یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


ریزش بزرگان در فضای آرام بازار
دیروز، شاخص کل بورس با افت ۸۷ واحدی (معادل ۱/ ۰ درصد) در ۶۲ هزار و ۸۵۷ واحد متوقف شد. در حالی که شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها در این نماگر) با رشد ۱/ ۰ درصدی مواجه شد. با وجود ثبات نسبی بازار،‌ بازگشایی نماد بزرگی مانند «فملی» پس از تعدیل منفی ۴۰ درصدی سود،‌ همراه با افت قیمتی دیگر نمادها مانند «شپدیس»، بر شاخص کل فشار وارد کردند. پیش تر به کف حمایتی قیمت،‌ با توجه به انتظار موجود برای بهبود سودآوری شرکت‌ها در ماه‌های آتی، در نتیجه رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین سیاست‌های رونق اقتصادی دولت اشاره شد. در حالت خوشبینانه اثر عوامل مزبور را می‌توان در صورت‌های مالی سه ماهه چهارم شرکت‌ها مشاهده کرد. رکود فعلی صنایع و عملکرد ضعیف آنها در نیمه نخست سال مقدار ریسک پذیری فعالان را کاهش داده،‌ که این موضوع مانع از رشد قیمت‌ها می‌شود.




سنگینی عرضه بر سر دلار
روز گذشته، هر دلار آمریکا با ۵ تومان کاهش به نرخ ۳۵۰۵ تومان معامله می‌شد. نرخ دلار روز یکشنبه پس از گذشت ۱۰ ماه، از دی سال گذشته، مرز ۳۵۰۰ تومان را شکست. روز گذشته مطابق با انتظارات شاهد افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها بودیم. بر این اساس، این بازارسازها به دنبال تعدیل نرخ دلار، عرضه در سطوح ۳۴۹۰ تومان را در دستور کار قرار داده بودند. در نتیجه این موضوع و عبور از سطح روانی مزبور افزایش احتیاط از سوی معامله‌گران را شاهد بودیم. این موضوع افت اندک نرخ دلار را به دنبال داشت. پیش تر به افزایش تقاضای دلار از سمت معامله‌گران سکه، در جهت تعدیل فشار اونس طلای جهانی، اشاره شده بود و در شرایط افت قیمت اونس، افزایش تقاضا از این سمت انتظار می‌رود که می‌تواند از نرخ دلار حمایت کند.




حباب منفی یک ماهه شد
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت ۹۳۵ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی و کاهش ۵ تومانی نرخ دلار، در معاملات روز گذشته به قیمت سکه فشار وارد کرد. واکنش کند سکه نسبت به تغییرات قیمتی بازارهای اثرگذار در کنار شروع ایام عزاداری ماه محرم، با توجه به کاهش تقاضای فصلی سکه، پیدایش حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را در یک ماه اخیر رقم زده است. در شرایط فعلی حباب سکه در مقادیر کمتر از ۱۰ هزار تومان قرار دارد. بر این اساس، تداوم کاهش تقاضای سکه و همچنین کاهش انتظارات از رشد قیمتی در بازارهای اثرگذار، مانع از تخلیه حباب سکه شده است. در این شرایط، نوسانات شدید نرخ دلار در سطح ۳۵۰۰ تومانی و همچنین اونس دور از انتظار است.




ادامه افت اونس با ضعف اقتصادی چین
تقویت مجدد امکان افزایش نرخ بهره تا پایان سال میلادی، روند نزولی اونس را از پایان هفته گذشته رقم زد. در ادامه، انتشار آمار ضعیف از اقتصاد چین، به‌عنوان دومین مصرف‌کننده طلا، فشار قیمتی بر اونس را افزایش داد. در این خصوص، کمتر از پیش‌بینی‌ها بودن شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای، به تداوم ضعف اقتصاد این کشور اشاره دارد. به این ترتیب، افت اونس به کمترین قیمت یک ماه گذشته رقم خورد. در ادامه اما، با حمایت افت شاخص دلار آمریکا و همچنین تقاضای فیزیکی هر چند اندک در قیمت‌های پایین به خصوص از سوی کشورهای آسیایی تا حدودی کاهش نرخ اونس تعدیل شد. در نتیجه انعکاس ضعف اقتصاد چین و همچنین افت بازارهای سهام آسیا، انتظار افزایش تقاضای محافظه کارانه وجود داشت، اما احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان سال جاری، مانع از افزایش تقاضای اونس شد.




افت آرام «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۳/ ۰ درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شدند. در شرایط کاهش تقاضای مسکن در فصل پاییز و همچنین در کنار جذابیت وام بیشتر صندوق سپرده یکم، فشار قیمتی را بر اوراق تسهیلات مسکن شاهد هستیم. این عوامل از اواخر تابستان و همراه با پایان فصل تقاضای مسکن، افت قیمت «تسه»ها تا سطح ۶۱ هزار تومانی را رقم زدند. با این حال، کاهش سود وام در قیمت‌های پایین «تسه»ها، افزایش تقاضا و در ادامه جهش قیمتی این اوراق را به دنبال داشت. در شرایط کنونی، وام‌های جدید با سقف بیشتر، گرچه با اوراق جدید ارائه می‌شود، اما امکان تامین بخشی از وام با اوراق فعلی جذابیت قیمت «تسه»ها را نگه داشته است. این موضوع مانع از افت شدید قیمتی اوراق در شرایط فشار عوامل مزبور شده است.




فشار سمت تقاضا بر قیمت نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۵ دلار معامله می‌شد. بانک خلق چین در پایان هفته گذشته، برای چهارمین بار در سال جاری نرخ سود را کاهش داد. این موضوع امیدواری به بهبود تقاضا از سوی این کشور را تا حدودی به وجود آورد. با این حال، آمار ضعیف اقتصاد این کشور (شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای کمتر از پیش بینی ها)، نگرانی‌ها از ضعف تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت را تشدید کرد. از سوی دیگر، تولیدات ماه اکتبر روسیه به بیشترین میزان در چند دهه گذشته رسیده است، این موضوع نیز چشم‌انداز کاهش مازاد عرضه موجود را همچنان تیره نگه داشته است. این عوامل بر قیمت نفت در روز گذشته فشار آوردند. با این حال، افت اندک شاخص دلار آمریکا در کنار چشم‌انداز کاهش تولیدات با توجه به فشار قیمت‌های کنونی تا حدودی از قیمت نفت حمایت کردند.