گروه بازرگانی: نشست مرکز مطالعات راهبردی آب اتاق بازرگانی ایران با حضور «محسن جلال‌پور» رئیس اتاق ایران، «حسین شریعتمدار» رئیس مرکز مطالعات راهبردی آب و «عباس کشاورز» معاون وزیر جهاد کشاورزی با هدف بررسی وضعیت بحران آب و مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مدیریت آب در محل اتاق ایران برگزار شد.

جلال‌پور با اشاره به سوء مدیریت‌ها و کاستی‌های صورت گرفته در چند سال اخیر گفت: بحران شدید آب که بعضا بخش خصوصی نقش چندانی هم در آن نداشته است تا حدی جدی است که بی‌تفاوتی و ورود نکردن بخش خصوصی به آن می‌تواند تهدیدهای شدیدتری ایجاد کند. جلا‌ل‌پور با تاکید بر ورود بخش خصوصی در اجرائیات مربوط به حوزه مدیریت آب افزود: اتاق به‌عنوان مشاور سه قوه، به موضوع بحران آب ورود می‌کند نه فقط در مشاوره، بلکه پیگیری مجدانه و مصرانه در امر اجرا خواهد داشت. وی در ادامه گفت: وضعیت بحرانی موجود به قدری غیرقابل قبول و تا حدی نتیجه بی‌تدبیری است که نه الزامی برای ورود وجود دارد و نه اصراری، بلکه بخش خصوصی بر حسب وظیفه و مسوولیت اجتماعی به این موضوع توجه خواهد کرد.


جلال‌پور تاکید کرد: در بحث مدیریت بحران منابع آبی هیچ راهی به جز ریاضت بازار آب و قیمت‌گذاری واقعی برای آب و مشارکت واقعی خود مردم وجود ندارد. در ادامه کشاورز، با اشاره به ضرورت توجه به بحران آب افزود: در دهه ۴۰ با ملی شدن آب و توسعه سد‌سازی و شبکه آبیاری رویکردی جدیدی به وجود آمد؛ اما در تامین آب و مدیریت توزیع مصرف فاصله زمان زیادی ایجاد شد. کشاورز ضمن انتقاد از گسستگی میان زنجیره تامین منابع آب و شبکه توزیع و مصرف، عدم تکمیل پروژه مربوط به شبکه آبیاری و سرمایه‌گذاری‌های بدون بازده اقتصادی و مصوبات پیچیده برای حضور بخش خصوصی را از آسیب‌های جدی این حوزه دانست. معاون وزیر کشاورزی با اشاره به تجربه ۴۰ سال گذشته گفت: مداخله غیرمستقیم دولت در مدیریت تامین و توزیع تنها راه چاره برون رفت از بحران فعلی است.


کشاورز گفت: متاسفانه نگاه دولت‌ها تا امروز به بخش خصوصی ابزاری و سرمایه‌گذاری بوده است و هیچ‌گاه در سیاست‌گذاری کلان و تصمیم‌گیری‌ها، میدان برای عمل وجود نداشته است که امیدواریم با توجه به ضرورت بحران فعلی منجربه تغییر نگرش بنیادین شود. در ادامه شفیعی، با بیان نکاتی درخصوص الزام برای حضور بخش خصوصی برای مدیریت منابع آبی و تسهیل شرایط ورود به این بخش، از طرح دفتر راهبردی آب در تامین آب رونمایی کرد. شفیعی افزود: باید برداشت بیش از حد منابع تجدیدپذیر وحدود 700 هزارحلقه چاه را که 300 هزار حلقه آن نیز غیرمجاز است، همراه تغییر اقلیم و الگوی مصرف کشور جزو ریشه چالش‌های بحران آب دانست. به اعتقاد وی، مدیریت دولتی حاکم بر منابع و مصرف آب برای برون رفت از شرایط فعلی راهی جز مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ندارد. وی ضمن انتقاد از نحوه واگذاری‌های طرح‌ها به بخش خصوصی گفت: عمدتا واگذاری‌ها در حوزه حفر و تجهیز چاه بوده که خود منجربه چالش شده و در تامین و انتقال بخش خصوصی نقش چندانی نداشته است.