گروه دیپلماسی: با گذشت حدود سه ماه از زمان انجام توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، کم کم به روزهای اجرایی شدن آن نزدیک می‌شویم. روز گذشته پس از هفته‌ها تنش و جدل در مجلس، نمایندگان جزئیات طرح برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را با 161 رای موافق، 59 رای مخالف و 13 رای ممتنع تصویب کردند.


اکنون فقط باید شورای نگهبان آن را تایید کند. روز دوشنبه سید‌عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز گفته بود که اگر این طرح به تصویب نهایی برسد مرحله شورای نگهبان را نیز باید طی کند تا به‌صورت قانون درآید. در آن صورت می‌توان گفت که مراحل قانونی مربوط به برجام در ایران طی شده و آماده خواهیم بود وارد مرحله بعدی شویم که به‌عنوان روز تصویب ثبت می‌شود و آغاز ورود به مرحله جدید خواهد بود. همزمان با عبور برجام از مجلس ایران، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تصویب جزئیات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی، از این رویداد استقبال کرد و گفت: «به اجرای توافق هسته‌ای نزدیک‌تر می‌شویم.» به گزارش «ایسنا»، فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه پس از تصویب جزئیات طرح مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «امروز خبرهای خوبی از تهران رسیده است؛ روند بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در پارلمان ایران کامل شد، بنابراین به اجرای رسمی توافق نزدیک‌تر می‌شویم.» «برجام» مخفف برنامه جامع اقدام مشترک است که در تیرماه سال جاری بین جمهوری اسلامی ایران، گروه 1+5 و اتحادیه اروپا درباره موضوع هسته‌ای ایران، پس از دو سال مذاکره، نهایی شد.


سد آمریکایی

البته عبور برجام از سد کنگره آمریکا نیز دشواری‌های خود را داشت و شاهد بودیم که تا آخرین دقایق مخالفان توافق تلاش خود را برای رد برجام متوقف نکردند. اما گذر نهایی توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از سد کنگره آمریکا به‌رغم همه سنگ‌اندازی‌های مخالفان، کامیابی مهمی برای طرفداران دیپلماسی و گفت‌وگو و ناکامی بزرگ برای هواداران رویکردهای ستیزه‌جویانه و جنگ‌طلبانه بود. رقابت کم‌سابقه و هماوردی نفسگیر میان ۲ حزب اصلی آمریکا بر سر «برنامه جامع اقدام مشترک» بعد از ۲ ماه در نهایت بیست و ششم شهریور ماه (هفدهم سپتامبر) پایان یافت. دموکرات‌ها در آخرین روز مهلت تعیین شده توانستند با ناکام گذاشتن سومین تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه نتیجه را به نفع خود ثبت کنند. با شکست جمهوری‌خواهان، فرآیند اجرای برجام از همان روز کلید خورد و «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای «استیون مال» سفیر پیشین این کشور در لهستان را به‌عنوان هماهنگ‌کننده ارشد اجرای توافق هسته‌ای با ایران منصوب کرد. پیش‌تر سیروس ناصری، مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای ایران نیز در گفت‌وگویی با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفته بود که به محض عبور توافق از مجلس‌های دو طرف یعنی ایران و آمریکا، تمامی طرفین آماده هستند که روز تصویب توافق را اعلام کنند. این روز می‌تواند بلافاصله باشد یا می‌توانند روزی را برای این کار تعیین کنند.


ریابکوف: توافق هسته‌ای نقطه ضعفی ندارد

از سوی دیگر سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز روز گذشته برنامه جامع اقدام مشترک را یک توافق «محکم و متوازن» توصیف کرد که به راحتی نمی‌توان آن‌ را تضعیف کرد. به گزارش «ایسنا» به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف در یک میزگرد در شورای فدراسیون روسیه گفت که روسیه چارچوب گروه 1+5 برای توافق هسته‌ای با ایران را محکم و به اندازه کافی متوازن می‌داند که از سوی تصمیمات مورد توافق تمام طرف‌ها محافظت می‌شود. ریابکوف در ادامه تاکید کرد: «این توافق را نمی‌توان به راحتی تضعیف کرد؛ زیرا هیچ نقطه ضعفی ندارد.» به گفته این مقام روسی، به نظر می‌آید که اسرائیل در حال کنار آمدن با این واقعیت است که توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اجرا خواهد شد. معاون وزیر امور خارجه روسیه در تشریح نقاط قوت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز گفت: «دیگر دلیلی که نشان می‌دهد توافق هسته‌ای یک توافق محکم و درست است، واکنش مقامات اسرائیل به آن است.» او ادامه داد: «به نظر می‌آید رهبری اسرائیل با وجود این مخالفت‌های جدی، سرانجام درک کرده است که توافق هسته‌ای حقیقت جدید است.»


هند دومین قسط را پرداخت کرد

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، روز گذشته منابع آگاه خبر دادند که دولت هند دومین قسط ۷۰۰ میلیون دلاری از بدهی‌های نفتی خود به ایران را پرداخت کرده است. به گفته مقامات هندی با پرداخت قسط دوم از بدهی‌های نفتی، مابقی ۴ میلیارد دلار بدهی نفتی هند به ایران به‌صورت اقساط پس از تایید مسیرهای انتقال پرداخت خواهد شد. به گزارش «ایرنا» هند ۷۰۰ میلیون دلار از بدهی نفتی یک میلیارد و ۴۰۰‌میلیون دلاری خود به ایران در سال جاری را به‌عنوان نخستین قسط این بدهی چهارشنبه هشتم مهرماه پرداخت کرد. بخش کنترل دارایی‌های خارجی وزارت دارایی آمریکا، پیش از این با پرداخت ۴/ ۱میلیارد دلار از بدهی‌های این کشور به ایران در دو قسط موافقت کرده بود. بنا به اعلام منابع مطلع، در نخستین قسط بدهی نفتی، پالایشگاه‌ها معادل ۷۰۰ میلیون دلار بابت بدهی نفتی خود به ایران به بانک یوکو در کلکته واریز کردند و این مبلغ به بانک مرکزی هند برای پرداخت به ایران منتقل شد.