گروه دیپلماسی: ‌در واپسین روزهای باقی مانده برای عبور برجام از مجلس ایران، سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: روز دوشنبه نودمین روز از مرحله نخست اجرای برجام است که اگر طرح برجام در مجلس شورای اسلامی نهایی شود و به تایید شورای نگهبان برسد، روز تصویب نام خواهد گرفت.

عراقچی تاکید کرد که دراین روز از نظر قانونی لغو تحریم‌ها اتفاق می‌افتد، ولی وقتی اجرایی می‌شود که یکسری کارهایی که ایران باید انجام دهد، انجام شود که آن هم بین یک ماه و نیم تا ۲ ماه طول می‌کشد و بستگی به این دارد که مراحل اجرایی شدن چقدر طول بکشد. پس از آن لغو تحریم‌ها نیز اجرایی خواهد شد.


به گزارش «ایرنا»، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران روز دوشنبه در حاشیه مراسم بزرگداشت هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه وضعیت اجرایی شدن برجام پس از تصویب در مجلس چه می‌شود، گفت: «ما شاهد بودیم مجلس روز یکشنبه کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را تصویب کرد ولی هنوز نهایی نشده و جزئیات طرح هم باید به بحث گذاشته شود.»


او ادامه داد: «ظاهرا قرار است طی سه‌شنبه و چهارشنبه این کار انجام شود که اگر این طرح به تصویب نهایی برسد مرحله شورای نگهبان را نیز باید طی کند تا به‌صورت قانون درآید. در آن صورت می‌توان گفت که مراحل قانونی مربوط به برجام در ایران طی شده و آماده خواهیم بود وارد مرحله بعدی شویم که به‌عنوان روز تصویب ثبت می‌شود و آغاز ورود به مرحله جدید خواهد بود.»


به گفته عراقچی این کار گام اصلی به سوی اجرایی شدن برجام است. او همچنین گفت تصویب نهایی برجام ظرف این هفته یا هفته آینده انجام می‌شود و روز دوشنبه هفته آینده می‌توانیم وارد مرحله بعدی شویم. روز دوشنبه راس ۹۰ روز است که می‌تواند روز تصویب نام گیرد. معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امورخارجه در مورد اتفاقات پس از اجرایی شدن برجام گفت: «وقتی که این قانون را اجرا کنیم، اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را لغو می‌کند، رئیس‌جمهوری آمریکا هم تحریم‌های ناشی از دستورات اجرایی را لغو و تحریم‌های کنگره را متوقف می‌کند. شورای امنیت سازمان ملل هم تحریم‌های خود را لغو کرده است.» در ادامه عباس عراقچی در پاسخ به این سوال که پس از برداشته شدن ۶ قطعنامه شورای امنیت چگونه از حقوق ضایع شده ایران در جنگ عراق دفاع می‌کنیم، گفت: «قطعنامه ۲۲۳۱ که اخیرا صادر شده و براساس آن ۶ قطعنامه تحریم هسته‌ای لغو می‌شود، شروع یک تغییر بنیادین در روابط ایران و شورای امنیت است و مسلما تاثیر خود را در آینده خواهد گذاشت.» او تاکید کرد: «ما در مرحله‌ای هستیم که برجام باید اجرایی و قطعنامه ۲۲۳۱ به‌صورت کامل اجرا شود. این مراحل که تمام و تحریم‌ها لغو شود، ان‌شاءالله رابطه جدیدی با شورای امنیت شکل می‌گیرد.»


پرتاب آزمایشی موشکی مسلما نقض برجام نیست

همچنین رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در پاسخ به این سوال که آیا پرتاب موشک «عماد» از سوی ایران نقض قطعنامه 2231 نیست، گفت: «پرتاب آزمایشی موشکی مسلما نقض برجام نیست. در مورد قطعنامه گذشته و قطعنامه موجود موضع سازمان ملل مشخص است.» به گفته عراقچی، مواضع وزارت امورخارجه هم مشخص شده است. بیانیه‌ای که بعد از قطعنامه 2231 وزارت خارجه صادر کرد در شورای امنیت سازمان ملل ثبت شد. او ادامه داد: «ما به‌صورت کامل بیان کردیم توانایی دفاعی و امنیت ملی ما به هیچ‌وجه خدشه‌دار نخواهد شد. درخصوص امنیت ملی و مسائل دفاعی خود به هیچ‌وجه مصالحه نخواهیم کرد و این موضع ما شناخته شده است.»


پاسخ ظریف به ادعای شرمن

از سوی دیگر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با «ایرنا» ادعای وندی شرمن درباره تیم مذاکره‌کننده ایران را «غیرقابل قبول» و «تلاش برای ایجاد اختلاف داخلی» در ایران ارزیابی و تاکید کرد: «مذاکره‌کنندگان ایران هیچ‌گاه اجازه دخالت طرف مقابل در مسائل داخلی ایران را نداده‌اند.»


وندی شرمن، عضو ارشد سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا ادعا کرده بود دولت ایران در تلاش برای استفاده از برجام در فضای سیاسی داخلی و از جمله انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی است.


وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «صراحتا اعلام کرده‌ایم به هیچ‌کس اجازه دخالت در مسائل داخلی ایران را نمی‌دهیم و اگر مذاکره‌کننده آمریکایی چنین صحبتی داشته کاملا بی مورد صحبت کرده و این اظهارنظر و برداشت از مذاکرات غیرقابل قبول است؛ نه تنها مداخله در امور داخلی ایران است بلکه تلاش برای ایجاد اختلاف داخلی است.» ظریف ادامه داد: «دولت از شروع مذاکرات هسته‌ای و در طول مذاکرات بارها به‌طور شفاف اعلام کرده که مذاکرات هسته‌ای پروژه‌ای کاملا ملی است و نباید به موضوعات رقابت‌های سیاسی داخلی مرتبط شود و چنین شائبه‌ای لطمه و خسارت جبران ناپذیر به این پرونده ملی است.» ظریف تاکید کرد: «تیم مذاکره‌کننده ایرانی به‌طور جدی و با حساسیت این نگاه ملی را در طول مذاکرات داشته و به هیچ یک از طرف‌های مذاکره نیز اجازه نداده است در مسائل داخلی ایران دخالت کنند. امروز هم لازم است همه جریان‌های سیاسی داخلی به ملی بودن این پرونده کاملا پایبند بوده و اجازه ندهند از این پرونده و نتایج آن برای اهداف سیاسی داخلی استفاده شود.»