بازیکن خارجی، دردسر اضافی؟

گروه ورزش: اختلافات مالی همیشه بخش مهمی از حاشیه‌های فوتبال ایران را تشکیل می‌دهند. واضح است که آنچه به اسم باشگاهداری حرفه‌ای در کشورمان جریان دارد، ابدا قابل مقایسه با استانداردهای موجود در این زمینه نیست.

لیگ ایران تشکیل می‌شود از تعداد زیادی تیم بدهکار که دور هم به بازیکنان بدقولی می‌کنند و جنگ اعصاب راه می‌اندازند. حالا دیگر شنیدن کلماتی مثل شکایت، قهر و اعتصاب به هیچ‌وجه تعجب‌برانگیز نیست. اینها کلیدواژه‌های فعلی فوتبال ما هستند که هر روز در صفحات روزنامه‌ها رژه می‌روند. بارها قرار گذاشته شده از حضور تیم‌های بدهکار در لیگ و فعالیت جدی آنها جلوگیری شود، اما این تهدیدها هرگز عملی نشده؛ چه اینکه اگر قرار به عدم حضور بدحساب‌ها باشد، اصلا تیمی باقی نمی‌ماند که بخواهد مسابقه بدهد. کل این ساختمان روی یک پی خراب بنا شده و اصلاحش به این راحتی‌ها نیست. در بین همه مصائب مالی موجود اما، بخشی از آنها به شدت آزاردهنده‌تر هستند؛ آنجا که پای بازیکنان خارجی به میان می‌آید و گرفتاری مدیران باشگاه‌ها را مضاعف می‌کند. اگر با بازیکنان داخلی بدعهدی شود، همه چیز همین جا بین خودمان باقی می‌ماند. یکی از اصول فیفا آن است که به درگیری‌هایی که هر دو طرف پرونده در آن از یک ملیت هستند ورود نمی‌کند و حل‌وفصل آنها را به فدراسیون فوتبال همان کشور وامی‌گذارد. با این وجود وقتی پای طلبکار خارجی به میان می‌آید، همه چیز عوض می‌شود. گشوده شدن پرونده در فدراسیون جهانی فوتبال، بازتاب منفی اتفاقات در رسانه‌ای بین‌المللی و محرومیت‌های سخت و قطعی برای فوتبال ایران، از جمله تبعات منفی بدقولی بازیکنان خارجی به حساب می‌آید. همین حالا کافی است به داستان کرار جاسم نگاه کنید و یک برش از چنین معضلاتی را به وضوح ببینید.

کرار آمد، اما...

بعد از مدت‌ها انتظار و سردرگمی، بالاخره کرار جاسم تصمیم گرفت به ایران برگردد و سر تمرینات استقلال حاضر شود. این هافبک عراقی بعد از حضور در بازی با راه‌آهن به بهانه تعطیلات لیگ به کشورش بازگشت و از آنجا اعلام کرد تا زمانی که مطالباتش را ندهند و مشکل مسکنش را حل نکنند، به تهران بر نخواهد گشت. با این همه، وعده و وعیدهای مسوولان این باشگاه باعث شد کرار روز دوشنبه با کلی تاخیر راهی کشورمان شود. هرچند گویا او در بازگشت به ایران متوجه شده هنوز خبری از حل گرفتاری‌هایش نیست. مدیر برنامه‌های جاسم در این مورد به «ایسنا» می‌گوید: «تماسی با نظری‌جویباری برقرار کردم و او مثل همیشه درباره محل اسکان کرار امروز و فردا کرد. هیچ جلسه‌ای هم با او نداریم و نتیجه برگشتن کرار به ایران بد قول شدن من جلوی این بازیکن بود. اشتباه کردم به او گفتم که خانه‌ای برایش گرفته‌اند و به ایران بیاید. این در حالی است که این بازیکن هنوز خانه‌ای ندارد. همان‌طور که گفتم نه خانه‌ای برایش در نظر گرفته شده است و نه هتلی. الان در خانه یکی از دوستانش به همراه زن و بچه‌ حضور دارد. کرار تلفنی به من گفت اشتباه کردم به او گفتم به ایران برگردد. او به من گفت من آنها را خوب می‌شناسم و می‌دانم که خانه‌بگیر نیستند. تو خودت تا خانه‌ را ندیده بودی، نباید به من می‌گفتی که به ایران برگردم. باید براساس قرارداد با آنها قانونی رفتار می‌کردی. من هم دیدم که حرفش درست است و واقعا مسوولان استقلال را به خوبی نمی‌شناختم.»

