گروه خبر: نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت تحت‌تاثیر تصویب جزئیات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی بود تا آنجا که محمدباقر نوبخت در ابتدای نشست خبری‌اش از نمایندگان مجلس و به‌خصوص علی لاریجانی، رئیس مجلس قدردانی کرد. سخنگوی دولت ضمن تشکر از نمایندگان درباره تصویب طرح اجرای برجام گفت: نمایندگان مجلس با این تصمیم تاریخی در مورد برجام نشان دادند که همواره با درک درست از واقعیت‌های کشور تصمیمات سنجیده اتخاذ می‌کنند. او همچنین اظهار کرد: از مدیریت مدبرانه و واقع‌بینانه هیات‌رئیسه مجلس به‌ویژه دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم.

به گزارش «ایرنا» نوبخت با بیان اینکه امیدواریم از این پس شاهد شتاب‌بخشی و رشد توسعه کشور باشیم، اضافه کرد: هر چند تا اجرای برجام، پیش‌بینی می‌شود از اواخر امسال و اوایل سال آینده شرایط متفاوت از گذشته فراروی کشور قرار بگیرد، برنامه کوتاه‌مدتی برای 5 ماه باقیمانده در دولت طراحی شده است.


سخنگوی دولت همچنین در مورد شرایط پس از رفع تحریم و اجرای برجام گفت: پیش‌بینی ما این است که با تصویب مجلس و تاییدی که شورای نگهبان در روزهای آینده اعلام خواهند کرد، شرایط برای اجرای برجام آغاز شود.نوبخت گفت: با عملیاتی شدن برجام از ماه‌های آینده، فرصت پساتحریم را ایجاد می‌کند و قطعا تحریم‌ها برچیده می‌شود. ما برای شرایط پس از تحریم برنامه‌ریزی و خود را آماده کرده‌ایم.


اتمام پیش‌نویس احکام دائمی برنامه‌ششم

به گزارش «ایرنا» معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد: در جلسه گذشته هیات وزیران نیز کار رسیدگی به پیش‌نویس لایحه احکام دائمی قانون برنامه ششم در دستور کار قرار داشت که به اتمام رسید و در حال حاضر مهیا هستیم تا به‌صورت یک لایحه با قید یک فوریت به مجلس تقدیم کنیم. نوبخت ادامه داد: مجلس هم فرصت دارد تا در زمان قانونی ارائه لایحه بودجه در 15 آذرماه، این لایحه را بررسی کند. وی اضافه کرد: مجلس بعد از فراغت از بررسی احکام دائمی برنامه ششم، بودجه را رسیدگی خواهد کرد و متناسب با زمان برای انتخابات آتی مجلس فرصتی در اختیار مجلس خواهد بود که بعد از بازگشت، جداول و اهداف کمی لایحه تقدیم مجلس خواهد شد. سخنگوی دولت ابراز امیدواری کرد مجلس نهم به نحو شایسته آثار ماندگاری از خود برای مجلس دهم به یادگار بگذارد.


تهیه پیش‌نویس برنامه کوتاه‌مدت انضباط بودجه‌ای

همچنین سخنگوی دولت از تهیه پیش‌نویس برنامه کوتاه‌مدت انضباط بودجه‌ای خبر داد. به گزارش «ایلنا» نوبخت گفت: رئیس‌جمهوری در تیرماه طی مطلبی از آقای جهانگیری خواست که برنامه اصلاح نظام بانکی و پولی و بازار سرمایه را ارائه دهد. درخصوص انضباط بودجه‌ای نیز سازمان مدیریت موظف شد پیش‌نویس برنامه کوتاه‌مدت را تا پایان سال فراهم کند. با جمع‌بندی این برنامه هفته آینده جزئیات آن را بیان می‌کنیم که در حوزه‌های پولی و مالی چه کارهایی انجام خواهد شد.


اعتقاد دولت به کاهش سود بانکی

نوبخت همچنین درخصوص نرخ سود بانکی گفت: برنامه کوتاه‌مدت برای مدت باقیمانده سال‌جاری در نظر گرفته شده متناسب با شرایط و سرعت بخشی برای خروج از رکود است و همه تلاش خواهیم کرد آن را پیش ببریم. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه نرخ سود بانکی بیش از تورم انتظاری و بالا است، گفت: زمانی که تورم 40 درصد بود، همین نرخ سود بانکی را داشتیم و در حال حاضر که تورم به زیر 14 درصد رسیده باز هم سود بانکی همان است؛ بنابراین دولت به کاهش نرخ سود بانکی معتقد است. نوبخت اضافه کرد: در ارتباط با کاهش نرخ سود بانکی هر سه دستگاه ستاد اقتصادی دولت هم‌نظر بودند و تنها اختلاف در میزان کاهش بود که در جلسات آتی شورای پول و اعتبار بررسی و به جمع‌بندی خواهد رسید؛ امیدواریم انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری باشد.