یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


سرایت نگاه کوتاه‌مدت در بورس
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ۱۵ واحدی مواجه شد. در حالی که، شاخص کل هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) افت ۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد. بر این اساس، رشد قیمت برخی نمادهای بزرگ مانند «پارسان» و همچنین «همراه» مانع از افت شاخص کل شد. خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی کشور با رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین اجرای بسته رونق اقتصادی توسط دولت خوشبینی‌ها نسبت به آینده بازار را ایجاد کرده است. با این حال، اثر مثبت گشایش‌های بین‌المللی را می‌توان در صورت‌های اولین پیش‌بینی ۹۵ یا به‌صورت خوش بینانه سه ماهه چهارم ۹۴ را مشاهده کرد. نگاه کوتاه مدت و جذابیت سود پس از رشدهای اخیر قیمتی در این بازار افزایش عرضه را به دنبال داشته است. همچنین، با وجود ارائه بسته رونق اقتصادی، بدبینی‌ها نسبت به ناکارآمد بودن این بسته نیز وجود دارد.



بازار ارز در آرامش
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۴۵۰ تومان معامله شد. پس از تخلیه هیجانات بازار، به نظر می‌رسد بار دیگر افزایش تقاضا سطوح پایین تر قیمتی از دلار حمایت کند. روند تصویب برجام و صدور دستور رفع تحریم‌های بین‌المللی از سوی کشور‌های غربی از عوامل فشار بر نرخ دلار در هفته‌های اخیر بود. اشاره رئیس بانک مرکزی به یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال ۹۵ نیز، فشار بر نرخ ارز در بازار آزاد را افزایش داد. انتظار می‌رود در جهت رسیدن به سیاست تک نرخی ارز، تعدیل نرخ در بازار مبادله‌ای و همچنین آزاد را شاهد باشیم. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد پس از افت روزهای اخیر قیمت، هیجانات موجود در این بازار تا حدود زیادی تخلیه شده است. در ادامه نیز، تعادل عوامل مزبور، نوسانات شدید نرخ دلار کاهش می‌دهد.



نوسان محدود سکه با عوامل خنثی
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت ۹۴۳ هزار تومان معامله شد. طلای جهانی روند سرگردانی را در معاملات روز گذشته تجربه کرد که مانع از اثر‌گذاری آن بر بازار سکه بود. از سوی دیگر، دلار با رشد اندک قیمتی از سکه حمایت کرد. همان طور که پیش تر اشاره شد، شروع ماه محرم، تقاضا در بازار سکه را تحت تاثیر قرار داده، این موضوع واکنش کند سکه نسبت به تغییرات قیمت بازارهای اثرگذار را در هفته ‌های گذشته تشدید کرده است. در نتیجه، قیمت بازاری بیش از ۱۰ هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی آن قرار دارد (حباب منفی سکه). با وجود کاهش تقاضای مزبور، فاصله زیاد قیمت بازاری از ارزش ذاتی، عاملی مقاوم در برابر افت بیشتر قیمت سکه است. کاهش نوسانات شدید نرخ دلار و همچنین اونس نیز می‌تواند نوسانات سکه را محدود کند.



خروج «خرس»ها از بازار طلا؟
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۷۳ دلار معامله می‌شد. عامل نوسانات اونس، شاخص دلار بود؛ به‌طوری که انتظار افزایش سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا موجب رشد شاخص دلار و فشار بر قیمت اونس شده بود. آمار بهتر از انتظار ساخت خانه در آمریکا نیز این روند را تقویت کرد. با این حال، آمارهای اقتصاد آمریکا متناقض است و هنوز نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی پابرجاست که احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را کاهش داده است. این تغییر انتظارات معامله‌گران، مانع ریزش سنگین قیمت اونس طلا و برگشت سریع آن با اخبار مثبت کوچک شده است. این بر خلاف روند یکی، دو ماه قبل معامله‌گران بازار طلا است که انتظار آنها از افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو، نگاه خرسی (انتظار افت قیمت) را ایجاد کرده بود و واکنش به اخبار منفی بسیار سریع بود.



توقف «تسه»ها در مسیر صعودی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت نیم‌درصدی مواجه شدند. پس از رشد ۱۱ درصدی اوراق مزبور (از ابتدای هفته)، تعدیل قیمتی این اوراق را شاهد هستیم. مبالغ بیشتر وام رقیب، سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن، تقاضا برای اوراق فعلی را کاهش داده است. با این حال، سود کمتر وام از محل خرید اوراق تسهیلات در کنار دریافت سریع تر به جای صبر یکساله از عوامل حفظ تقاضا در اوراق فعلی است. در این خصوص، انتظار برای پایان دوران رکودی مسکن و به دنبال آن رشد هرچند اندک قیمتی در این بازار افزایش یافته است؛ در نتیجه، ارزیابی کف قیمتی در بازار مسکن، متقاضیان را به دریافت وام‌های کنونی ترغیب کرده است. از سوی دیگر، افزایش سود وام با رشد قیمت «تسه»ها، سدی در برابر تداوم روند صعودی قیمت این اوراق محسوب می‌شود.



تغییر فضای انتظاری در بازار نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۴۵ دلار معامله می‌شد. به دنبال رسیدن رشد اقتصادی چین به کمترین میزان از سال ۲۰۰۹ (نگرانی از سمت تقاضا) قیمت نفت نزولی شد (افت ۳ درصدی روز دوشنبه). در پی آن اما، با شناسایی کف قیمتی و افزایش تقاضای معامله‌گران، روند نزولی متوقف شد. به نظر می‌رسد چرخش انتظارات نسبت به روند قیمت نفت، مانع از افت شدید آن می‌شود. فشار تداوم قیمت‌های پایین نفت بر تولیدکنندگان نفت اوپک (کسری بودجه عربستان برای اولین بار از ۲۰۰۹) و فشار بر تولیدکنندگان نفت‌های غیرمتعارف (به ویژه شیل) انتظارات از به وجود آمدن تغییرات سمت عرضه را تقویت کرده است. دوشنبه نیز وزیر نفت کشورمان، تولیدکنندگان اوپک را به کاهش عرضه توصیه کرد. همه این عوامل (کاهش احتمالی عرضه)، کف قیمتی مناسبی را برای نفت به وجود آورده است.