کلکسیون تکمیل استقلال!

استقلال امسال مشکلات بسیار عجیبی در مورد بازیکنان خارجی‌اش پیدا کرده است. در حال حاضر پرونده مطالبات کرار جاسم هواداران این باشگاه را آزار می‌دهد و این در حالی است که شرایط مشابهی، البته به شکل خفیف‌تر برای هرایر مگویان هم وجود دارد؛ تا جایی که این بازیکن ارمنستانی نیز اخیرا حرف‌هایی در مورد عدم حضورش در تمرینات به زبان آورده بود. به علاوه شیوه جذب پروپیچ و مشکلات اداری رخ داده در فرآیند این انتقال هم استقلالی‌ها را در جبهه‌ای دیگر فرسوده کرد. همین حالا هم کادر فنی آبی‌پوشان نمی‌تواند با اطمینان خاطر این فوتبالیست آلبانیایی را به بازی بگیرد. در حادترین نمونه نیز ریوالدوی برزیلی پس از مدت کوتاهی حضور در ایران که از نظر فنی برای استقلال هیچ سودی نداشت خواهان فسخ قراردادش شد. در پی موافقت استقلال با این تقاضا، اتفاقات عجیبی پیرامون وصول مطالبات این بازیکن به وقوع پیوست که باورنکردنی بود. مساله ۴۰ یا ۵۰ هزار دلار گمشده در این پرونده، هنوز هم ادامه دارد. چنانچه می‌بینید استقلالی‌ها امسال انواع مشکلات را در زمینه استفاده از بازیکنان خارجی‌شان داشتند و به نوعی کلکسیون‌شان کامل بود!

تامل کنید لطفا!

آنچه به‌طور مکرر در تعامل باشگاه‌های ایرانی با بازیکنان خارجی به چشم می‌خورد، این سوال را به وجود می‌آورد که با این همه گرفتاری، آقایان چه اصراری روی جذب این همه بازیکن غیرایرانی دارند؟ واقعا چقدر از این بازیکنان ریز و درشتی که هر فصل از قاره‌های مختلف به سمت لیگ ما سرازیر می‌شوند کیفیت مناسبی دارند؟ چند تای آنها آن‌قدر قابل هستند که بشود به خاطرشان چشم بر بازیکنان داخلی بست و با هزار گرفتاری مثل تهیه مسکن و مترجم و جور کردن وسایل ایاب و ذهاب ترتیب حضورشان در باشگاه را داد؟ آیا واقعا تمام این بازیکنان به خاطر مسائل فنی جذب می‌شوند یا پای وسوسه‌های مالی برای مدیربرنامه‌های رسمی و غیررسمی و حتی بعضی از مدیران و مربیان هم در میان است؟ متاسفانه با الگویی که فعلا در ایران وجود دارد، بیشتر به نظر می‌رسد جذب بازیکن خارجی نوعی به جان خریدن دردسر اضافی است. هرچند مسلما نمونه‌های نقضی هم وجود دارند.

کرار در تمرین استقلال حاضر شد

هافبک استقلال که بعد از شروع تعطیلات لیگ برتر در تمرینات تیمش غایب بود سرانجام دیروز در محل تمرین حاضر شد. به گزارش خبرگزاری فارس، جاسم کرار بعد از اتمام هفته هفتم لیگ برتر و در تعطیلات ۲۰ روزه لیگ به کشورش سفر کرد. او به دلیل مشکلات مالی و نداشتن مسکن از حضور در ایران و شرکت در تمرینات سر باز زد. کرار روز دوشنبه به ایران بازگشت. این بازیکن بالاخره دیروز به محل تمرین استقلال رفت، هرچند او دیروز هم تمرین نکرد و با لباس غیرورزشی در محل تمرین حضور یافت.