد شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه بخش خصوصی جدید پای کار آمده است، گفت: انتخاب پیمانکار جدید در دست بررسی است که پیش‌بینی می‌شود با مشخص شدن آن و خرید دستگاه‌های مورد نیاز طرح وارد فاز اجرایی شود. اسکندری یادآور شد: با تغییر کاربری محصول مجتمع پتروشیمی میاندوآب به UPVC و نیز حمایت بخش خصوصی می‌توان به انتظار بیش از یک دهه‌ای مردم این شهرستان پایان داده و شاهد شتاب در روند اجرای طرح باشیم.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب نیز درباره این طرح اظهار کرد: متاسفانه اکنون وضعیت مجتمع پتروشیمی میاندوآب از نظر پیشرفت مناسب نیست و از نظر مالی نیز با مشکل جدی مواجه است.

مهدی عیسی‌زاده با بیان علت اینکه طرح پتروشیمی میاندوآب برخلاف مجتمع مهاباد تاکنون به نتیجه خاصی نرسیده، این است که در مهاباد چند بانک عامل در آن دخیل و سهامدار هستند درحالی‌که در میاندوآب چنین نیست، افزود: متاسفانه بانک عامل مجتمع پتروشیمی میاندوآب هیچ کمک مالی برای کمک به راه‌اندازی آن انجام نداده و کار را به تاخیر می‌اندازد. نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب افزود: در این باره نمایندگان مجلس از ابزار قانونی برای راه‌اندازی این مجتمع استفاده می‌کنند و امیدواریم عملیات اجرایی طرح از سال ۹۴ آغاز شود چون بهانه‌ای برای راه‌اندازی آن وجود ندارد.

به هر حال مردم آذربایجان غربی و به‌ویژه شهرستان‌های مهاباد و میاندوآب امیدوار هستند وعده‌های مسوولان که طی ۱۰ سال گذشته شاهد عدم تحقق آنها بودند عملیاتی شود و به توسعه منطقه و افزایش میزان اشتغال بینجامد.