توسعه فرهنگ قرآنی همسان با تولید اقتصادی
دنیای اقتصاد: بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآنی شرکت فولاد مبارکه، روز جمعه هفدهم مهرماه با قرائت پیام دکتر سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه و حضور بیش از 9000 نفر از کارکنان و
خانواده های شرکت، در محل اردوگاه شهید بهشتی باغ ابریشم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه اصفهان، خواهران و برادران شرکت کننده در این مسابقات در رده های سنی نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان در رشته های ترتیل، قرائت و حفظ قرآن کریم، اخلاق، احکام و اذان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

دکتر سبحانی:
قرآن ؛ چراغ هدایت
دکتر سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه به مناسبت برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآنی شرکت فولاد مبارکه پیامی به شرح ذیل ارسال نمود: قرآن کریم مشتمل بر کامل ترین و عالی ترین دستورات برای رسیدن به قله ی سعادت است، قرآن نوری است که متحیران بادیه ی ضلالت به نور هدایت آن به منزل مقصود رسند و شفایی است به غایت سودمند که دردمندان جهالت، از دارالشفای آن عارف شوند. گرچه نیاز انسان به قرآن کریم به زمان خاصی اختصاص ندارد اما به جرأت می توان مدعی شد که نیاز انسان معاصر به آیات نورانی قرآن به مراتب بیشتر است. بدون تردید انسان دور افتاده از خویشتن خویش و فاصله گرفته از فضایل اخلاقی و عواطف انسانی و محصور در اضطراب ها و نگرانی ها، تشنه حقیقت ناب و به دنبال آب حیات است و آن را جز در دین حقیقی که همانا اسلام و در کتاب هدایتش که قرآن می باشد نخواهد یافت.

برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآن، احکام ، اخلاق و اذان در سطح کارکنان شرکت فولاد مبارکه اصفهان و خانواده محترم آنان مقارن با سالروز نزول سوره انسان و روز خانواده فرصتی است تا انس خود را با این چراغ هدایت بیشتر سازیم. امید دارم شرکت فولاد مبارکه و کارکنان عزیز آن در پناه قرآن همواره سربلند و موفق باشند.
در حاشیه برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآنی شرکت فولاد مبارکه، طی گفتگو با برخی از معاونین، مدیران، مسوولین برگزار کننده و شرکت کنندگان در این دوره از مسابقات نظر ایشان را دراین خصوص جویا شدیم:

منوچهرنیکفر:
گامی در ارتقای فرهنگ دینی
شرکت فولاد مبارکه اصفهان در راستای ایفای نقش فرهنگی و اجتماعی خود هرساله اقدام به برگزاری مسابقات قرآنی با هدف گسترش و توسعه فرهنگ انسان ساز قرآن کریم در بین خانواده بزرگ فولاد می نماید.
در دنیای کنونی که تمدن غرب با سرمایه گذاری گسترده و بکارگیری ابزارهای مختلف ارتباطی بدنبال گسترش فرهنگ غربی در جوامع مسلمان می باشد، اهمیت انس با قرآن کریم و آشنا نمودن هرچه بیشتر جوانان مسلمان با فرهنگ غنی الهی و انسانی آن از اولویت ویژه ای برخوردار می باشد چراکه آشنایی خانواده ها با مفاهیم متعالی قرآن کریم می تواند آنان را از هرگونه آسیب فرهنگی و اجتماعی مصون داشته و موجب ارتقای بلوغ معنوی آنان گشته و جامعه اسلامی را در جهت تعالی هرچه بیشتر دینی رهنمون سازد. با توجه به استقبال گسترده خانواده ها از این مسابقات ، امید است بتوانیم گامی هر چند کوچک در ارتقای فرهنگ دینی و قرآنی خانواده بزرگ فولاد برداشته و در کنار نقش صنعتی و اقتصادی تا حدودی به مسئولیت اجتماعی و فرهنگی خود نیز عمل نماییم.

