جدال با حرام‌خواری در نفت

وزیر نفت روز گذشته در جمع فرماندهان بسیجی وزارت نفت «حرام‌خواری» را بزرگ‌ترین آفتی دانست که صنعت نفت با آن مواجه است و از آنان خواست که هر جا فسادی دیده شد با صدای بلند آن را بیان کنند و با آن مبارزه کنند. بیژن زنگنه فساد را به موریانه‌ای تشبیه کرد که ارکان اقتصاد را مورد حمله قرار داده است. وی همچنین شرایط کشور در دوران تحریم‌ را با سال‌های جنگ تحمیلی مقایسه کرد و گفت: گرچه در تحریم‌ها خونی ریخته نشد و آتش و دودی برنخاست، ولی فشار دوران تحریم از زمان جنگ تحمیلی شدیدتر بود.

گروه نفت و پتروشیمی: روز گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان در جمع فرماندهان بسیج وزارت نفت سخنرانی کرد و از آنها خواست مبارزه با موریانه‌ای به نام فساد را که ارکان اقتصاد را مورد حمله قرار داده در دستور کار خود قرار دهند.

وزیر نفت با اشاره به این نکته که حرام خواری در سال‌های اخیر زیاد شده ضرورت مبارزه در برابر فساد را مورد تاکید قرار داد. زنگنه در جمع فرماندهان و مسوولان وزارت نفت گفت: هر جا فسادی دیده شد با صدای بلند آن را اعلام و با هرگونه تخلفی مبارزه کنید. وزیر نفت در عین حال در این نشست به موضوعات مهمی به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و مواردی از جمله توسعه میدان‌های مشترک، افزایش سهم ایران در بازار صادرات گاز، متنوع کردن مشتریان، تقویت بخش پایین‌دستی و پرهیز از خام‌فروشی، کاهش شدت انرژی و یارانه‌ها را از الزامات اقتصاد مقاومتی دانست. وی تقویت نفت کشور را در برابر تکانه‌های خارجی از موضوعات مهم حوزه نفت دانست که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و اقتصاد مقاومتی زمینه‌های این موضوع را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه فساد مالی مانند موریانه‌ای است که کشور را نابود می‌کند، افزود: اگر کار خلافی دیده شد یا هر فسادی اتفاق افتاد باید سختگیرانه با آن برخورد کرد زیرا وظیفه شما (بسیجیان) برخورد با فساد است. وزیر نفت تصریح کرد: فقط با دستورالعمل و ضابطه نمی‌توان جلوی فساد را گرفت اگر چه تعیین ضوابط لازمه مبارزه با فساد است.

زنگنه مهم‌ترین‌ آفتی که ممکن است صنعت نفت با آن روبه‌رو‌ شود را «حرام خواری در کار» دانست و گفت: مسلمان باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشد؛ بزرگ‌ترین‌ منکر در سیستم نفت حرام خواری است.

وی با بیان اینکه به دلیل حجم بالای جابه‌جایی پول در صنعت نفت امکان فساد در آن وجود دارد، تصریح کرد: پولی که در نفت وجود دارد برای مردم است و به کارکنان نفت اختصاص ندارد.

زنگنه با تاکید بر اینکه باید از مال مردم مراقبت کرد، افزود: نفت مال مردم است و اینکه برخی بدون حساب و کتاب اموال مردم را بخورند و بعد هم به روی خود نیاورند باید به آن حساس بود و آن فساد را فریاد زد.

وی با بیان اینکه هر جا فسادی دیده می‌شود باید با صدای بلند آن را فریاد زد، افزود: برخی اموال مردم را می‌خورند و به روی خود نمی‌آورند. زنگنه با بیان اینکه چرا باید یک عده میلیاردها تومان پول بادآورده داشته باشند و عده‌ای دیگر چیزی نداشته باشند، به ماجرای بدهکار بزرگ نفتی اشاره کرد و گفت: این آقا به پول امروز ١٠ هزار میلیارد تومان پول مردم را خورده و حالا گردنش را بالا می‌گیرد و می‌خندد و یک کلمه نمی‌گوید این پول‌ها کجاست.

وزیر نفت خواستار حساسیت بسیجیان نسبت به مساله فساد شد و گفت: با حساس شدن به‌طور قطع فساد در کشور کاهش پیدا می‌کند و در این زمینه همگی مسوول هستیم و البته مسوولیت من به‌عنوان وزیر نفت بیشتر از همه خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه کشور وارد دوران پساتحریم می‌شود، گفت: پساتحریم یعنی دورانی که تحریم‌ها و بخشی از دشمنی‌های دشمنان ما به شکست انجامیده است، در واقع ما از یک دوران جنگ شدید و سخت و البته بدون دود و خون وارد دوران پس از آن می‌شویم.

وی با یادآوری خاطرات دوران جنگ تحمیلی تصریح کرد: گرچه در تحریم‌ها به ظاهر خونی ریخته نشد و آتش و دودی برنخاست ولی فشار دوران تحریم از زمان جنگ تحمیلی شدیدتر و آثار آن بر زندگی و اقتصاد مردم سخت تر از دوران دفاع مقدس بود.

وزیر نفت دوران جنگ تحمیلی و دوران تحریم را به دوران بنی امیه و بنی‌عباس تشبیه کرد و اظهار کرد: بنی امیه کربلا را با خون آمیخت ولی بنی عباس تعداد زیادی از ائمه را با سم و بدون خونریزی کشت.

وی تحریم را دوران ضربه زدن به ایران با سم و بدون خون و خونریزی دانست و گفت: ما وارد پساتحریم که دوران فداکاری و شهادت به معنای واقعی است می‌شویم؛ شهادت فقط به معنای کشته شدن نیست.

زنگنه با بیان اینکه اهداف دوران پساتحریم باید با قدرت و آنچه مقام معظم رهبری در قالب اقتصاد مقاومتی ابلاغ کردند، دنبال شود، افزود: اقتصاد مقاومتی فقط برای شرایط تحریم نبوده و اتفاقا برای شرایط پساتحریم است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در دوران پساتحریم باید اقتصادی بنیان گذاشته شود که آسیب پذیری آن در مقابل تکان‌های خارجی به حداقل برسد، تصریح کرد: حداقل سه بند از اقتصاد مقاومتی به‌صورت مستقیم مربوط به صنعت نفت می‌شود.

زنگنه گفت: توسعه میدان‌های مشترک، افزایش سهم ایران در بازار صادرات گاز، متنوع کردن مشتریان، تقویت بخش پایین‌دستی و پرهیز از خام‌فروشی و کاهش شدت انرژی و یارانه‌ها از الزامات اقتصاد مقاومتی است.

وی در ادامه خواستار مشارکت آحاد مردم در طرح‌های اقتصادی شد و به ذکر نمونه‌ای درباره آن پرداخت و گفت: به‌عنوان نمونه برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی اگر نیاز به ٢ هزار میلیارد تومان هزینه باشد بهتر است افراد زیادی با سرمایه‌گذاری اندک در آن طرح شرکت کنند.

وزیر نفت دوران پساتحریم را دوران کار زیاد و توقع کم مدیران عنوان کرد و گفت: مدیران باید تلاش کنند همانند زمان جنگ تحمیلی با کمترین توقع بیشترین کار را انجام دهند.

زنگنه با بیان اینکه جز با فداکاری و ایثار پیشرفت نخواهیم کرد، گفت: ایثار فقط برای دوران جنگ نیست و در زمان صلح هم باید وجود داشته باشد.