گروه بورس: روند حرکتی شاخص کل فرابورس در هفته جاری با رشد در نخستین روزهای هفته و کاهش در ادامه هفته همراه بود به شکلی که در نهایت شاخص تقریبا بدون تغییر باقی ماند (6/ 0 واحد افزایش). در هفته جاری بیش از 569 میلیون سهم در 79 هزار و 580 دفعه معامله شدند. ارزش معاملات نیز در این بازه زمانی 3 هزار و 465 میلیارد ریال بود.

روز چهارشنبه شاخص کل فرابورس ایران 5 واحد (73/ 0 درصد) کاهش یافت تا به رقم 6/ 701 واحد برسد. نمادهای شتران، پترول، هرمز و شاوان بیش از سایر نمادها موجب افت شاخص کل شدند در حالی که سمگا، کوثر،کوثر و خراسان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اسناد خزانه اسلامی در روز چهارشنبه برای چهارمین روز کاری متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد. این نماد 1525 ریال (17/ 0 درصد) رشد قیمتی یافت تا در قیمت 910025 به کار خود پایان دهد. به این ترتیب نرخ سود موثر این اسناد در پایان این روز معاملاتی به 27 درصد رسید. بررسی فعالیت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در معاملات روز چهارشنبه نشان‌دهنده حضور پررنگ‌تر حقیقی‌ها در معاملات نمادهایی است که بیشترین تاثیر را بر تغییرات آیفکس داشتند. بر این اساس 100 درصد از حجم خرید و فروش شتران، 100 درصد خرید و 99 درصد فروش پترول، 61 درصد خرید و 100 درصد فروش هرمز و 99 درصد خرید و 100 درصد فروش شاوان به این معامله‌گران اختصاص یافت.


حجم معاملات دیروز فرابورس حدودا ۱۴۲ میلیون سهم و ارزش معاملات حدود ۹۶۲ میلیارد ریال بود. در پایان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته ثبت معاملات توافقی نماد معاملاتی شرکت کارخانجات صنعتی آزمایش، با توجه به دریافت اطلاعات عملکرد واقعی ۶ ماهه حسابرسی شده سال مالی ۹۲ و ارائه گزارش عدم اظهار نظر حسابرس، متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت مهندسی صنعتی روان فن آور برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در روز دوشنبه مورخ ۴ آبان متوقف شد. نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین نیز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد آماده انجام معامله بود که کشف قیمت نشد.


تشدید نوسانات «تسه»ها در مهر

اوراق تسهیلات مسکن در ماه مهر حرکت پرنوسانی داشتند. این موضوع در سررسیدهای متفاوت این اوراق مشاهده شد، در این میان، اوراقی که سررسیدهای با مدت زمان طولانی‌تر را داشتند، به‌صورت منطقی قیمت‌های بیشتری را در این بازه نوسانی تجربه کردند. برای نمونه در «تسه9212» اوج‌گیری قیمت تا سطح 70 هزار تومانی در ادامه کاهش قیمت تا سطح 61 هزار تومانی را شاهد بودیم. در پایان ماه، اوراق مزبور، با افزایش تقاضا، رشد قیمتی 5/ 1 درصدی را نسبت به ماه قبل تجربه کرد.


از اوایل شهریور و همراه با نزدیک شدن به پایان تابستان (به‌عنوان فصل تقاضای مسکن) حرکت نزولی این اوراق رقم خورد. همچنین، سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن برای دریافت وام‌های با مبالغ بیشتر نیز فشار قیمتی بر اوراق فعلی را تشدید کرد. با این حال، کاهش سود واقعی وام مسکن با ریزش قیمتی این اوراق، عامل جذابیت قیمتی در سطوح پایین بود، در نتیجه، با موج افزایش تقاضا جهش قیمتی اوراق رقم خورد. از اوایل مهر نیز سیکل مزبور ادامه یافت. به این ترتیب با پایان فصل تقاضا، قیمت‌های مورد انتظار متقاضیان کاهش یافته بود. با توجه به ارزیابی از سطوح مناسب قیمتی در بازار مسکن، پس از رکود طولانی مدت این بازار، سود کمتر وام از محل اوراق تسهیلات مسکن، نسبت به سپرده‌گذاری یک‌ساله در بانک مسکن در کنار دریافت سریع‌تر آنها تقاضا برای اوراق را نگه داشت.


افزایش سقف وام مسکن

در این میان، جلسه هفته گذشته شورای پول و اعتبار به افزایش سقف وام مسکن با انتشار اوراق جدید از ابتدای ماه جاری اشاره داشت. برای دریافت وام‌های قبلی با مبلغ 45 میلیون تومان نیاز به 90 برگه اوراق بود (هر 500 هزار تومان یک برگه «تسه»). به نظر می‌رسد که با خرید اوراقی که در ماه‌های گذشته منتشر می‌شود، می‌توان بخشی از اوراق مورد نیاز برای وام فعلی را تامین کرد. سقف وام مسکن به 60، 50 و 40 میلیون تومان به ترتیب برای تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر افزایش یافته است. در تهران و با حساب کردن وام جعاله 10 میلیون تومانی (در مجموع وام 70 میلیون تومانی)، با فرض برگه‌‌ای 500 هزار تومان به 140 برگه نیاز است. در این شرایط، با خرید 90 برگه از اوراق قبلی و 50 برگه از اوراق جدید می‌توان وام فعلی را دریافت کرد. اهمیت این موضوع در کاهش نرخ سود وام مسکن مشاهده می‌شود که از طرفی تقاضا برای اوراق را که در ماه‌های پیش منتشر شده، نیز نگه داشته است.


