نویسنده: مریم سلیمانی

آیا تاکنون در مورد تجارت F یا F-Commerce چیزی شنیده‌اید؟ تجارت فیس‌بوکی یا F-Commerce قرار بود آینده تجارت الکترونیک باشد، اما اکنون ما می‌دانیم آنقدرها هم این امر ساده نیست، زیرا تنها و به سادگی با قرار دادن یک برگه یا تب خرید به صفحه فیس‌بوک، یک فرد درآمدش چند برابر نمی‌شود. بنابراین، آیا تجارت فیس‌بوکی بی معنا نیست؟ اساسا بله بی‌معنا است، اما مهم‌تر آنکه تجارت فیس‌بوکی تنها بخش بسیار کوچکی از آنچه است که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به دادوستد الکترونیکی بیاورند.

همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌کنید، تجارت اجتماعی زیرمجموعه‌ای از تجارت الکترونیک است. حقیقت این است که تجارت اجتماعی از قرن گذشته، یعنی قرن بیستم نیز در قالب Amazon و Ebay وجود داشته است.

تجارت اجتماعی چگونه کار می‌کند؟

اولین چیزی که باید درک شود این ‌است که تجارت اجتماعی به نظرات کاربران برای خرید آن چیزی که در رسانه‌ اجتماعی می‌بینند، بدون اینکه بخواهند یا لازم باشد به وب‌سایت اصلی برند برای خرید مراجعه کنند، اشاره دارد. در گذشته، شبکه‌های اجتماعی همگی به دنبال برقراری ارتباطات و ایجاد صفحات پروفایل بودند، اما به سرعت به مکانی که در آن می‌توان خرید انجام داد، توسعه یافتند. در زیر چند نمونه از شبکه‌های اجتماعی محبوبی را معرفی می‌کنیم که راهکارهای تجارت را به‌کار گرفته‌اند:

Pinterest، «پین‌های خریدنی جدید یا new Buyable Pins»

دکمه جدید آنها «پین‌های خریدنی» نامیده می‌شود و دقیقا کنار پین‌های معمولی که کاربران در هنگام ایجاد صفحات خود از آنها استفاده می‌کنند، قرار خواهند گرفت. تمامی کاربرانی که مجبورند برای پیدا کردن کالای مورد نظر خود تصاویر زیادی را پیمایش کنند، اکنون به راحتی با فشردن دکمه جدید به صفحه کالای خریدنی مورد نظر هدایت می‌شوند.

Instagram، دکمه جدید «حالا بخرید یا Shop Now»

این دکمه جدید، کلیک کردن برای خرید بیشتر را آسان می‌کند، اما به آگهی‌دهنده بستگی دارد که چه موقع بخواهد وب‌سایت برند، اپلیکیشن یا صفحه ثبت نام برای دریافت پست الکترونیک را برای کاربران بفرستد. بنابراین، بر خلاف Pinterest این دکمه جدید کاربران را از صفحه اینستاگرام دور خواهد کرد. اینستاگرام هیچ گاه در مورد خرید نبوده است، بنابراین این تصمیم این اطمینان را ایجاد می‌کند که کاربران با آگهی‌های بیش از حد مورد آزار قرار نگیرند.

Facebook، دکمه «Buy Button» و شراکت با Shopify

فیس‌بوک ماه‌هاست که در حال آزمایش Buy Button است. اما اخیرا آنها اعلام کرده‌اند قصد دارند گزینه دکمه را برای پلت‌فرم تجارت Shopify باز کنند. گرچه این دکمه هنوز برای همه در دسترس نیست، اما می‌تواند برای صفحه پست‌ها و تبلیغات در داد‌و‌ستدهای Shopify ظاهر شود. اگر کاربر فیس‌بوک تبلیغ را ببیند و بخواهد فوری خرید را انجام دهد، می‌تواند به راحتی روی دکمه کلیک کرده و آنگاه در News Feed خرید خود را کامل کند.

Twitter، دکمه «Buy Button»

دکمه خرید توییتر کاملا شبیه فیس‌بوک عمل می‌کند و تقریبا یک سال قدمت دارد. اگر یک کاربر روی دکمه کلیک کند می‌تواند به‌طور مستقیم از یک توییت خرید کند و به پیشنهادها و کالاهایی که جای دیگری نمی‌تواند پیدا کند، دسترسی پیدا کرده و می‌تواند روی آنها از طریق اپلیکیشن توییتر اقدام کند.

اکنون که نشان دادیم تجارت اجتماعی چیست، نوبت به این می‌رسد که مزایای آن را نیز بیان کنیم. استفاده از رسانه‌های اجتماعی به‌منظور حداکثرسازی فروش می‌تواند از طریق زیر به‌دست آید.

ارکان تجارت اجتماعی

قابلیت دیده شدن: رسانه‌های اجتماعی برای گسترش دسترسی به پیشنهادهای شما کاملا مناسب است. blendtec و Old Spice مثال‌های خوبی از این موضوع هستند که حضور هوشمندانه در رسانه‌های اجتماعی تا چه میزان می‌تواند نرخ بازدید را ارتقا دهد.

شهرت: مکالمات آنلاین ابزارهایی کاملا اثربخش برای ایجاد تصویر برند عالی هستند.

مجاورت: رسانه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند تا فاصله بین برند/ محصولات خود و مشتریان بالقوه‌تان را کم کنید.

زمینه‌سازی: این امر در مورد دستیابی به مشتریان مناسب در مکان مناسب و زمان مناسب است. Canon در حال انجام کار بزرگی در زمینه گردآوری اعضا در قالب گروه‌های رسمی در فلیکر (Flicker) است.

پیشنهاد یا توصیه: پلت‌فرم‌های اجتماعی مختلفی برای کمک به انتخاب خرید بعدی از طریق فناوری مبتنی بر تصویر (مانند WhereToGetIt)، توصیه‌های مبتنی بر پروفایل (مانند Etsy Gifts) یا الگوریتم‌محور (مانند Hunch) وجود دارند.

مراقبت از مشتری: رسانه‌های اجتماعی جایی است که افراد در مورد تجارب خرید خود درخواست کمک کرده یا شکایت می‌کنند. بنابراین، جای بهتری برای شرکت‌ها به‌منظور نشان دادن علاقه و عشق خود به مشتریانشان وجود ندارد.

تجارت اجتماعی به‌طور عمیقی به تجارت الکترونیک سنتی و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مرتبط است. اگر واقعا به دنبال امتحان کردن تجارت اجتماعی هستید، هیچ‌کسی جلوی شما را نخواهد گرفت اما نظرات زیادی هستند که پیش از انجام آن باید دنبال کرده و مطالعه کنید تا بهترین نتیجه را از فروشگاه آنلاین در رسانه‌های اجتماعی به‌دست آورید.

چگونگی کارکرد و ارکان تجارت اجتماعی