گروه بورس -اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بورس تهران رشد اندک ۰۹/ ۰ درصدی را تجربه کرد تا روند نسبتا پرشتاب رشد در روزهای گذشته تا حدی کاهش یابد. کارشناسان معتقدند تعدیل قیمتی و کاهش این روند تحت تاثیر شناسایی سود توسط معامله‌گران با دید کوتاه مدت رخ داده و امری طبیعی محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد با وجود سیگنال‌های مثبتی چون سیاست‌های جدید رکودزدایی دولت و رسیدن به نقطه آغاز اجرایی شدن لغو تحریم ها، رشد روزهای گذشته با شیبی ملایم ادامه یابد و با توجه به لحاظ شدن تاثیر منفی گزارش‌های ۶ ماهه در سطح فعلی قیمت‌ها، انتشار این گزارش‌ها اثر چندانی بر تغییر شرایط بازار نداشته باشد.


علیرضا مستقل در تشریح شرایط حال حاضر بازار سهام به «دنیای اقتصاد» گفت: بازار در روزهای گذشته به دلیل اجرایی شدن توافق هسته‌ای و فرمان اوباما و اتحادیه اروپا برای آغاز اجرای رفع تحریم‌ها، همچنین تحت تاثیر بسته رکودزدایی که توسط تیم اقتصادی دولت عرضه شده است، رشد متناسبی با سیگنال‌های مثبت داشته است. درخصوص بسته رکودزدایی که بخش مهمی از سیاست‌های آن مربوط به سیاست‌های پولی دولت است، می‌توان به جلسه شورای پول و اعتبار اشاره کرد. جلسه‌ای با 9 دستور کار که مهم ترین محورهای آن تصمیم‌گیری درخصوص کاهش نرخ سود بانکی و بررسی نحوه اجرایی شدن بسته رکودزدایی است و به دقت توسط سهامداران بورس دنبال می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه درباره موضوع اجرایی شدن رفع تحریم‌ها چنین گفت: با اجرایی شدن رفع تحریم ها، باز شدن کانال‌های ارتباطی و رفع موانع از سوئیفت، نقل و انتقال‌های مالی، ال سی و مواردی از این دست شاهد تغییر شرایط بازار سهام خواهیم بود. وی در ادامه بیان کرد: همچنین تحت تاثیر رفع تحریم‌ها شاهد افزایش فروش نفت نیز خواهیم بود. به‌طوری که فروش نفت کشورمان ظرف 2 تا 3 ماه، 500 هزار بشکه افزایش خواهد یافت و ظرف 6 تا 9 ماه نیز به حدود یک میلیون بشکه خواهد رسید تا مجموع صادرات نفت کشور به 2/ 2 میلیون بشکه در روز برسد. وی افزود: در این میان گزارش‌های 6 ماهه نیز در حال انتشار است. گزارش‌هایی که پیش‌بینی می‌شد چندان مناسب نباشند. این گزارش‌ها نیز در حال حاضر چندان خلاف انتظار بازار نیست و با توجه به اینکه تاثیر آنها در هفته‌های گذشته در قیمت سهم‌ها لحاظ شده است تاثیر منفی چندانی بر بازار نخواهد داشت. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با توجه به موارد یاد شده، وزن مجموعه عواملی که می‌توانند به رشد منجر شوند سنگین‌تر به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود روند مثبت ادامه‌دار باشد، گرچه با شیبی ملایم. در این شرایط نوسان‌گیری از رشدهای چند روزه نیز طبیعی است. معامله‌گران با دیدگاه کوتاه‌مدت تحت تاثیر افت‌و‌خیزهای بازار در بازه زمانی کوتاه مدت دست به ورود و خروج می‌زنند. این در حالی است که معامله‌گران با دیدگاه میان‌مدت و بلند‌مدت منتظر سیگنال‌های قوی‌تری خواهند بود و در صورت ادامه این روند وارد بازار خواهند شد.


تاثیر منفی مدیریت شاخص‌

مستقل در خاتمه درباره معاملات عمده در نماد فارس در معاملات روز گذشته بورس گفت: مدیریت شاخص‌ و تغییر فضای بازار با معاملات یک نماد در بلندمدت و میان‌مدت و حتی در کوتاه‌مدت به ضرر بازار خواهد بود، گرچه ممکن است این اقدامات در برخی موارد استثنایی و تحت تاثیر فضای شدید هیجانی باعث منفی نشدن روند بازار و ایجاد تصویر بهتری از وضعیت بورس شود، اما در کل و به‌عنوان یک روند عمومی قطعا به ضرر بازار خواهد بود. چنین اقداماتی نهایتا باعث از میان رفتن اعتماد سهامداران، مخدوش شدن واقعیت بازار و از بین رفتن روند طبیعی و تعادلی آن می‌شود.


فارس شاخص را مثبت کرد

روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 55 واحد (09/ 0 درصد) افزایش یافت تا روند رشد شاخص در روزهای گذشته تاحدی تضعیف شود. به این ترتیب با رشد کم‌رمق روز گذشته، شاخص به رقم 63 هزار و 127 واحد رسید تا افزایش شاخص برای ششمین روز کاری متوالی ادامه یابد. بررسی روند حرکتی شاخص در روز دوشنبه نشان دهنده مسیر نزولی در ساعات ابتدایی معاملات است.


روند کاهشی نماگر بازار اما با معاملات نماد فارس تغییر کرد و حمایت حقوقی‌ها از این نماد(۷/ ۸۱ درصد خرید و ۵/ ۷۰ درصد فروش این نماد به‌وسیله حقوقی‌ها انجام شد)، باعث تعدیل روند و رشد اندک بازار شد. «پارسان» از نمادهای دیگر سبز‌پوش بازار بود که پس از «فارس» بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشت. حقیقی‌ها در معاملات «پارسان» حضور پررنگ‌تری داشتند به شکلی که ۴/ ۹۵ درصد از حجم خرید و ۳/ ۹۲ درصد از حجم فروش این نماد را در اختیار گرفتند. همچنین در معاملات دیروز، نمادهای «شبندر»، «وتجارت»، «وبملت» و «وبصادر» به ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. بیشتر حجم معاملات شبندر نمادی که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت در اختیار حقیقی‌ها بود، به‌طوری که ۷/ ۹۶ درصد از حجم خرید این نماد و ۴/ ۷۱ درصد از حجم فروش آن به معامله‌گران حقیقی اختصاص یافت. حجم معاملات روز دوشنبه با ۴۲ درصد کاهش به بیش از ۴۲۷ میلیون سهم و ارزش معاملات با ۳۸ درصد کاهش به بیش از ۷۸۷ میلیارد ریال رسید.


تحولات فرابورس

روز گذشته آیفکس 50/ 13 واحد(معادل 86/ 1 درصد) کاهش یافت تا به رقم 1/ 713 واحد برسد. مارون همچون روزهای گذشته در صدر نمادهای تاثیرگذار بر نماگر فرابورس بود. این نماد در کنار «پترول» و «زاگرس» بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص فرابورس داشت، در حالی که «شتران»، «شاوان» و «سمگا» بیش از سایر نمادها بر رشد آیفکس اثرگذار بودند. اسناد خزانه اسلامی نیز روز گذشته 2 هزار و 308 ریال (معادل 25/ 0 درصد) رشد قیمت داشت تا به قیمت 908 هزار و 121 ریال برسد. به این ترتیب نرخ سود موثر این اسناد به 2/ 27 درصد رسید.