گروه خبر: محمدرضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که آخرین سمت دولتی اش، معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور بود، بر این باور است که حزب حتی از نان شب برای کشور واجب‌تر است؛ زیرا خساراتی که اکنون متوجه آن هستیم به دلیل نبود حزب قوی است. خباز این اظهارات را در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس بیان کرده است.
او در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه احزاب تا چه میزان در دولت یازدهم حضور دارند و یا اثرگذار هستند، گفت: هیچ یک از احزاب در انتخاب حسن روحانی نقش موثری نداشتند. خباز با بیان اینکه روحانی اصلاح‌طلب نیست، تاکید کرد: روحانی از اصولگرایان شناسنامه‌دار کشور است.او که سابقه نمایندگی در دوره‌های چهارم، پنجم، ششم و هشتم مجلس را دارد، درباره گرایش سیاسی وزیران دولت یازدهم، علی‌اصغر فانی، بیژن نامدار زنگنه، محمدجواد ظریف، محمود حجتی و سردار حسین دهقان را اصلاح‌طلب خواند و در ادامه از محمود واعظی، سیدمحمود علوی، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، مصطفی پورمحمدی، عباس آخوندی، علی‌جنتی و عبدالرضا رحمانی فضلی به‌عنوان اصولگرا یاد کرد. او همچنین گرایش نعمت‌زاده را به کارگزاران نزدیک خواند و درباره محمد فرهادی نیز گفت که او اصلاح‌طلب است، اما گرایشش اصولگرایی است. به گفته خباز محمود گودرزی به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست و علی ربیعی رنگ اصولگرایی خیلی بیشتر از اصلاح‌طلب بودنش دارد.

تعامل مجلس نهم و دولت یازدهم

از سوی دیگر خباز در پاسخ به سوالی درباره تعامل دولت و مجلس به بخشی از کار مجلس نهم با دولت قبل اشاره کرد و گفت: این مجلس هم در دولت گذشته بوده هم در این دولت، بنابراین اگر تعامل مجلس با این دولت و یا با دولت گذشته را مقایسه کنیم، تفاوت از زمین تا آسمان است. چرا که تعامل با این دولت بسیار تعامل خوبی است. به گفته او تعامل دولت و مجلس در مقایسه با دولت گذشته بسیار متفاوت است، چرا که این تعامل خیلی بهتر شده است. ولی آیا همین مقدار کافی است که به‌نظر بنده خیر. خباز بر این باور است که بسیاری از سوالات و تذکرات نمایندگان مجلس جنبه قانونی ندارد.خباز همچنین در گفت‌وگوی دیگری، به خبرآنلاین در همین باره توضیح داد و گفت: در این مجلس تاکنون بیش از ۱۴ هزار تذکر به دولت داده‌اند که ۵ هزار و اندی مربوط به دولت آقای احمدی‌نژاد بود و ۸ هزار و اندی مربوط به دولت آقای روحانی است. ۹۲ سوال از آن دولت کردند و ۲۸۱ سوال از این دولت. ۳۳ تحقیق و تفحص داشتند که ۱۳ موردش مربوط به دولت قبل و ۲۰ موردش مربوط به دولت کنونی است در حالی که دولت دست کم در یک سال اول باید کار دستش بیاید. به باور این نماینده دوره‌های پیشین مجلس، این اعداد نشان‌دهنده آن است که مجلس با دولت همراهی نمی‌کند بلکه در برابرش گارد گرفته است. خباز در توضیح این موضوع گفت: یکی از نمایندگانی که در جریان بررسی طرح برجام در مجلس نعره می‌زد دو دفعه به خودم گفته است که ما نخواهیم گذاشت در طول این چهار سال آب خوش از گلوی دولت پایین برود. این تفکر نماینده است. این کارها که ما به سروکله هم بزنیم بسیار بچگانه است. خباز می‌گوید: خیلی عجیب است نماینده مجلس که مسوول است آرامش، طمانینه، سکینه، رافت و مهربانی را بر کشور حاکم کند، در برابر رقیب خودش اینگونه سخن می‌گوید.


تغییرات مثبت لاریجانی

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره علی لاریجانی گفت: من لاریجانی امروز را با لاریجانی وزیر ارشاد، صدا و سیما و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی متفاوت می‌بینم. البته آقای لاریجانی همچنان آقای لاریجانی است، اما تجربیات فراوانی به‌دست آورده به ویژه بعد از ارتباطاتی که در کسوت دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با دنیا داشت. او در این باره با بیان اینکه تغییرات لاریجانی مثبت بوده است، او را در مجلس هشتم «خیرالموجودین» خواند و گفت: ما اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم به ایشان رأی می‌دادیم یعنی به ریاست ایشان رأی می‌دادیم چون ایشان را یک اصولگرای معتدل می‌دانستیم هرچند گاهی نیز به ایشان انتقادهایی هم می‌شد.


کاندیدای انتخابات مجلس دهم از تهران

خبازهمچنین در این گفت‌وگو با بیان این که از حوزه انتخابیه تهران در انتخابات مجلس دهم حضور می‌یابد، تاکید کرد: اگر اصلاح‌طلبان برای لیست تهران از من دعوتی نکردند، کاندیدا نمی‌شوم. او در ادامه، ائتلاف دولت و علی لاریجانی برای انتخابات مجلس دهم را بعید دانست و تاکید کرد که دولت آقای روحانی قصد ندارد در انتخابات آتی اثرگذار باشد. بر خلاف عقل، شرع و منطق است که دولت وارد انتخابات شود، دولت موظف است انتخابات را سالم برگزار کند. دولتی‌هایی که یک شخصیت حقیقی دارند در حزب خود به‌صورت انفرادی اشکالی ندارد اما دولت یازدهم تصمیمی بر اینکه در انتخابات اثرگذار باشد را ندارد.