گروه دیپلماسی: فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن دیروز به همراه هیاتی اقتصادی وارد تهران شد تا برای دومین بار در دولت یازدهم با مقام‌های سیاسی ایران دیدار و گفت‌وگو کند. روابط تهران-توکیو که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 و تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران وارد دوره تازه‌ای شد، پس از توافق هسته‌ای 23 تیر در وین اتریش، گشایشی موثر را تجربه می‌کند که همراهی هیات‌های تجاری و اقتصادی ژاپن با وزیر خارجه در این سفر نمود آشکار آن است.

در همین ارتباط وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای ژاپنی خود گفت: آینده بسیار روشنی برای روابط دوجانبه ایران و ژاپن وجود دارد و دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند.


به گزارش «ایرنا» محمدجواد ظریف در نشست خبری با فومیو کیشیدا گفت: «بسیار خوشحالم که برای بار دوم در طول سه سال گذشته میزبان وزیر محترم امورخارجه ژاپن هستیم. ما امروز مذاکرات بسیار خوبی درباره روابط دوجانبه و زمینه‌های گسترش هر چه بشتر ایران و ژاپن مخصوصا در دوران پسا تحریم داشتیم.»


وزیر امورخارجه با بیان اینکه آینده بسیار روشنی برای روابط دوجانبه ایران و ژاپن وجود دارد، گفت: «حضور بخش خصوصی ژاپن در سرمایه‌گذاری‌های مشترک اقتصادی و در بخش‌هایی همچون هسته‌ای و محیط‌زیست زمینه‌های همکاری‌های بسیار زیادی به وجود آورده است.» ظریف ادامه داد: «امروز همچنین درخصوص همکاری‌های منطقه‌ای و مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم و مواد مخدر با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.»


وزیر خارجه ژاپن نیز در این دیدار گفت: «اجرای مداوم برجام بسیار مهم است.» فومیو کیشیدا افزود: «درخصوص باز کردن صفحه جدید در روابط پس از برجام گفت‌وگو و توافق کردیم. پس از روز اجرای برجام در زمینه ایمنی هسته‌ای از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کنیم.» کیشیدا ادامه داد: «توافق کردیم همچنین شورای همکاری ژاپن با ایران را ایجاد کنیم.»


این دومین سفر وزیر خارجه ژاپن طی دو سال اخیر است که زمینه ساز سفر مقام‌های عالی رتبه ژاپن به تهران قلمداد می‌شود. یک هیات 23نفره از روسای شرکت‌های مهم ژاپنی کیشیدا را در این سفر همراهی می‌کنند. این در شرایطی است که وزیر خارجه ایران نیز اسفند سال گذشته با همتای ژاپنی خود در توکیو دیدار کرد.


برنامه‌ریزی برای آینده مناسبات اقتصادی تهران - توکیو و همچنین بررسی آخرین تحولات توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های خارجی دو محور عمده سفر «کیشیدا» است. همچنین گفت‌وگو برای برنامه‌ریزی مناسبات اقتصادی دو کشور در فضای پساتحریم از جمله محورهای اصلی این سفر است که برای طرف ژاپنی اهمیت ویژه‌ای دارد.


ایران و ژاپن در آستانه رسیدن به یک توافق‌نامه سرمایه‌گذاری دوجانبه هستند که بر اساس آن، شرکت‌های ژاپنی، میادین نفتی و دیگر فعالیت‌های بازرگانی ایران را توسعه و گسترش خواهند داد.

ژاپن تا پیش از اعلام تحریم‌های گسترده علیه ایران در سال 2012 از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا بود و مبادلات تجاری گسترده‌ای با ایران داشت.

قرار است وزیر امور خارجه ژاپن بعد از سفر به ایران، امروز سه‌شنبه در دوحه با «خالد العطیه» همتای قطری خود درباره تقویت همکاری‌های دو کشور برسر موضوعات انرژی، نفت و گاز تبادل‌نظر کند.