گروه بازار پول: در حالی که هفته جدید کاری بازارهای بین‌المللی، شاهد برگزاری نشست‌های بانک‌های مرکزی آمریکا و ژاپن برای تعیین سیاست‌های جدید پولی است، بازار طلا به تشدید سیاست‌های تحریکی در اقتصادهای عمده جهان چشم دوخته است. اونس طلا هفته گذشته با افت ۲/ ۱ درصد به قیمت ۱۱۶۴ دلار رسید تا به دو هفته رشد پیاپی خود پایان داده باشد، با این حال خوش‌بینی‌های کوتاه‌مدت همچنان در بازار دیده می‌شود. تازه‌ترین نظرسنجی‌های دوقلوی پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای نسبت به رشد قیمت‌ها در روزهای پیش‌رو خوش‌بین هستند.

مهم‌ترین دلیلی که باعث ادامه خوش‌بینی در بازار فلزهای گرانبها شده، تجدید انتظارات درباره تشدید اقدامات تحریکی و تسهیل کمی در اقتصادهای عمده جهان است. این موضوع هم توسط سرمایه‌گذاران خرد و هم توسط کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که «بانک خلق چین» روز جمعه در اقدامی غافلگیرانه، نرخ بهره خود را با ۲۵/ ۰ درصد کاهش به ۳۵/ ۴ درصد رساند و باعث رشد قیمت‌ها در بازار طلا شد، انتظار تشدید سیاست‌های تحریکی در اروپا و شاید در ژاپن و بسیاری دیگر از کشورها معامله‌گران طلا را خوش‌بین نگه داشته است. درست روز قبل از اینکه چین سیاست پولی جدید خود را اعلام کند، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که درها را به روی تسهیل کمی بیشتر یا حتی منفی‌تر کردن نرخ سپرده، باز گذاشته است.

در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان ۱۸ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، ۸ نفر معادل ۴۴ درصد، افزایش و ۶ نفر معادل ۳۳ درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. ۴ نفر معادل ۲۲ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز ۲۳۵ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، ۱۲۸ نفر معادل ۵۴ درصد، افزایش و ۷۱ نفر معادل ۳۰ درصد، کاهش قیمت‌های طلا در کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. ۳۶ نفر معادل ۱۵ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. آدریان دی، رئیس موسسه Adrian Day Asset Management می‌گوید:‌ «روشن است که سیاست پولی سراسر جهان در حال تسهیل بیشتر و بیشتر است و احتمالا اوضاع همین گونه خواهد ماند. این امر برای طلا مثبت است. بازار درباره احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو نگران بود، اما بانک مرکزی آمریکا به‌گونه فزاینده‌ای به عنوان چوپان دروغگو دیده می‌شود.»

جسیکا فونگ، تحلیلگر بازار در موسسه BMO Capital Markets که در مورد روند کوتاه‌مدت به نسبت «خنثی» است، موافق است که فدرال رزرو در حال از دست دادن جایگاه غالب خود میان معامله‌گران بازار طلا است. او می‌افزاید که بانک مرکزی آمریکا به احتمال قوی در نشست تازه خود، نرخ‌های بهره را باز هم دست نخورده نگه خواهد داشت و به این ترتیب توجه‌ها به سوی «بانک ژاپن» جلب خواهد شد که احتمال دارد سیاست‌های تسهیلی جدیدی را تصویب کند. «حتی اگر فدرال رزرو سیگنالی مبنی بر افزایش نرخ بهره در سال جاری مخابره کند، سرمایه‌گذاران با دیگر ارزها به غیر از دلار به خرید طلا ادامه خواهند داد و این امر حامی فلز زرد خواهد بود.» اوله هنسن، رئیس بخش استراتژی کالاهای پایه در «ساکسو بانک» موافق است که سوال مهم هفته کاری جدید این است که کدام بانک مرکزی دیگر به تسهیل کمی روی خواهد آورد و این امر فدرال رزرو را در چه جایگاهی قرار می‌دهد؟ هنسن می‌افزاید که اگر دلار نشانه‌هایی از تثبیت را نشان دهد، او درباره روند کوتاه‌مدت، اندکی «افزایشی» خواهد شد.

با این همه، همه کارشناسان معتقد به کنار گذاشتن اثر فدرال رزرو نیستند. کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه CMC Markets می‌گوید که نشست تازه فدرال رزرو می‌تواند باعث افت طلا شود. او می‌گوید:‌ «کاهش نرخ بهره چین در روز جمعه به معنای رسیدن سیاست‌های تسهیلی به نزدیک نقطه اوج است، با این حال طلا حتی در چنین شرایطی هم افت کرد که می‌تواند به معنای تغییر اوضاع بازار باشد.» چیزینسکی می‌افزاید:‌ «سطح حمایتی مهم هفته جدید ۱۱۶۰ دلار است،‌ سطحی که موسسه فیبوناچی روی آن تاکید دارد. سطح حمایتی بعدی میانگین ۵۰روزه یعنی ۱۱۴۰ دلار است.»

دلخوشی طلا به تسهیل کمی

دلخوشی طلا به تسهیل کمی