یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


پیشتازی شاخص «هموزن» از «کل»
دیروز، شاخص کل بورس با افت ۴۴ واحدی (کمتر از ۱/ ۰ درصدی) مواجه شد. هیجان ناشی از افت سودآوری شرکت‌ها در نخستین روز ماه افت شاخص به کانال ۶۲ هزار واحدی را رقم زد. در ادامه نیز، نمادهایی که با افت شدید سودآوری مواجه بودند، فشار مقطعی را بر شاخص کل در روز بازگشایی وارد کردند. با این حال، مطابق انتظارات تخلیه زودرس هیجانات را شاهد بودیم. در این خصوص، امیدواری به بهبود وضعیت اقتصادی با سیاست‌های حمایتی دولت و رفع تحریم‌های بین‌المللی خوش‌بینی به آینده را نگه داشته است. روز گذشته نیز با وجود افت شاخص کل، شاخص کل هموزن (وزن یکسان نمادها در این نماگر) مشابه روزهای اخیر با رشد اندکی مواجه شد. این موضوع به ادامه افت اندک قیمت نمادهای با ارزش بازار بیشتر در مقابل فضای نسبتا مثبت در سایر نمادها اشاره دارد.



تثبیت دلار در کانال ۳۵۰۰ تومانی
پس از سقف شکنی در معاملات روز یکشنبه دلار،‌ شاهد افزایش عرضه از سوی فعالان بازار به خصوص صرافی بانک‌ها هستیم. این موضوع هراس را بین فعالان بازار ایجاد کرده که باعث افزایش احتیاط در معاملات این بازار شده است. از سوی دیگر، عبور از سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی پس از ۱۰ ماه با وجود فشار عرضه‌های مزبور، به تقاضای موجود در این بازار اشاره دارد. این موضوع موجب کاهش انتظارات از افت قیمتی دلار شده است. پیش تر رئیس بانک مرکزی بر اجرای سیاست تک نرخی کردن ارز در بازار از ابتدای سال ۹۵ اشاره کرده بود. این در حالی است که برای بیش از دو ماه نرخ مبادله‌ای دلار در سطح ۲۹۹۵ تومان نوسانات اندکی را داشته است. در این شرایط، به منظور دستیابی به نرخ یکسان ارز، تعدیل فاصله ۵۱۰ تومانی نرخ‌های مزبور انتظار می‌رود.



کم واکنشی سکه به اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی مواجه شد. در شرایط ثبات قیمت دلار، ادامه افت قیمت اونس بار دیگر به قیمت سکه فشار وارد کرد. مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) با توجه به ایام عزاداری محرم، در اوایل ماه جاری تا سطح ۲۰ هزار تومان نیز افزایش یافت. پیش تر به انتظار تعدیل افت احتمالی قیمت سکه با توجه به حباب موجود اشاره شده بود. این موضوع را می‌توان در واکنش کند سکه نسبت به افت اونس در هفته‌های اخیر مشاهده کرد، در نتیجه، مقدار حباب سکه تا سطح ۵ هزار تومان کاهش یافت. در این شرایط، نوسانات شدید دلار دور از انتظار است. احتمال افت بیشتر قیمت اونس تا حدودی کمرنگ شده است که در کنار معاملات کم رمق سکه در ماه محرم احتمال نوسانات شدید را کاهش می‌دهد.



افت اونس با ادامه فشار
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۳۲ دلار معامله ‌شد. تداوم فشار بر قیمت اونس را در معاملات روز گذشته شاهد بودیم. رشد بازارهای سهام، تقویت شاخص دلار و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان سال از عوامل فشار بر اونس بودند. انتشار آمار اشتغال (جمعه) می‌تواند سیگنال دقیق تری از وضعیت اقتصاد این کشور ارائه دهد. واردات طلای چین از طریق هنگ‌کنگ در ماه سپتامبر به بالاترین میزان در یک سال گذشته رسیده است، کارشناسان RBC Capital Markets تحلیل کرده‌اند چشم‌انداز افزایش تقاضا برای سال نو چینی، نوسانات بازار سهام این کشور و کاهش ارزش یوآن، سرمایه‌گذاران را به سمت فلز زرد سوق داده است، اما اثر این افزایش تقاضا علاوه بر انتظار تقاضای فیزیکی هند در سه ماهه چهارم سال با نگرانی از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تا حدودی خنثی شده است.



عوامل حمایتی برای «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۱/ ۰ درصدی مواجه شدند. این موضوع بار دیگر به پیدایش عوامل حمایتی جدید در «تسه»ها اشاره دارد. با پایان تابستان و کاهش تقاضای مسکن در پاییز نوسانات شدید قیمت‌ها و افت تا سطح ۶۱ هزار را نیز شاهد بودیم که در ادامه با جذابیت سود واقعی وام، افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین رقم خورد. در این شرایط، افزایش سقف وام با ارائه اوراق جدید، تامین بخشی از اوراق مورد نیاز با خرید اوراق فعلی از عوامل حمایتی قیمت «تسه»ها در هفته‌های اخیر بوده است. همچنین، امکان تجمیع وام اوراق تسهیلات مسکن با سپرده یکم بانک مسکن نیز از دیگر اخبار مثبت منتشرشده در حمایت از قیمت «تسه»ها است. با این حال، همچنان جذابیت وام بیشتر صندوق سپرده و تقاضای کم مسکن از رشد شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند.



صعود آرام نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۴۶ دلار معامله ‌شد. خوش‌بینی به کاهش تولیدات آمریکا در گزارش هفتگی موسسه نفت آمریکا (API)، تا حدودی از قیمت نفت حمایت کرد. همچنین، تحلیلگران معتقدند قرار گرفتن در نزدیکی ۴۰ دلار مانع از افت بیشتر قیمت‌ها می‌شود و فشار مازاد عرضه در قیمت‌های کنونی نفت پیش‌خور شده است، بنابراین خبرهای نامناسب نوسانات اندکی را در نفت ایجاد می‌کنند. از طرفی همچنان نگرانی از کاهش تقاضا به خصوص از سوی چین و تداوم مازاد عرضه مانند رشد تولیدات روسیه به بیشترین مقدار در دهه‌های اخیر و چشم‌انداز ورود ایران در بازار نفت مشاهده می‌شود. در این شرایط، تولیدکنندگان اوپک نیز با چشم‌انداز تداوم قیمت‌های پایین، به منظور حفظ تولیدات در سطوح فعلی قصد دارند، هزینه‌های مربوط به نگهداری و حفاظت را به سال آینده موکول کنند.