یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


تعدیل قیمتی سهام
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ۵۵ واحدی (معادل ۱/ ۰ درصدی) مواجه شد. در حالی که شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) افت ۳۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد. با وجود افت بیشتر نمادهای بازار، رشد قیمتی بزرگ‌ترین‌ شرکت بورس (فارس) از شاخص کل حمایت کرد. مطابق با انتظارات، پس از رشد دو‌پله‌ای شاخص در دو روز ابتدایی هفته، شناسایی سود از سوی فعالان بازار، افزایش عرضه را رقم زده است. همچنان نگرانی از عملکرد ضعیف احتمالی شرکت‌ها در نیمه ابتدایی سال مانعی در برابر حرکت صعودی بورس تهران محسوب می‌شود. با این وجود، صدور دستور رفع تحریم‌های بین‌المللی از سوی کشورهای غربی و همچنین تلاش دولت برای خروج از رکود، امیدواری را در بازار سهام نگه داشته است که رفع این ریسک سیستماتیک از بازار، احتمال بازگشت به مسیر نزولی را کاهش می‌دهد.



کاهش دلار در فضای روانی برجام
دیروز، هر دلار آمریکا با ۱۵ تومان افت به نرخ ۳۴۴۵ تومان معامله شد. با توجه به وارد شدن برجام به فاز اجرایی، با اینکه هنوز اقدامی عملی در این مورد صورت نگرفته، اما چشم‌انداز تقویت سمت عرضه، انتظار برای کاهش نرخ دلار را ایجاد کرده است. همچنین نزدیک شدن به پایان ماه و کاهش نقدینگی معامله‌گران، یکی دیگر از دلایل افت تقاضای ارز است. روزهای گذشته، به اظهارات رئیس بانک مرکزی در مورد تک‌نرخی کردن ارز از ابتدای سال ۹۵ اشاره شد که باعث تقویت گمانه‌زنی‌ها در مورد کاهش نرخ ارز در بازار آزاد در میان معامله‌گران شده است. اما با توجه به لغو تحریم‌ها تا ۲ ماه دیگر، روند نرخ ارز در ۲۰ روز گذشته (بالاتر از سطح ۳۴۵۰ تومانی) و تداوم تقاضا، انتظار می‌رود نرخ دلار کاهش بیشتری پیدا نکند.



افت سکه با سیگنال دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۷ هزار تومانی به قیمت ۹۴۲ هزار تومان معامله شد. روز گذشته، افت ۱۵ تومانی دلار، همچنین ثبات نسبی قیمت اونس طلای جهانی عوامل اثرگذار بر افت قیمت سکه شدند. افت سکه که از ابتدای هفته جاری آغاز شده بود، روز گذشته با کاهش نرخ دلار تشدید شد. این امر موجب باقی ماندن حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) شده است؛ به‌طوری که بیش از دو هفته در بازار سکه تداوم یافته است. یکی از دلایل حباب سکه منفی را می‌توان آغاز ماه محرم و کاهش تقاضای سکه دانست که انتظار تداوم آن در هفته‌های جاری می‌رود. در ادامه انتظار می‌رود مسیر کاهشی نرخ دلار متوقف شود و همچنین ثبات نسبی قیمت‌ها با میل بیشتر به رشد در بازار اونس طلا، از قیمت سکه حمایت کنند.



نوسان محدود اونس با ابهام رشد چین
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۷۶دلار معامله ‌شد. رشد بازارهای سهام اروپا و تقویت اندک شاخص دلار عوامل فشار بر قیمت طلا بودند. از سوی دیگر، گزارش آمار رشد تولید ناخالص داخلی سه ماه سوم چین (۹/ ۶ درصد) بیشتر از پیش‌بینی‌ها، با تضعیف نگرانی‌ها از سقوط اقتصادی چین، رشد بازارهای سهام اروپا را رقم زد؛ اما رسیدن این آمار به کمترین میزان از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹ در کنار آمارهای دوگانه این کشور، رسیدن به نرخ رشد هدف ۷ درصدی را در ابهام گذاشت و موجب تداوم نگرانی‌ها از رشد اقتصادی این کشور و وضعیت اقتصاد جهانی شد. عاملی که در تصمیم فدرال رزرو برای زمان افزایش نرخ بهره تاثیرگذار است (عامل مثبت برای طلا). با این حال، آمارهای جدید از اقتصاد آمریکا در این روزها، تصویر روشن تری از آمادگی اقتصادی برای سیاست انقباضی ارائه می‌دهد.



رشد ۱۱ درصدی در سه روز
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۸/ ۳درصدی به قیمت ۶۸ هزار تومان معامله شدند. پیش تر به انتظار افزایش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن با افت شدید قیمت‌ها (در پایان هفته گذشته) اشاره شده بود. تقاضای وام فعلی تحت تاثیر جذابیت مبالغ بیشتر دیگر وام ها، مانند سپرده‌گذاری یکساله در صندوق سپرده یکم بانک مسکن، قرار گرفته و کاهش تقاضای مسکن در فصل پاییز نیز این موضوع را تا حدودی تشدید کرده است. با این حال، جذابیت سود کمتر این وام‌ها در روزهای اخیر عامل حمایتی قدرتمندی از قیمت «تسه»ها بود، همچنین، شناسایی کف قیمتی در بازار مسکن نیز متقاضیان به دریافت وام‌های فعلی را ترغیب کرده است. بر این اساس، افزایش تقاضا در این اوراق رشد حدود ۱۱ درصدی قیمت را رقم زده است. در ادامه اما، فشار عوامل مزبور سدی در برابر رشد ادامه «تسه»ها است.



فشار دوجانبه بر قیمت نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۶ دلار معامله می‌شد. روز دوشنبه، با انتشار رشد تولید ناخالص داخلی سه‌ماه سوم چین (۹/ ۶ درصد) با اینکه بیشتر از پیش بینی‌ها بود اما به کمترین میزان از سال ۲۰۰۹ رسید. این آمار در کنار رشد کمتر از پیش بینی تولیدات صنعتی و سرمایه‌گذاری ثابت، موجب تشدید نگرانی از وضعیت تقاضای چین و فشار بر قیمت نفت شد. پیش از این نیز گزارش آژانس بین‌المللی انرژی بر کاهش رشد تقاضا تاکید داشت. در سمت عرضه نیز، مازاد عرضه موجود همچنان عامل فشار بر قیمت نفت است که با دورنمای ورود نفت کشورمان این چشم‌انداز تیره تر شده و نگرانی‌ها از تداوم سطوح پایین قیمت نفت را تشدید کرده است به‌صورتی که وزیر نفت کشورمان به تولیدکنندگان اوپک توصیه کرد برای افزایش قیمت اقدام به کاهش تولیدات کنند.