یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

تداوم روزهای کم نوسان بورس
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت اندک یک واحدی مواجه شد. امیدواری به بهبود وضعیت اقتصاد کشور با رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین تلاش دولت برای خروج از رکود فعلی از قیمت سهام حمایت می‌کند. با این حال، عمده کارشناسان بر این عقیده‌اند که اثر احتمالی گشایش‌های بین‌المللی را در خوشبینانه‌ترین حالت بتوان در گزارش‌های عملکرد سه ماهه چهارم مشاهده کرد. از طرفی، عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه نخست سال، همچنان بدبینی‌ها را نسبت به بازار نگه داشته است. ریزش بازارهای کالایی و رکود صنایع داخلی از عوامل اثرگذار بر افت سودآوری شرکت‌ها در صورت‌های مالی بود. در حالی که امیدواری به بهبود نسبی اقتصاد داخلی به وجود آمده است، اما قیمت جهانی کالا همچنان در سطوح پایینی نسبت به سال گذشته قرار دارد، در روزهای اخیر نیز افت بیشتری را با فشار رشد شاخص دلار تجربه کرده است.



تقویت تقاضا از سمت طلا
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۵ تومانی به نرخ ۳۵۲۵ تومان معامله شد. پیش تر به مقاومت دلار در عبور از سطح ۳۵۰۰ تومانی اشاره شد که با افزایش تقاضا از سمت فعالان بازار سکه رشد نرخ دلار رقم خورد. با وجود حجم کم معاملات روزهای قبل دلار در کف ۳۵۰۰تومانی، افت شدید قیمت سکه همراه با ریزش قیمت طلای جهانی حرکت معامله‌گران سکه به سمت ارز را در روز گذشته به دنبال داشت (عامل حمایتی از دلار). در این شرایط، افزایش بیش از پیش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها پس از رشد نرخ دلار، حالت مورد انتظار است. در شرایطی که انتظار برای تعدیل فاصله بیش از ۵۲۰ تومانی نرخ دلار آزاد و مبادله‌ای در جهت محقق شدن سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز وجود دارد، احتیاط بیشتر از سوی معامله‌گران این بازار نیز می‌تواند بر نرخ دلار فشار وارد کند.



رشد سکه با اهرم دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با افزایش ۲ هزار تومانی به قیمت ۹۱۱ هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازارهای جهانی، رشد ۱۵ تومانی دلار از قیمت سکه حمایت کرد. پیش تر به کم واکنشی سکه نسبت به افت قیمت اونس طلا اشاره شد که در نتیجه آن بازگشت حباب به قیمت سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را شاهد بودیم. روز گذشته،‌ درجهت حمایت از سکه، افزایش تقاضای ارز را از سوی معامله‌گران سکه شاهد بودیم. در نتیجه رشد دلار تخلیه اندک حباب به‌وجود‌آمده رقم خورد. نوسانات شدید قیمت طلای جهانی دور از انتظار است (اجماع خنثی کارشناسان کیتکو). از سوی دیگر، احتمال رشد بیشتر نرخ دلار نیز کاهش یافته است. در شرایط انتظار برای انعکاستغییرات قیمتی بازارهای اثرگذار، نزدیک شدن به سطح روانی ۹۰۰ هزار تومانی می‌تواند به واکنش کند سکه دامن بزند.



اجماع خنثای کارشناسان اونس
هر اونس طلا با افت هفتگی ۵۸/ ۴ درصد همراه شد. انتشار آمار اشتغال آمریکا، بیشتر از پیش بینی‌ها و رسیدن نرخ بیکاری به کمترین میزان در ۷ سال و نیم گذشته (۵ درصد)، احتمال افزایش نرخ بهره را در آخرین نشست فدرال رزرو در سال جاری (۱۶ دسامبر) تقویت کرد. در این خصوص، اجماع نظر کارشناسان به افزایش نرخ بهره جلب شده و مقدار افزایش نرخ از موارد مبهم جدید است. در نتیجه این موضوع جهش شاخص دلار آمریکا و ریزش قیمت طلا را شاهد بودیم. در این شرایط، افزایش تقاضای فصلی طلا از سمت آسیا و آمار مبنی بر افزایش واردات طلای چین، از عوامل حمایتی قیمت طلا در روزهای آتی است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو از ۱۵ کارشناس، ۶نفر روند صعودی، ۶ کارشناس حرکت نزولی و ۳ کارشناس روند خنثای اونس را پیش بینی کرده‌اند.



تداوم رشد آرام «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۸/ ۰درصدی به قیمت ۶۸ هزار و ۸۹۳ تومان معامله شدند. مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی از ابلاغ بخشنامه ۶۰ میلیونی وام مسکن در هفته گذشته، به بانک مسکن خبر داد. بر اساس اخبار بنا است که این وام با ارائه اوراق جدید با تاریخ انتشار آبان در بازار عرضه شود. به نظر می‌رسد بخشی از اوراق مورد نیاز برای دریافت وام جدید را می‌ توان با خرید اوراق فعلی تامین کرد. این موضوع از زمان تصویب افزایش سقف وام از محل اوراق، در جلسه ۲۸ مهر شورای پول و اعتبار از قیمت اوراق فعلی حمایت کرده است. انتظار می‌رود که اوراق جدید با قیمت‌های بیشتر از اوراق فعلی بازگشایی شوند؛ در این شرایط، متقاضیان وام ‌های جدید به دنبال تعدیل سود واقعی وام اقدام به خرید اوراق فعلی کرده‌اند.



انتظار بازگشت تقاضای پالایشی‌ها
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی نزدیک به ۵ درصد مواجه شد. تقویت شاخص دلار عامل افت قیمت نفت شد. آمارها به کاهش حجم ذخایر فرآورده‌های نفتی برای هفتمین هفته متوالی به میزان ۲۵ میلیون بشکه اشاره دارد. در این شرایط، با خروج تدریجی پالایشگاه‌ها از حالت تعمیر و نگهداری، انتظار می‌رود، افزایش تقاضای نفت و کاهش ذخایر نفت تجاری در پی کم شدن ذخیره فرآورده‌ها را به دنبال داشته باشد. اما از سمت عرضه، با اینکه کاهش سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان شیل و کاهش تعداد دکل‌های نفتی برای دهمین هفته متوالی گزارش شده است، اما افزایش بهره وری این تولیدکنندگان را تا حدودی در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاوم کرده و احتمال کاهش بیشتر تولیدات شیل را کم کرده است. چشم انداز ورود ایران و بازگشت تولیدات لیبی با برطرف شدن مسائل ژئوپلیتیک، نیز عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.