شفاف سازی؛ اولویت اعضا
ریحانه سجادی: انتخابات نظام مهندسی ساختمان اصفهان روز پنجشنبه 16 مهر ماه برگزار شد که با رای اکثریت 15 نفر از اعضای جدید هیات مدیره برای هفتمین دوره انتخاب شدند.

از مجموع 28 هزار عضو نظام مهندسی ساختمان اصفهان تنها6138 نفر در این انتخابات شرکت کردند و از بین 77 نفر کاندید، که 43 نفر در مهندسی عمران، 6 نفر در مهندسی برق، 5 نفر در مهندسی نقشه برداری، 12 نفر در مهندسی معماری، 7 نفر در مهندسی مکانیک، 4 نفر در مهندسی شهرسازی و یک نفر در مهندسی ترافیک نامزد شده بودند؛ حسن صلواتی و ایرج امینی در بخش برق، دیهیم تاکی، مهرک کوه‌زاد و اکبر ربانی فرد در بخش معماری، محمد مسعود در بخش شهرسازی، محمد کرباسیون در بخش ترافیک، احمدرضا طاهری اصل در بخش مکانیک، علی عموشاهی، عبداله کوپایی، سیدعلی فاطمی، علی زهتاب، مصطفی مهربد، علی پزشکی در بخش عمران و علیرضا حاجی احمدی در بخش نقشه برداری به عنوان اعضای هیات مدیره 15 نفره به مدت سه سال در هفتمین دوره نظام مهندسی ساختمان مشغول به فعالیت خواهند شد.

این انتخابات در 5 صندوق شهرستان های داران، گلپایگان، کاشان، شهرضا و نجف آباد و 2 صندوق در شهر اصفهان، با حضور هیات اجرایی وهیات نظارت، آراء اعضا را جمع آوری کرد. کسب حداکثر آرا توسط مهندس علی پزشکی رییس فعلی نظام مهندسی اصفهان و نیز حضور 25 درصدی اعضای نظام مهندسی با وجود پیش بینی حدود 20 هزار نفر در این انتخابات از نکات برجسته ای بود که در پایان رای گیری بیشتر به چشم آمد.
نظام مهندسی تشکیلاتی است که باید متولی ارتقاء کیفیت ساخت وساز در کشور باشد اما هنوز بعد از گذشت چندین سال جایگاه مناسبی ندارد و باید با تعاریف خاص و اصلاحاتی در آیین نامه های اجرایی آن صورت می گیرد به خصوص مباحث فصل دوم نیازمند تغییر ساختاری است و انتخابات آن در راستای افزایش ارتقاء کیفی ساخت و ساز و خدمات متقاضیان در راستای خدمت رسانی به مردم است.

هرچند که افراد منتخب از باسابقه های نظام مهندسی و یا هیات مدیره های قبلی بوده و هستند. اما آنچه پیش از این از سوی برخی اعضای سازمان مطرح شده نشانگر این است که آنها از عملکرد سازمان نظام مهندسی اصفهان در دوره های گذشته رضایت چندانی نداشتند و معتقدند هیات مدیره های گذشته تمام همت خود را معطوف به رفع مشکلات اعضا نکرده بودند. در بررسی مواردی که اعضا نظام مهندسی ساختمان عنوان کرده اند، آنها معتقدند، هیات مدیره ها بعد از انتخابات به وعده ها و شعارهای انتخاباتی خود عمل نمی کنند. همچنین اسناد و مدارکی در دوره های قبل از سوی هیات مدیره های پیشین مطرح بوده که به طور سفارشی افرادی را برای پروژه ای معرفی می کردند که ظرفیت ارجاع آنها در طول یک سال کامل بوده است. با نگاهی به سایت نظام مهندسی، برخی اعضا به دلیل مشکلات موجود، در مجموع شرایط کاری این سازمان را قبول ندارند و به طور خودکار در این سیستم فعال نیستند اما عده ای دیگر تنها بر روی پروژه های جزئی کار می کنند در صورتیکه در شهر اصفهان شاهد پروژه های بزرگ حتی در ابعاد چندین هزار متر هستیم.

