دنیای اقتصاد: هادی قاسمی کارشناس آهن سازی فولاد مبارکه از طراحی و ساخت دستگاه اتوماتیک و قابل تنظیم جهت پایش خودکار بنتونیت در سطح آب و حذف خطای انسانی در انجام تست تورم بنتونیت و افزایش صحت و دقت این تست خبر داد.
قاسمی با بیان اینکه ساخت این دستگاه در قالب یک پروژه تحقیقاتی تعریف و اجرا شد،گفت: گندله محصول نهایی فرآیند گندله سازی و ماده اولیه برای فرآیندهای تولید آهن خام در کوره بلند و تولید آهن اسفنجی به روشهای متعدد احیاء مستقیم می باشد از این رو برای استفاده از گندله، کیفیت آن باید مطلوب باشد. وی با اشاره به نقش بنتونیت در فرآیند تولید گندله اضافه کرد: بنتونیت یکی از مهمترین مواد چسبندهای است که جهت افزایش استحکام مکانیکی گندله خام به سنگ آهن اضافه و باعث ایجاد پیوند شیمیایی بین ذرات ریز سنگ آهن می شود این ماده چسبنده استحکام گندله خام را بهبود می بخشند و مشکلات ناشی ازخشک شدن گندله را برطرف می کند.

این کارشناس ناحیه آهن سازی در همین رابطه افزود: ذرات بسیار ریز بنتونیت مناسبترین عامل پیوند دهنده ذرات گندله است این ماده یک کانی خالص نیست و از تعدادی کانیهای رسی تشکیل می شود که خاصیت پلاستیسیته بالایی دارند. سطح ویژه بنتونیت ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سانتی متر مربع به ازای گرم است. این دانه بندی ریز و توزیع عالی آن در بین ذرات سنگ آهن باعث توزیع یکنواخت آب در گندله می شود که در صوت خشک شدن گندله خام، مانع از ترک برداشتن آن می شود.

قاسمی ادامه داد: با توجه به اینکه پاشش بنتونیت بصورت دستی در دهانه استوانه مدرج و بصورت تک لایه مشکلات خود را داشت لذا به منظور رفع این معضلات و همچنین کاهش و یا حذف خطای انسانی در انجام تست تورم بنتونیت، پروژه ساخت یک دستگاه اتوماتیک و قابل تنظیم جهت پایش خودکار بنتونیت در سطح آب، در دستور کار آزمایشگاه قرار گرفت و در قالب یک پروژه تحقیقاتی تعریف و از طریق شرکت حسگر شیمی سپاهان و با همکاری کارشناسان آزمایشگاه ناحیه آهن سازی طراحی وساخته شد.