عمارت «شترگلو» ماهان واگذار شد

عمارت «شترگلو» در ماهان کرمان با برگزاری مزایده‌ای از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی (صابتا)، عمارت شترگلوی ماهان کرمان در قالب مزایده‌ای ۱۳ ساله به شرکت خصوصی «طرح و آفرینش» واگذار شد. مبلغ اختصاص داده شده برای مرمت این بنای تاریخی ۱۶ هزار میلیون ریال در نظر گرفته شده است. خانه تاریخی شترگلو، متعلق به اواخر دوره قاجار دو قسمت شاه‌نشین و اندرونی دارد و عمارت شاه‌نشین این مجموعه روبه‌روی «حرم شاه نعمت‌الله ولی» قرار گرفته است.

بالای عمارت شاه‌نشین دو بادگیر مرتفع و یک کلاه فرنگی قرار گرفته و سقف داخلی آن نیز با یزدی‌بندی زیبایی تزئین شده است. عمارت شترگلو که در مالکیت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار دارد، دارای چند حیاط است که حیاط شمالی انارستان و حیاط جنوبی نارنجستان بوده و یکی از موارد قابل توجه در این عمارت جریان دائمی آب درون بنا در سرتاسر عمارت بوده است. وجود درهای ارسی زیبا و حجره‌های تو در تو از دیگر موارد قابل توجه این بنای فاخر و تاریخی است. همچنین، این بنا شامل یک حوض‌خانه است که چهار ایوان در چهار طرف آن برای نشستن ساخته شده و به پنج‌دری‌ها و سه‌دری‌ها راه دارد. قسمت‌های داخلی آن جلوه‌هایی از معماری اثر قاجار به‌ویژه نقش‌های گل و بوته و ماهی به صورت برجسته گچ بری شده که زیبایی خاصی به بنا بخشیده است.