با نگاهی اجمالی به کاندیداها و افراد باسابقه ای که پیش از این در نظام مهندسی حضور داشتند این سوال بیشتر جلب توجه می کند که برجسته ترین اقدام در دوران سه سال گذشته نظام مهندسی اصفهان راه اندازی و تثبیت سیستم ارجاع بود، اما نکته ابهام آن است که آیااین سیستم توانسته است شکاف ها و مشکلات موجود را بطور کامل پوشش دهد. به گفته عالی دوست یکی از اعضای نظام مهندسی ساختمان اصفهان، سیستم ارجاع نظارت مهندسان قدمی مثبت در این سازمان بود که متاسفانه بر سر راه اجرای آن مشکلات بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال بعد از آماده شدن مدارک ساختمان و ارجاع آن به سازمان نظام مهندسی، مشخصات پروژه در داخل سیستم ارجاع نظارت باید ثبت شود و طبق برخی امتیازات، پروژه مذکور به مهندسان مکانیک، عمران، برق و معماری برای نظارت واگذار شود. این در حالیست که در پایان سال گذشته تنها یک پروژه ۱۳ هزار متر مربعی در سیستم ارجاع نظارت ثبت شده و بقیه پروژه ها حدود ۵ تا ۶ هزار متر بودند. سوالی که بسیاری در کوران رقابت های انتخاباتی مطرح می کردند آن بود که آیا در نظارت پروژه های بزرگ شهر، شهرداری در فعالیت نظام مهندسی دخالت می کند و یا در سیستم ارجاع نظارت مشکل فنی وجود دارد.

در این دوره اعضا، موضوع اصلاح اجرایی شدن شناسنامه فنی- ملکی و یا اجرای دقیق تر طرح مجریان ذی صلاح و یا سیستم ارجاع نظارت مهندسان را شعارهای انتخاباتی خود مطرح کردند. اما از سال گذشته زمزمه های منتفی شدن سیستم ارجاع نظارت مهندسان توسط وزیر راه و شهرسازی به گوش می رسد این در حالیست که این مهم وعده کاندیداها در این دوره بود. به طور قطع در صورت منتفی شدن این سیستم وعده وعیدهای اعضا برخلاف قانون تلقی می شود و ممکن است قانون دیگر اجازه تحقق این شعارها را در دوره سه ساله به آنها ندهد.
به گفته عالی دوست، برخی از اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان که این وعده ها را داده اند متاسفانه عملکرد سال های گذشته آنها مورد تایید اعضا نبوده و سوال اینجاست چرا در دوره جدید وعده هایی دادند که شاید دیگر فضایی برای اجرا نداشته باشد.

یکی از مواردی که مورد گلایه اعضای سازمان نظام مهندسی اصفهان است بلوکه شدن پول سیستم ارجاع نظارت به حساب این سازمان است. سوالی که اعضا می پرسند اگر این پول در حساب نظام مهندسی سپرده
می شود پس تکلیف سود آن چه می شود؟ همچنین وضعیت تراز مالی نظام مهندسی ساختمان در پایان سال چگونه محاسبه می شود. و آیا اعضای هیات مدیره تخصص مالی لازم را برای امضا تمام سندها دارند و وضعیت کنترل بازرسان نظام مهندسی چگونه است و براساس چه ضوابطی به هیات مدیره پاداش پرداخت می شود و آیا تمام نیروهای فعال در این سازمان بازده مطلوبی دارند.

به طور قطع تمام نگرانی اعضای نظام مهندسی در این موارد برای هیات مدیره جدید نیز وجود دارد که آیا آنها می توانند به وعده ها و تعهدات خود عمل کنند. چرا که اعضای هیات مدیره بعضا چند شغله هستند و عناوینی چون مدرس دانشگاه، عضو کانون کارشناسان رسمی دادگستری، عضو کارشناسان نظام مهندسی و یا مدیرعاملی چند شرکت را یدک می کشند و سوال اینجاست آیا هفتمین هیات مدیره نیز می توانند با کارآیی لازم فعالیت کنند. شاید هیچ کدام از این اعضا فرصت نکنند به درستی در جلسات نظام مهندسی شرکت کنند و به درستی طرح های مختلف را مورد بررسی قرار دهندهیات مدیره ۱۵ نفره نظام مهندسی ساختمان اصفهان برای سه سال دیگر انتخاب شدند اما اعضا از هیات مدیره جدید خواستار شفاف سازی مباحث مالی این سازمان است به گونه ای که اگر اعضای هیات مدیره تخصصی در این خصوص ندارند می توانند از کانون رسمی کارشناسان دادگستری درخواست بازرس کمکی کنند. به طور قطع خواسته اصلی اعضا پیگیری و شفاف سازی سیستم ارجاع نظارت مهندسان است و باید مشخص شود نظارت پروژه های بزرگ در اصفهان برعهده چه سازمان و فردی است. تغییر در سیستم مدیریت داخلی این سازمان خواسته دیگر اعضا از هیات مدیره جدید است چرا که برخی از مدیران نظام مهندسی ساختمان حتی با تغییر هیات مدیره جدید، تغییری نمی کنند.

به نظر می رسد اگر بخواهیم سازمان نظام مهندسی به صورت مجموعه ای توانمند در توسعه صنعت ساختمان استان باشد اعضا آن باید حداقل از دو شغل خود انصراف دهند و نسبت به بهبود و اصلاح سیستم تلاش کنند ضمن آنکه افراد این مجموعه تا زمانی که همدل و همصدا نشوند مشکلات مجموعه نظام مهندسی حتی با تغییر هیات مدیره ها نیز مرتفع نخواهد شد.