شهرک چاپ، الزام  یا اجبار؟
مریم ایروانی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سفر کوتاهی به اصفهان داشت تا ضمن دیدار با علمای شهر، مجتمع چاپ و بسته بندی نفیس ماتریس را به عنوان پیشرفته‌ترین تجهیزات صنعت چاپ در اصفهان به صورت رسمی افتتاح کند. علی جنتی در آئین رونمائی این چاپخانه گفت: امروز شاهد افتتاح واحد صنعتی هستیم که با مسائل فرهنگی کشور نیز ارتباط دارد و حاصل تلاش چندین ساله مسئولان واحد صنعتی در اصفهان است.
البته شکی در تاثیر نقش مسئولان استان در راه اندازی و بهره وری این چاپخانه با سرمایه گذاری بخش خصوصی نیست اما زمانی که حرف از چاپ و چاپخانه در اصفهان زده می شود ناخودآگاه به یاد شهرک چاپی که سالیان بسیاری است قول و وعده آن از سوی مسئولین داده شده و هنوز هیچ اثری از آن در اصفهان نیست، می افتیم.
حدود سال 87 قول ساخت شهرک چاپ اصفهان از سوی مسئولین کشوری و استانی داده شد. این قضیه همچنان مسکوت مانده بود تا اینکه نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافان اصفهان در سال 90 با اشاره به بلاتکلیفی ساخت شهرک چاپ در این شهر گفت: شهرک چاپ اصفهان علی رغم ‌پیگیری‌های بسیار دست‌اندرکاران این حوزه نیمه‌کاره و فقط در حد یک طرح باقی مانده است.

محمدعلی انصاری‌‌پور به صراحت گفته بود: بیش از سه سال است که ساخت شهرک چاپ اصفهان را در نشست‌های مختلف خواستار شده‌ایم اما متاسفانه مسوولان استان نسبت به این موضوع بی‌تفاوتند. وی در مصاحبه خود با رسانه ها به این نکته تاکید داشت: در تعاملات گسترده‌ای با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان این موضوع را پیگیری کرده‌ایم ولی نهادهایی مانند استانداری اصفهان حیاتی بودن این پروژه را جدی نگرفته‌اند.
نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافان اصفهان درباره محل این شهرک نیز توضیح داده بود: تاکنون محل‌های مختلفی پیش‌بینی شده است که بهترین مکان در شهرک بهارستان، واقع در ۱۷ کیلومتری اصفهان است.
در دوره های مختلف مدیران کل و سرپرستان فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، این مساله حرکت نرم و آهسته ای بدون هیچ بازخوردی داشت تا در سال 92 حجت الاسلام محمد قطبی با اعلام تاسیس شهرک چاپ و نشر در آینده ای نزدیک در اصفهان خاطر نشان کرد: تاسیس این شرکت در راستای مصوبه دولت دهم در سفر به اصفهان بوده که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

با پیگیری های که توسط این ارگان انجام شد در نهایت در سال 93 باز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان در مورد شهرک چاپ اصفهان این گونه گفت که ما مصوبه ایجاد شهرک چاپ و نشر را در سفر سوم هیات دولت گذشته گرفتیم و هم اکنون در مرحله انتخاب مکان هستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بیان کرد: برای تعیین مکان ۷ الی ۸ منطقه انتخاب شد و مکان‌هایی مانند شرق اصفهان، اطراف کوهپایه، مبارکه، برخوار و شاهین‌شهر مورد بررسی قرار گرفته و با بررسی های صورت گرفته، نزدیکترین منطقه به مرکز شهر، فرودگاه و محور مواصلاتی اصفهان و تهران، در منطقه برخوار به این شهرک اختصاص یافت.

حجت‌الاسلام قطبی تصریح کرد: برای انتخاب قطعی ابتدا باید وضعیت مالکیت زمین ها مشخص شود بعضی از مالکیت های آنها هنوز شناخته نشده یا مربوط به بخش خصوصی و برخی هم وقفی بوده که باید مشخص شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان افزود: حداقل مساحت پیش‌بینی شده برای ساخت چنین شهرکی باید ۱۰۰ هکتار باشد که برای ساخت، هماهنگی های لازم جهت اخذ تسهیلات بانکی از تهران و نقشه‌های کلی برای تقسیم کار آماده شده است.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود مساحت این شهرک با فضای مواصلاتی بین کارخانه ها و کارگاه ها به اضافه فضای سبز، فضای آموزشی، کارگاه و انبار مجموعا بتواند ۲۰ تا ۱۵۰ چاپخانه را سرویس بدهد و حتی قابل افزایش هم باشد و در آینده بتوانیم آن را توسعه دهیم.

با وجود پیگیری هایی که در این مدت انجام شد باز در زمان مدیریت این مدیر کل هم اتفاقی برای تاسیس شهرک چاپ اصفهان نیافتاد و همچنان شهرک چاپ اصفهان منتظر یک جانمایی ماند.
تاسیس و راه اندازی شهرک چاپ اصفهان از سال87 تا کنون به اندازه ای در کوچه پس کوچه های شناخت ضرورت و تعیین جانمایی و نزدیکی به شهر و تغییر مدیریتها و مسئولین چرخید که دیگر اکنون با وجود مشکلات بسیاری که برای چاپخانه داران به وجود آمده وجود یک چنین شهرکی در اصفهان دیگر ضروری به نظر نمی رسد.
محمدعلی انصاری‌‌پور رییس اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافان اصفهان اظهار داشت: به دلیل مشکلات عدیده ای که برای چاپخانه داران به وجود آمده در مدت یک سال گذشته ۱۱ واحد چاپخانه در اصفهان تعطیل شده اند.
وی دغدغه های مهمتری را برای چاپخانه داران برشمرد و تصریح کرد: با شرایط فعلی شهرک چاپ برای اصفهان یک نیاز مبرم نیست هر چند که وجودش برای واحدهای بزرگ مفید خواهد بود اما واحدهای کوچک که تعداد آنها هم کم نیست ضرورتی بر وجود آن احساس نمی کنند.

گاهی چه زود دیر می شود؛ شاید اگر همان سالها شهرک چاپ اصفهان از سوی مسئولین جدی گرفته شده بود و وسواسی برای جانمایی آن نداشتند دیگر اکنون 11 واحد چاپخانه تعطیل نمی شدند!
با این شرایط آیا ابتدا باید مشکلات متعدد صنعت چاپ در کشور و به ویژه در اصفهان برطرف شود و پس از آن ساخت شهرک چاپ پرداخت؟ و آیا با وجود این شرایط دیگر ساخت شهرک چاپ یک ضرورت است یا یک اجباری که از سالها پیش به گردن اهالی این دیار باقی مانده است.


شهرک چاپ اصفهان
حدود سال ۸۷ قول ساخت شهرک چاپ اصفهان از سوی مسئولین کشوری و استانی داده شد. این قضیه همچنان مسکوت مانده بود تا اینکه نایب رییس اتحادیه چاپخانه‌داران و لیتوگرافان اصفهان در سال ۹۰ با اشاره به بلاتکلیفی ساخت شهرک چاپ در این شهر گفت: شهرک چاپ اصفهان علی رغم ‌پیگیری‌های بسیار دست‌اندرکاران این حوزه نیمه‌کاره و فقط در حد یک طرح باقی مانده است