مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور از تدوین بسته حمایتی برای صادرکنندگان صنایع دستی خبر داد و گفت: «این بسته از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی به شورای‌عالی صادرات صنایع غیرنفتی ارائه می‌شود.»

مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به اینکه معاونت صنایع دستی برای توسعه صادرات چه کرده است؟ توضیح داد: «ما به عنوان معاونت صنایع دستی، تصدی‌گری نمی‌کنیم و تنها باید بسترساز و فرصت‌ساز و تسهیل‌کننده صادرات صنایع دستی باشیم و با برنامه‌ریزی درست، صادرات را در یک بستر درست هدایت کنیم.» پویا محمودیان افزود: «صادراتی که زیر ساخت نداشته باشد، شاید یک تاثیر مقطعی بر میزان فروش و صادرات صنایع دستی بگذارد اما این تاثیر، ادامه‌دار نیست.

ما به صادرات پایدار فکر می‌کنیم و باید به دنبال حفظ بازارهای سنتی و توسعه بازارهای جدید باشیم.» او تاکید کرد: «کاری که ما کردیم این بود که دیدیم صادرکننده‌های ما در بخش خصوصی به یک تشکل نیاز دارند که از حق صادرکننده صنایع دستی دفاع کند. به همین جهت کمک کردیم تا انجمن صنفی صادرکنندگان شکل بگیرد، چون لازم بود انجمنی راه‌اندازی شود تا در زمینه صادرات پیشرو باشد و به‌عنوان نماینده بخش خصوصی برنامه‌ریزی کند، بنابراین اولین قدم این بود که در بدنه اتاق بازرگانی، انجمن صنفی صادرکنندگان را تشکیل دهیم تا برای پیشرفت صادرات برنامه‌ریزی کرده، در بازار بین‌المللی حضور داشته و وسیله ارتباطی بین بازرگانان خارجی با تولیدکنندگان صنایع دستی باشد.» به گفته محمودیان، انجمن صنفی صادرکنندگان صنایع‌دستی، قرار است یک اساسنامه داشته باشد که شرح وظایف، اهداف و ماموریت‌های این انجمن را مشخص کند و این اساسنامه، به‌زودی توسط رئیس و اعضای هیات‌مدیره تبیین می‌شود. مدیرکل صادرات صنایع دستی کشور یادآور شد: «ما با شکل‌گیری انجمن صنفی صادرکنندگان، می‌توانیم تسهیلات مورد نظر را هدفمندتر در اختیار هنرمندان و صادرکنندگان قرار دهیم. سال پیش به بسیاری از صادرکنندگان که شرایط دریافت وام را داشتند وام دادیم.

امسال، پرداخت وام و دیگر تسهیلات با وجود این انجمن منسجم‌تر می‌شود و این تسهیلات به سرمایه در گردش صادرکنندگان کمک می‌کند.» او درباره بسته‌های حمایتی برای صادرکنندگان صنایع دستی نیز گفت: «ما کاری را شروع کردیم که امیدواریم با حضور انجمن صنفی صادرکنندگان، پخته‌تر شود. به این معنی که می‌خواهیم یک بسته حمایتی برای صادرات صنایع دستی تدوین و این بسته را از طریق رئیس سازمان میراث در شورای‌عالی صادرات غیرنفتی کشور ارائه کنیم و بتوانیم حمایت‌های لازم را برای صادرکنندگان دریافت کنیم.» محمودیان اضافه کرد: «جزئیات این بسته مشخص نشده و باید نظر صادرکنندگان تجمیع شود. ضمن اینکه در این بسته حمایتی به مشکل هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل پرداخته شده که امیدواریم برطرف شود.»