جهان  را برای «حراجی ها» به اصفهان می کشانیم!
دنیای اقتصاد: قلمزنی چنان هنرمندانه قلم و چکش را روی نقره می چرخاند و چنان عکس شاه عباس را در امتداد سی و سه پل روی نقره نقش می زند که دل هر بیننده ای را می رباید یا مینا کاری که چنان طرحی نو بر رخ مینا می اندازد که زبانزد خاص و عام می شود، ملیله دوزی که سال ها سوزن می زند و پارچه را تبدیل به شاهکاری هنری می کند و قالی بافی که ابریشم را چنان گره می زند که دار قالی اش با بوم نقاشی فرقی نمی کند و نقاشی که چنان از اسطوره ها طرح های اسلیمی بر می اندازد که هر طرح آن با تو سخن دارند؛ همه اینها هنر دست هنرمندانی هستند که برای این شاهکارهای هنری خود هیچ جایگاهی برای ارائه ندارند همین می شود که هنرمند، هنر خود را به پستوی خانه می برد و در آنجا پارچه روی آن انداخته تا دیرتر خاک بگیرد! به گزارش «دنیای اقتصاد» آنچه این روزها هنرمندان را نسبت به گذشته خوشحال تر کرده است برگزاری حراجی هایی در پایتخت کشور است که در آن شاهکارهای هنری ایران که سال ها بود در حراجی های نیویورک، پاریس، رم و لندن به فروش می رفت حالا در خود ایران به فروش برسد. حراجی هایی که هنر هنرمند به قیمت واقعی تلاششان به فروش می رسد و هنرمند به حقش می رسد، حقی که سال ها در زیر زمین خانه اش خاک خورده است، حالا اما مسئولان از برگزاری حراجی در شهرهای دیگر ایران هم سخن به میان آورده اند، مثل اینکه علاوه بر تهران، اصفهان و مشهد هم سال آینده حراجی خواهند داشت یعنی از سال آینده قرار نیست طرح قلم زن، مینا کار، خاتم کار، ملیله دوز، قالی باف، قلم کار و چند ده رسته دیگر به کشورهای غربی برود بلکه در همین اصفهان، شهر صنایع دستی جهان، به فروش خواهد رسید و صنایع دستی در همین شهر تجاری می شوند.

بهمن نامور مطلق معتقد است: حراجی‌ها از این منظر مهم هستند که بخشی از کالاهای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فاخر و گران که در کشور جایی برای فروش نداشتند و در خانه‌های هنرمندان می‌ماند و خاک می‌خورد یا تحویل موزه می‌شد، به فروش برسد و هنرمند به حقش برسد.
معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ادامه داد: حراجی باعث می‌شود کالاهای فاخر گردش مالی پیدا کرده و تجاری شده و مطمئناً دیگر هنرمندان تشویق می‌شوند که کالاهای فاخر تولید کنند.
نامور مطلق از برگزاری حراجی‌ها در اصفهان و مشهد خبر داد و گفت: احتمالاً در سال آینده علاوه بر تهران، در اصفهان و مشهد نیز این حراجی‌ها را خواهیم داشت و سه حراجی هنرهای سنتی و صنایع‌دستی در ایران برگزار خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: گردش مالی هنرها و صنایع‌دستی در نمایشگاهی که در روز صنایع‌دستی (20 خرداد) برگزار شد و بیش از 500 غرفه در آن وجود داشت، نزدیک به سه میلیارد تومان بود که نسبت به سال گذشته افزایشی 20 درصدی داشته است، اما یک حراجی در یک ساعت نزدیک به چهار تا پنج میلیارد تومان گردش مالی دارد و بنابراین بیش از 500 غرفه تأثیرگذار است.
معاون صنایع‌دستی کشور، خاطرنشان کرد: قطعاً سطح یک حراجی و غرفه با یکدیگر فرق می‌کند و امیدوارم که حراجی‌ها به تجارت صنایع‌دستی کمک کنند.

همچنین رییس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان به عنوان متولی تولید و فروش صنایع دستی در شهر وظیفه خود دانست رشته های صنایع دستی اصفهان را شناسایی و آنها را مدیریت و برای استاندارد سازی آنها تلاش کند.
عباس شیردل با بیان اینکه واقعا جای تاسف دارد که در اصفهان یک حراجی بزرگ برگزار نشده است، افزود: اگر به حراجی های جهان نگاه کنید مدام هنر دست مردمان کشورمان دست به دست می شود ولی در اصفهان که مهد صنایع دستی ایران است از حراجی های بزرگ خبری نیست، اما در نظر داریم در آینده ای نزدیک با اسناد و مدارکی که ارائه خواهیم کرد یک مکان را برای برگزاری حراجی بزرگ اصفهان برپا کنیم و جهانیان را برای حراجی به اصفهان بکشانیم.
وی با بیان اینکه امروز که اصفهان پایتخت صنایع دستی جهان شده است اصلا نباید محلی فکر کنیم بلکه باید ملی و فراملی تفکر کنیم، گفت: امروز به ساختارهای جدید نیازمندیم قانون های صنایع دستی باید تغییر کند و قانون های جدید وارد عرصه شود تا بتوانیم بین المللی کار کنیم.

رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان به فروش کالاهای قاچاق اشاره کرد و افزود: در میدان نقش جهان فروشگاهی حق فروش کالاهای قاچاق را ندارد، اما در اطراف میدان نقش جهان منع قانونی برای فروش قاچاق نیست اینجا دقیقا همان قانون هایی است که باید اصلاح شود و ما معتقدیم که فروشنده صنایع دستی قاچاق باید جریمه شود ما باید حمایت دولت را پشت خود ببینیم.