یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


تخلیه تدریجی هیجانات منفی
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ۱۰ واحدی مواجه شد. در بررسی پیش‌بینی سود شرکت‌ها مطابق با انتظارات، گروه‌هایی مانند خودرو، فلزات اساسی، سیمان، شیمیایی، کانه فلزی و همچنین فرآورده‌های نفتی، تعدیل منفی سود را تجربه کردند. بررسی صورت‌های مالی ۲۰۳ شرکت، در مجموع، افت ۷ درصدی سود نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی را داشته‌اند. روز یکشنبه، این موضوع عامل افت قیمتی سایر نمادهای بورسی که حتی عملکرد مناسبی را داشتند، بود. روز گذشته اما با تخلیه هیجانات، آرامش نسبی بر معاملات بازار حاکم بود. تعدیلات سنگین برخی شرکت‌ها، توقف این نمادها در معاملات آغاز هفته را به دنبال داشت. بازگشایی این نمادها می‌تواند بار دیگر به فضای منفی دامن بزند. با این حال، پیش‌خور شدن بخشی از افت قیمتی در هفته‌های اخیر به همراه امید به بهبود وضعیت اقتصادی با رفع تحریم‌های بین‌المللی از قیمت‌ها حمایت می‌کند.



رشد دلار با حمایت تقاضا
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به نرخ ۳۴۷۵ تومان معامله شد. دهه اول محرم و وجود تعطیلات، تا حدودی تقاضا در بازار ارز را تحت تاثیر قرار داد. به نظر می‌رسد با پایان یافتن تعطیلات تقاضا در بازار تقویت شده است. اجرایی شدن برجام و همچنین گفته‌های رئیس بانک مرکزی مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال ۹۵ (تعدیل نرخ در بازار مبادله‌ای و آزاد انتظار می‌رود)، فشار قیمتی را در هفته‌های اخیر به نرخ دلار وارد کرد که باعث فاصله گرفتن نرخ دلار از سطح ۳۵۰۰ تومانی شد. با تخلیه هیجانات این عوامل و همچنین افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین رشد قیمتی دلار را شاهد هستیم. تداوم افزایش تقاضا عامل حمایتی از نرخ دلار محسوب می‌شود. از سوی دیگر، نزدیک شدن به سطح ۳۵۰۰ تومانی می‌تواند به نرخ دلار فشار وارد کند.



واکنش معکوس سکه
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت ۹۴۰هزار تومان معامله شد. با وجود رشد ۱۰ تومانی نرخ دلار و رشد اندک اونس طلای جهانی، سکه با افت قیمتی مواجه شد. پیش‌تر به کاهش تقاضای سکه در ماه محرم اشاره شده بود. ایام عزاداری دهه نخست محرم بازار سکه را در یک حالت نیمه تعطیل قرار داد، در نتیجه، کاهش فعالیت معامله‌گران مشاهده شد. این موضوع واکنش کند سکه نسبت به بازارهای اثرگذار را تشدید کرده است. در شرایط کنونی افزایش فعالیت معامله‌گران پس از پایان یافتن ایام مزبور می‌تواند قیمت سکه را با تغییراتی مواجه کند. در شرایط کنونی حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) که از هفته دوم مهر تداوم یافته، با بی‌تفاوتی سکه نسبت به رشد بازارهای اثرگذار تا نزدیک سطح ۲۰هزار تومان تعمیق یافت.



تداوم ابهام در تصمیم فدرال رزرو
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۶۶ دلار معامله شد. افت اندک شاخص دلار پس از اوج‌گیری آن در روز جمعه، عامل حمایت از قیمت اونس شد. در این شرایط، سیاست انبساطی جدید بانک خلق چین و احتمال اتخاذ سیاست انبساطی توسط بانک ژاپن و اتحادیه اروپا، از طرفی می‌تواند امیدواری به بهبود اقتصاد جهانی را نوید دهد. این موضوع می‌تواند بر تصمیم‌گیری فدرال رزرو آمریکا اثرگذار باشد. وضعیت اقتصاد جهانی از موارد مورد توجه در صورت جلسه پیشین فدرال رزرو بود، این موضوع پیش‌بینی‌ها نسبت به افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری را کمرنگ کرده است. با این حال، انتشار آمارهای مناسبی از اقتصاد آمریکا در کنار صحبت‌های اعضای فدرال رزرو مبنی بر احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان ۲۰۱۵، همچنان ابهامات درخصوص نتیجه نشست این هفته فدرال رزرو را باقی گذاشته است.



انعکاس وام جدید در اوراق فعلی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۷/ ۳ درصدی به قیمت ۶۸ هزار و ۲۷۶ تومان معامله شدند. روز سه‌شنبه هفته گذشته، شورای پول و اعتبار افزایش سقف وام مسکن از محل انتشار اوراق جدید، تا سطح ۶۰، ۵۰ و ۴۰ میلیون تومان به ترتیب برای تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالاتر از ۲۰۰ هزار نفر را تصویب کرد. این موضوع باعث شده که برخلاف نیمه دوم سال ۹۲ که با افزایش سقف وام، جهش قیمتی اوراق رقم خورد، افزایش قیمت شدیدی در اوراق فعلی رخ ندهد. از سوی دیگر، بخشی از اوراق مورد نیاز برای دریافت وام‌های جدید را می‌توان با خرید اوراق فعلی تامین کرد (در جهت تعدیل سود وام). این موضوع تقاضا برای اوراق فعلی را همچنان نگه داشته است. در این میان، افزایش سود با رشد قیمت عامل منفی برای اوراق است.



سردرگمی در جهت‌یابی نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۴۴ دلار معامله ‌شد. روز دوشنبه، قیمت نفت نوسانات اندکی داشت. تحلیلگران گلدمن ساکس در شرایط کنونی با توجه به اینکه ظرفیت انبار نفت پالایشگاه‌ها به حالت اشباع نزدیک شده است، مازاد عرضه فرآورده‌های نفتی را به دنبال مازاد عرضه نفت،‌ پیش‌بینی کرده‌اند؛ امری که عامل تشدید فشار بر قیمت نفت می‌شود. در همین راستا، بانک ANZ هم به روند نزولی قیمت نفت به دلیل کاهش تقاضا اشاره دارد، موسسه Energy Aspects نیز کاهش تقاضا در سه ماهه چهارم ۲۰۱۵ را ۸۰۰هزار بشکه در روزپیش بینی کرده است اما برخی تحلیلگران همانند موسسه Morgan Stanley به رشد تقاضا، با بازگشت، تقاضای خفته در قیمت‌های پایین خوش‌بین هستند. دوگانگی انتظارات، حبس بازه‌ای قیمت نفت را موجب شده که نفت را در انتظار سیگنالی برای تغییر جهت گذاشته است.