محمود اکبری:
رویکرد توسعه فرهنگ قرآنی
بنگاه های اقتصادی بزرگ علاوه بر تأثیری که بر چرخه ی اقتصاد کشور دارند در بحث توسعه پایدار نیز از راهبردهای مناسبی برخوردارند، خوشبختانه فولاد مبارکه از جمله شرکت هایی است که همواره تلاش نموده است تا به موازات اینکه عنوان دار بزرگترین تولید کننده فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا باشد به همان نسبت هم زیر ساختهای مناسبی در اهداف کلان خود در حوزه های اجتماعی تعریف و اجرایی نماید تا نه تنها برای منطقه و استان بلکه برای کشور مؤثر واقع گردد. برگزاری بیست وهفتمین دوره از بزرگترین مسابقات قرآنی در سطح استان، خود گواه این رویکرد شرکت است مسلماً توسعه فرهنگ قرآنی اگر اهمیتش بیشتر از تولید اقتصادی نباشد کمتر نیست.

حجت الاسلام نبوی:
زندگی قرآنی خانواده فولاد مبارکه
امروز حضور گسترده کارکنان و خانوادهای فولاد مبارکه را در بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآنی شاهد بودیم این حضور کم نظیر نوید بخش یک زندگی قرآنی نزد خانواده بزرگ فولاد مبارکه است . همچنانکه بزرگان دینی ما نیز بر زندگی مبنی بر اصول قرآنی تأکید داشته و دارند. مقدمه چنین زندگی ای دانستن و آشنا بودن با مفاهیم قرآنی است بنا بر این برگزاری چنین مسابقاتی کمک می کند تا به جامعه قرآنی بیش از پیش نزدیک شویم. انس بیشتر با قرآن سرخط ها را نشان می دهد و زمینه عمل را فراهم می کند بالطبع وقتی بیش از ۹۰۰۰ نفر در یادگیری فرهنگ قرآنی اهتمام میورزند هریک از آنها در محل زندگی خود به عنوان سفیر قرآنی عمل خواهند کرد و آموزه های خود را با اقوام، آشنایان و سایرافراد به اشتراک می گذارند.تلاش خواهیم کرد با کیفی تر کردن این مسابقات در سالهای آینده گام های ارزنده تری برای ارتقاء فرهنگ قرآنی نزد خانواده بزرگ فولاد مبارکه برداریم.

محمد ناظمی هرندی:
نهادینه کردن برنامه های اعتقادی
در شرکت فولاد مبارکه توجه به آموزه های قرآنی و ترویج هرچه بیشتر آن نزد کارکنان و خانواده ها یکی از راهبردهای اساسی است. در این راستا جامعه هدف را ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر از خانواده بزرگ فولاد مبارکه تشکیل می دهد. به همین دلیل است که فولاد مبارکه تا کنون طی ۲۷ دوره نسبت به برگزاری مسابقات قرآنی اقدام نموده است.
همواره تلاش بر این بوده است با بهبود فرآیند برگزاری این مسابقات چه از لحاظ متون مورد نظر و چه به لحاظ فضای برگزاری شرایطی فراهم کنیم که کیفیت بیشتری را شاهد باشیم و در کنار برگزاری همایش قرآنی با برگزاری مسابقات ورزشی و فراهم کردن محیطی شاداب برای خردسالان نشاط بیشتری را به کارکنان و خانواده ها عرضه نمائیم.به نظر می رسد شرکت فولاد مبارکه در برگزاری مسابقات قرآنی در چنین سطح و کیفیتی الگو باشد و این موجب افتخار است.

توجه داشته باشیم نباید هدف ما فقط برگزاری یک همایش قرآنی و البته یک مسابقه جدی در یک روز باشد بلکه نهادینه کردن برنامه های عمومی و اعتقادی قرآن در جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است. وقتی حضور بیش از 9000 نفر از کارکنان و خانواده های یک شرکت را در چنین همایشی می بینیم این بدان معنی است که برخلاف برخی سطحی نگری ها، جامعه ما یک جامعه اعتقادی است این همان بخش است که باعث می شود متوجه باشیم همانگونه که دشمنان برای تخریب اعتقادات برنامه ریزی می کنند ما نیز باید در تقویت اعتقادات با برنامه ریزی های بهتر قدم برداریم قدمهایی که بتواند با حرکات تخریبی مقابله کند و پیروز شود. در همین راستا از آنجایی که آقای دکتر سبحانی مدیر عامل محترم شرکت نیز خود بر این مهم تأکید دارند بر این باوریم که فضا برای تقویت فرهنگ قرآنی و دستیابی به اهداف بهتر وجود دارد.