تهران و اصفهان به سرعت راه را برای ورود به جدول ۱۰ مقصد برتر مسافران عرب و خاورمیانه طی می‌کنند. به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، به نقل از وب‌سایت «ارحال» که یک وب‌سایت و اپلیکیشن مسافرتی برای گردشگری و مقاصد اسلامی است، بر اساس افزایش تعداد بازدید کاربران از مقصدهای ایرانی در هفته‌های گذشته پیش‌بینی شده که جایگاه ایران در جدول ۱۰ مقصد برتر گردشگران اسلامی به سرعت به سوی ردیف‌های نخست جدول صعود کند. این سایت که از ژانویه تا آگوست ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون بازدیدکننده داشته، یکی از استارت‌آپ‌های گردشگری است که در حال حاضر در برنامه استارت‌آپ MassChallenge به مرحله فینال راه یافته است.

این وب سایت اعلام کرده توافق‌های اخیر ایران با مقامات کشورهای غربی احتمالا عامل اصلی توجه گردشگران به ایران و محبوبیت آن در وب‌سایت‌های مسافرتی بوده است. حتی بخش هتلداری نیز در ایران مورد علاقه سرمایه‌گذاران قرار گرفته و گروه هتلداری فرانسوی «اکور» با راه‌اندازی هتل «ایبیس» و «نووتل» در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی نخستین برند هتلداری بین‌المللی است که پس از گذشت سه دهه دوری به ایران راه یافته است. عرفان احمد، مدیرعامل شرکت Irhal.com می‌گوید: «شهر تهران تقریبا یکی از ۱۰ مقصد برتر است که توسط یک میلیون گردشگر سایت ارحال در سال ۲۰۱۴ دیده شده اما در سال ۲۰۱۵ اصفهان نیز از نظر محبوبیت سطح بالایی از علاقه و توجه را در میان گردشگران عرب داشته که خواستار دیدار از ایران هستند.» به گفته او، بسیاری از مردم نمی‌دانند که ۱۰۸ میلیون گردشگر مسلمان هر سال ۱۴۰ میلیارد دلار پول در بخش سفر و گردشگری هزینه می‌کنند؛ مولفه‌ای که نشان می‌دهد گردشگری مسلمانان به سرعت در جهان در حال رشد است. براساس این گزارش، بر خلاف عقیده عمومی مسافران مسلمان در پی دیدار از کشورهای اسلامی نیستند.

دست کم بازدیدکنندگان سایت ارحال از میان ۹۰ شهر که بیشتر انتخاب می‌شوند، تنها ۱۱ شهر از ۲۵ شهر برتر در کشورهای اسلامی را انتخاب می‌کنند. گردشگران مسلمان تمایل دارند مقصدهای تازه‌تری را انتخاب کنند که جاذبه‌های گردشگری و مراکز خرید و نیز محیط زیست سالم و فضای امن و تفریحات خانوادگی و غذای حلال عرضه کند. بر اساس گزارش همین سایت، ایران در حالی جایگاه خود را در جدول گردشگران مسلمان بالا می‌برد که دیگر مقصدهای گردشگری یعنی عمان در اردن، همچنان مقصد محبوب برای گردشگران منطقه خلیج فارس یعنی عربستان سعودی، امارات، کویت، قطر، عمان و بحرین باقی مانده است. دیگرمقصدهای محبوب به طور تقریبی شهرهای بحرین، بیروت و دوحه است که پنج مقصد برتر این جدول برای گردشگران مسلمان بوده‌اند. لس‌آنجلس، استانبول و پاریس نیز در جایگاه اول تا سوم این جدول قرار دارند.