دنیای اقتصاد، مشهد، احسان صابر: رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه کاهش قیمت جهانی فولاد و دامپینگ چین، شرایط را برای صادرات محصولات فولادی ایران دشوار کرده است، افزود: مجتمع فولاد خراسان در نیمه نخست امسال موفق به صادرات ۱۵هزار تن محصولات فولادی شده است که تلاش می‌کنیم این عدد را افزایش دهیم.

سیدحسین احمدی با یادآوری این نکته که عمده صادرات فولاد خراسان در سال‌های گذشته به افغانستان بوده است، افزود: چالش‌های امنیتی و حضور داعش و طالبان، کمک‌های بین‌المللی برای طرح‌های عمرانی این کشور را متوقف کرده است. به طوری که مصرف محصولات فولادی در افغانستان به یک پنجم رسیده است.

در کنار این موضوع ارزان فروشی چینی‌ها در بازار افغانستان با در پیش گرفتن رویه دامپینگ محصولات، عرضه محصول فولادی بر اساس قیمت تمام شده به افغانستان را مشکل کرده است.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان همچنین از رایزنی برای صادرات محصول فولاد خراسان به عراق سخن گفت و افزود: اگرچه هزینه حمل زمینی تا عراق بسیار سنگین و حدود ۱۲۰هزار تومان برای هر تن ارزیابی می‌شود، اما با توجه به اهمیت بازار عراق برای ما، تصمیم گرفته‌ایم بخشی از هزینه حمل زمینی محصول به عراق را متقبل شویم.

احمدی در ادامه افزود: ظرفیت تولید فولاد خام مجتمع فولاد خراسان ۶۲۰ هزارتن است که اکنون ۱۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی در حال تولید هستیم و با توجه به تولید حدود ۳۴۰هزار تن در نیمه نخست امسال، پیش‌بینی می‌کنیم با وجود چالش ها، امسال نیز مطابق برنامه ۷۰۰ هزارتن تولید خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان در ادامه با بیان اینکه پیشرفت طرح ساخت واحد گندله سازی شرکت مجتمع فولاد خراسان از روند خوبی برخوردار است، گفت: این طرح در ۶ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. سیدحسین احمدی در این باره افزود: طرح گندله سازی این شرکت با توجه به نیاز به تکمیل زنجیره تولید فولاد در استان و به عنوان یکی از حلقه‌های مهم اتصال زنجیره تولید مجتمع فولاد خراسان به معدن سنگ‌آهن، در حال پیگیری است و پیشرفت آن مطابق برنامه در سطح مناسبی است و در ۶ ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این طرح صنعتی مهم استان خواهیم بود.

احمدی همچنین درباره طرح تولید کنسانتره فولاد خراسان گفت: اگر بتوانیم بخش ارزی منابع مالی این طرح را از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به موقع تامین کنیم، این طرح نیز در کمتر از سه سال به بهره‌برداری خواهد رسید و در پایان سال ۱۳۹۶ شاهد بهره‌برداری از این طرح نیز خواهیم بود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان افزود: تامین کنسانتره از سنگ‌آهن از مهم‌ترین اهداف استراتژیک فولاد خراسان است و پیش‌بینی می‌کنیم در دو هفته آینده عملیات اجرایی سالن‌های اصلی این طرح نیز آغاز شود.

احمدی در پایان گفت: ظرفیت ابتدایی کنسانتره سازی فولاد خراسان، ۵/ ۲ میلیون تن در سال و دارای قابلیت افزایش تا پنج میلیون تن است و اکنون مراحل تست آزمایشگاهی و اقدامات مهندسی آن رو به اتمام است.