جولان خراسان در گروه پتروشیمی

روز چهارشنبه هفته گذشته در میان نمادهای گروه شیمیایی شرکت پتروشیمی خراسان با ۶۳/ ۰ درصد افزایش قیمت بیشترین رشد را تجربه کرد. مارون از نمادهایی که عموما تاثیر قابل توجهی بر آیفکس دارند بدون تغییر قیمتی به کار خود پایان داد در حالی که پترول و زاگرس به ترتیب بیشترین افت قیمتی را تجربه کردند. خراسان نماد صدرنشین این گروه که چهارمین نماد تاثیرگذار بر رشد شاخص فرابورس نیز بود بیشتر توسط حقوقی‌ها خریداری شد. این معامله‌گران ۵۷ درصد از حجم خرید خراسان را در اختیار داشتند در حالی که ۱۰۰ درصد حجم فروش این نماد در اختیار حقیقی‌ها قرار گرفت. حضور حقیقی‌ها اما در معاملات نماد پترول که پس از شتران بیشترین تاثیر را در افت آیفکس داشت بسیار پررنگ بود به شکلی که ۱۰۰ درصد حجم خرید و ۹۹ درصد حجم فروش این نماد به این معامله‌گران اختصاص یافت.


قرمزپوشی نمادهای گروه بانکی

و کوثر تنها نماد سبز پوش گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری در روز چهارشنبه بود. شرکت اعتباری کوثر مرکزی با نماد معاملاتی وکوثر 31/ 1 درصد رشد قیمت را تجربه کرد؛ در حالی که 4 نماد دیگر این گروه همگی کاهش قیمت یافتند. در میان نمادهای قرمز پوش گروه بانکی و گردش با کاهش قیمت 79/ 3 درصدی در میان نمادهای تاثیرگذار بر کاهش شاخص فرابورس قرار داشت. عمده معاملات این گروه با حضور قدرتمند حقیقی‌ها انجام گرفت. بررسی مشارکت این معامله‌گران نشان می‌دهد حقیقی‌ها 100 درصد حجم خرید و فروش نمادهای وکوثر، وگردش و سمایه را در اختیار داشتند. همچنین 88 درصد حجم خرید و 100 درصد حجم فروش نماد معاملاتی بانک دی در اختیار این معامله‌گران بود.


روز منفی بزرگان فرابورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه تنها یک نماد از نمادهای این گروه افزایش قیمت یافت. شپاس در حالی رشد قیمتی ۵۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد که چهار نماد دیگر این گروه قرمز پوش بودند. شراز نمادی بود که با ۷۳/ ۳ درصد کاهش قیمت بیشترین افت را از خود نشان داد. شتران و شاوان نیز از دیگر نمادهای قرمز پوش گروه فرآورده‌های نفتی بودند. شتران نخستین و شاوان چهارمین نمادی بودند که بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل فرابورس داشتند. حقیقی‌ها در معاملات نمادهای این گروه نیز فعالیت بسیار پررنگ‌تری داشتند؛ به طوری که ۱۰۰ درصد از حجم خرید و فروش نمادهای شپاس، ‌شراز، شرانل و شتران را به خود اختصاص دادند. ۹۹ درصد از حجم خرید و ۱۰۰ درصد از حجم فروش شاوان در اختیار این معامله‌گران بود.


ریزش دسته‌جمعی فلزات اساسی

گروه فلزات اساسی در روز چهارشنبه یکپارچه قرمز پوش بود. تمام نمادهای این گروه کاهش قیمتی یافتند. کمترین میزان کاهش قیمت را هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد معاملاتی میدکو تجربه کرد (کاهش 04/ 0 درصدی) و بیشترین میزان کاهش قیمت(کاهش 39/ 3 درصدی) را فزرین از خود نشان داد. حقوقی‌ها در هر دو سوی خرید و فروش میدکو فعال‌تر از حقیقی‌ها بودند. این معامله‌گران 65 درصد خرید و 69 درصد فروش میدکو را به خود اختصاص دادند. فزرین اما تماما میان حقیقی‌ها دست به دست شد تا 100 درصد حجم خرید و فروش این نماد به این معامله‌گران تعلق گیرد.


سرمایه‌گذاری‌ها در اختیار معامله‌گران خرد

در پایان معاملات روز چهارشنبه در میان سه نماد این گروه، دو نماد «وگستر» و «اعتلا» کاهش قیمت را تجربه کردند؛ در حالی که «سدبیر» بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد. حضور حقیقی‌ها در معاملات سه نماد این گروه نیز بسیار پررنگ بود. حقیقی‌ها ۱۰۰ درصد حجم خرید و فروش وگستر و سدبیر را به ازآن خود کردند. ۶۱ درصد حجم خرید و ۱۰۰ درصد حجم فروش اعتلا نیز در اختیار آنها بود.