رضا اخلاق پور *


وعده مسئولین در خصوص حل معضل رکود و تلاش برای خروج از وضعیت فعلی اقتصادی، باعث افزایش خوش بینی فعالان بازار و به تبع آن افزایش تقاضا و قیمت در نمادهای مختلف بورس و بازار سرمایه در روزهای گذشته شد. موضوعی که در کنار کاهش احتمالی نرخ خوراک گاز مصرفی مجتمع های پتروشیمی و همچنین افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و... از جمله عواملی بودند که در روز های گذشته ،باعث افزایش مختصر شاخص بورس وبازار سرمایه شد

افزایش قیمت جهانی فلزات پایه ونفت
عــدم تمایــل بانک مرکــزی آمریکا بــه افزایش نرخ بهره و تعدیــل سیاســتهای محــرک اقتصــادی و بهبــود ریســک پذیــری ســرمایه گــذاران در هفته گذشته، باعث افت شاخص دلار وهمچنین افزایش قیمت سهام، نفت و فلزات پایه در بازارهای جهانی شد. موضوعی که باعث افزایش قیمت سهام در نمادهای مختلف گروه فلزات اساسی وهمچنین نمادهای مختلف گـروه پالایشگاهی بدلیل افزایش قیمت جهانی نفت خام در روزهای گذشته شد. این در حالی است که ادامه کاهش قیمت مواد معدنی و سنگ آهن در بازار های جهانی و داخلی ،از جمله عواملی است که می تواند باعث تعدیل منفی عایدی در نمادهای مختلف گروه معدنی از جمله نمادهای گل گهر ،کنور و...شود. همچنین ادامه بحران و کاهش قیمت جهانی انواع تایر خودرو،نیز از جمله عواملی است که می تواند بر میزان تولید و فروش شرکت های لاستیک سازی تاثیر گذار باشد و باعث کاهش میزان تولید و نرخ فروش محصولات کارخانه های لاستیک سازی از جمله نمادهای پکرمان ،پاسا و...شود .

خوش بینی به آینده؛ عامل کاهش تقاضا
افزایش خوش بینی نسبت به تحولات آتی اقتصادی در روزهای پس از لغو تحریم ها ،باعث شده تا بسیاری از مردم تقاضاهای خود را برای خرید کالاها و محصولات به آینده موکول کنند .چرا که بسیاری از آنها انتظاردارند تادر روزهای پس از تحریم ، بتوانند کالاها ومحصولات مورد نیاز خود را ارزان تر خریداری نمایند .موضوعی که در حال حاضربر صنایع و گروه های مختلف اقتصادی کشور تاثیر گذار است وباعث کاهش تقاضا و افزایش رکود در بخش های مختلف اقتصادی و از جمله صنعت خودرو شده است .

پیش بینی نرخ ارز در روز های پسا تحریم
هر چند که در تعیین ارزش ارز های معتبر، عوامل مختلفی تاثیر گذار است، اما بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور در روز های پس از تحریم، می تواند باعث افزایش ارزش پول ملی در برابر سایر ارز های معتبر از جمله دلار شود. بنابراین پیش بینی می شود که نرخ ارز های معتبر از جمله دلار در روز های پس از تحریم ها کاهش یابد و یا حداقل ثابت بماند . موضوعی که در کنار لغو تحریم ها وهمچنین سیاست ارزی دولت ، می تواند با توجه به نوع صنعت وهمچنین ارز آور یا ارز بر بودن صنایع مختلف بازار سرمایه بر صنایع و گروه های مختلف بازار سرمایه تاثیرات متفاوتی داشته باشد .

ابهام ها در بورس همچنان ادامه دارد
صنایع و گروه های مختلف بازار ،همچنان با ریسک های مختلفی مواجه هستند. نامشخص بودن زمان اجرای توافق هسته ای و لغو تحریم ها، نامناسب بودن وضعیت اقتصادی برخی از کشور های جهان، ابهام در خصوص نرخ خوراک گاز مجتمع های پتروشیمی و همچنین ابهام در خصوص حقوق و عوارض دولتی معادن و...از جمله عواملی هستند که در صورت استمرار ، می تواند بر عملکرد و سودآوری صنایع و گروه های مختلف بازار تاثیر گذار باشد. ضمن اینکه پیش بینی می شود که مدت زمانی طول می کشد تا لغو تحریم ها بر صنایع و گروه های مختلف اقتصادی تاثیر گذار باشد واین طور نیست که بلافاصله پس از اجرای توافق هسته ای و لغو تحریم ها، سودآوری صنایع و گروه های مختلف بازار سرمایه با افزایش مواجه شود .

* کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه