مقاصد برتر توریستی سال 2016 اکوتوریسم در بوتسوانا

گــروه گردشــگری: مجـله لونلی پلانت (Lonely Planet) براساس یک بررسی سالانه، مقصدهای سفر را برای سال ۲۰۱۶ توصیه کرده که یکی از پیش‏بینی‏های راهنمای سفر سال آینده به حساب می‏آید.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به گفته تام هال، مدیر تحریریه لونلی پلانت مجموعه برجسته‏ای که این تیم مشخص کرده است، مکان‏هایی نیستند که مسافران دیدن آنها را به سال‏های آینده موکول کنند؛ بلکه مکان‏هایی هستند که مسافران باید در سال آتی به آنها سفر کنند و آنها را ببینند.

در میان لیست مقاصدی که این مجله معتبر سفر و گردشگری به‌عنوان مقاصد برتر معرفی کرده، نامی از ایران نیست.

فهرست ۱۰ کشور برتر توسط گروهی از کارشناسان خبره انتخاب شده است. این کارشناسان عواملی نظیر پیشرفت، جذابیت‏های جدید گردشگری و مراسم و جشن‏های سال ۲۰۱۶ هر کشور را برای انتخاب مقاصد برتر گردشگری در نظر گرفتند.

آفریقای وحشی در بهترین حالت

به گزارش CNN، لونلی پلانت در صدر پیشنهادات خود یک کشور آفریقایی را معرفی و توصیه کرده: «کشوری که حتما باید سال آینده از آن بازدید کنید «بوتسوانا» است که تیم لونلی پلانت آن را «آفریقای وحشی در بهترین حالت آن» نامیده است.»

بوتسوانا یکی از از بزرگ‌ترین چشم‏اندازهای حیات وحش‏ روی زمین است که از فیل‏ها و بزکوهی تا گربه‏های بزرگ و سگ‏های وحشی آفریقایی در آن زندگی می‏کنند. این کشور آفریقایی که سال دیگر پنجاهمین سالگرد استقلال خود را جشن خواهد گرفت، ترکیبی نادر از بیابان و دلتا است که همین مساله سبب شده آرایش حیات وحش منحصر به خود را داشته باشد.

حدود ۱۷ درصد از خاک بوتسوانا به پارک‏های ملی اختصاص یافته است. در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز، دلتای اوکاوانگو به‌عنوان هزارمین میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

این منطقه یکی دیگر از مکان‏هایی است که این تیم دیدن آن را توصیه کرده است. دلتای اوکاوانگو و بیابان کالاهاری هر دو از مناظر به یادماندنی آفریقا و امتداد وسیعی از بیابان هستند.

ژاپن به‌عنوان دومین مقصد برتر گردشگری در سال ۲۰۱۶ شناخته می‏شود. این کشور از حیث مناظر طبیعی و شهرهای آینده‏نگر در نوع خود زیبا است. ایالات متحده آمریکا نیز در رده سوم فهرست جای دارد که در سال ۲۰۱۶ میلادی، یکصدمین سالگرد «سازمان پارک‏های ملی» را جشن خواهد گرفت.

براساس این گزارش، پیشنهاد شماره ۴ در این لیست، جزیره‏ای در اقیانوس آرام به نام پالائو است؛ مجمع‏الجزایری از حدود ۲۰۰ جزیره کوچک و جزایر آتشفشانی که پوشش غنی و سبز جنگلی دارد و با دریاهای فیروزه‏ای اطرافش نیز احاطه شده است. این منطقه برای غواصی باورنکردنی خود که لقب زیرآب «سرنگیتی» (منطقه‏ای در تانزانیا) را گرفته، معروف است.

استرالیا، لهستان، اروگوئه، گرینلند و فیجی در رده‌های بعدی برترین کشورها جای گرفته‏اند.

پیشگام باشید

شعار هیات‌مدیره گردشگری گرینلند این است که «پیشگام باشید»؛ به معنای مشعل‏دار بودن. لونلی پلانت مسافران را به سرمایه‏گذاری در شمال با انتخاب آن به‌عنوان گزینه شماره ۹ تشویق می‏کند.

البته این یک سفر گران برای بیشتر مردم است. در این منطقه به‌دلیل نبود جاده‏، باید از طریق هلیکوپتر و قایق‏سواری طی مسیر کرد، اما مکان‏هایی که ترکیبی از مناظر باشکوه، وضوح نور و قدرت طبیعت است در اینجا دیده می‏شود که از پیشنهادهای این مجله گردشگری برای سرمایه‏گذاری است.

اما در صدر فهرست این مناطق، ترانسیلوانیا است که توصیه می‏شود. لونلی پلنت می‏گوید که این منطقه بیشتر به‌خاطر سرزمین افسانه‏ها و روایات قومی مربوط به خون‏آشام، روستاهای ساکسون و کلیساها معروف است.

کوه‏های کارپات نیز برای داشتن فرصت‏های زیادی در زمینه غارنوردی، کوهنوردی و اسکی‏اش از سوی این تیم پیشنهاد شده است. کافه پیاده‏رو‏ها در براسو، سیگیشوارا و سیبیو وجود دارد. لونلی پلنت این شهر دانشجویی را برای شبگردی یا زندگی شبانه در کلوج ناپوکا (Cluj-Napoca) توصیه می‏کند.

تبعیدگاه ناپلئون، دهمین منطقه برتر

طبق اعلام لونلی پلانت، در میان مناطق برتر سنت هلن دهمین جایگاه را به خود اختصاص داده است؛ جزیره دورافتاده و تبعیدی ناپلئون که سال آینده میلادی با ورود یک فرودگاه جدید به روی گردشگران باز می‏شود.

از سوی دیگر آب شدن یخ روابط ایالات متحده آمریکا و کوبا، می‌تواند باعث تجربه رشد توریسم شود و فرصتی را فراهم آورد تا منطقه کوبا و اثر ثبت جهانی شده آن، «دره وینالس»، محلی برای بازدید عموم شود؛ دره‏ای با چشم‏انداز بی‏نظیر که با انبوه درختان کاج و صخره‏هایی از سنگ آهک پوشیده شده است.

برای مسافرانی که با اتوبوس جابه‌جا می‏شوند، جاذبه‏‏های طبیعی محافظت شده به طریقی مدیریت شده است که توریست‏های آشفته را از سایر مکان‏هایی که چندان خوب مدیریت نشده‏اند به این سو سوق دهد.

غرب ایسلند، مناطق فریولی ایتالیا، جزیره وایحک نیوزیلند، اوورنی فرانسه، هاوایی، بایرن آلمان و کوستا ورد برزیل از دیگر مناطق برتر در این لیست هستند.

شهرهای برتر

براساس این گزارش، شهر ساحلی کوتور در مونته‌نگرو که اخیرا با ناخداهای کشتی تفریحی کروز رویال کارائیب به‌عنوان یکی از زیبا‏ترین بنادر جهان شهرت یافت، حالا از سوی لونلی پلانت عنوان برترین شهر سال ۲۰۱۶ از نظر گردشگری را گرفته است. شهر تاریخی کوتور به‌خاطر سبک معماری ونیزی شناخته شده است. لونلی پلانت همچنین شهر منچستر انگلستان، دوبلین، کوییتور اکوادور، روتردام هلند، بمبئی هند، نشویل تنسی و رم را به‌عنوان تعدادی از ۱۰ شهر برتر گردشگری جهان در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد. دیگر شهرهایی که در این لیست به‌عنوان شهرهای برتر گردشگری معرفی شده‏اند نیز، شامل بندر غربی استرالیا با نام فرمانتل و جشنواره ۱۱۰ساله‏اش و جورج تاون (پایتخت کایمن)، پایتخت خوراک‏شناسی مالزی هستند.

همچنین بر اساس لیست لونلی پلانت، استونی باارزش‏ترین مقصد سال آینده میلادی خواهد بود. پایتخت این کشور، تالین و شهر قدیمی و تاریخی آن‌که تحت حفاظت یونسکو است، به گفته راهنمایان گردشگری، یکی از فریبنده‏ترین شهرهای اروپایی محسوب می‏شود. شهری با جمعیت اندک روستاییان در اطراف آن و بخش‏های گسترده‏ای از جنگل‏‏ها که فرصتی را برای تعالی فکری دوستداران طبیعت فراهم می‏کند. طبق گزارش CNN، شهر گالیسیای در شمال غربی اسپانیا که نشانه‏هایی از سلتیک اسکاتلند دارد و جدیدترین سرزمین آسیایی در مجمع‏الجزایر مالایی که با عنوان تی‌مور شرقی شناخته می‏شود، نیز در لیست لونلی پلانت جای گرفته‏اند.

هوشی مین و هانوی ویتنام، شرق آفریقا، نیومکزیکو، بوسنی و هرزگوین، کبک کانادا، ساحل کارائیبی کاستاریکا و استرالیای غربی نیز به‌عنوان دیگر مقاصد باارزش ۲۰۱۶ معرفی شده‏اند.

لونلی پلانت همچنین یک گروه کامل از لیست‌های موضوعی دارد؛ شامل بهترین مقاصد سبیل (مقاصدی که مردم آن به داشتن سبیل معروف هستند)، بهترین مکان‏ها برای سکوت.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، لونلی پلانت (Lonely Planet) نام یک انتشاراتی مخصوص کتاب‏های راهنمای سفر و گردشگری است. این انتشارات را می‏توان یکی از مطرح‏ترین‏‏ها در این عرصه دانست. مسافران علاقه‏مند به سفرهای ارزان از جمله مشتریان لونلی پلانت هستند. لیستی از مقاصد برتر که در مجله لونلی پلانت در اختیار عموم قرار می‏گیرد، می‌تواند راهنمایی مهم برای سفرهای ۲۰۱۶ باشد.

به اعتقاد کارشناسان قرار گرفتن در این لیست تاثیر مهمی در انتخاب گردشگران دارد؛ چراکه مرجعی مهم در این زمینه است.