یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

شاخص در قفل قیمتی
روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد ۳۶ واحدی (کمتر از ۱/ ۰ درصد) مواجه شد. نشانه‌های رکود در صنایع مختلف مانع از رشد قیمتی سهام با وجود خوش‌بینی‌های موجود شده است. نشانه‌های رکود صنایع داخلی را از ابتدای سال با تداوم رکود بازار مسکن و ساخت و ساز، کاهش فروش خودروسازان و رکود صنعت خودرو، همچنین مشکلات مالی بانک‌ها شاهد بودیم. افت قیمت جهانی کالا و نفت نیز سودآوری صنایع کالایی را با مشکل مواجه ساخت. عوامل منفی مزبور افت شاخص تا کف ۶۱ هزار واحدی را در مهر رقم زد. در ادامه، تصویب نهایی برجام و همچنین دستور رفع تحریم‌های بین‌المللی، به رشد شاخص تا سطح ۶۳ هزار واحدی کمک کرد. با وجود امید به بهبود اقتصاد کشور در آینده، احتمال تداوم مشکلات پیشین برای صنایع مختلف مانع از رشد قیمت سهام شده است.



تقویت جسارت رشد دلار
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲۵ تومانی به نرخ ۳۵۵۵ تومان معامله شد. تقاضای وارد شده به بازار ارز از سمت معامله‌گران سکه، جسارت را میان معامله‌گران به وجود آورد و نرخ دلار را از حبس بازه‌ای خارج کرد و به بالاترین نرخ از دی ۹۳ رساند. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، چند عامل از رشد تقاضا حمایت می‌کنند. تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی، انتظار افزایش تقاضای آربیتراژی (اختلاف نرخ دلار در کشورمان و کشورهای همسایه) زمینه برای افزایش تقاضای دلار را ایجاد کرده است. این امر علاوه بر نزدیک شدن به ماه ژانویه و زمان تسویه حساب برخی شرکت‌ها، هیجاناتی را وارد بازار ارز کرده که افزایش حجم معاملات آتی را به دنبال داشته است. با این حال، ممکن است صرافی بانک‌ها با افزایش عرضه تلاش‌هایی در جهت کاهش قیمت‌ها انجام دهند.



بازگشت حباب منفی سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی به قیمت ۹۱۵ هزار تومان معامله شد. رشد اندک و نزدیک به ۵ دلاری اونس طلای جهانی، علاوه بر رشد ۲۵ تومانی نرخ دلار، عوامل اثرگذار بر رشد قیمت سکه بودند؛ اما همچنان شاهد کم واکنشی سکه نسبت به بازارهای اثرگذار هستیم که می‌توان این امر را به انتظارات منفی نسبت به اونس طلای جهانی نسبت داد. افت شدید اونس طلای جهانی، انتظارات کاهش قیمت سکه را میان معامله‌گران ایجاد کرد و باعث خروج این معامله‌گران از بازار سکه و حرکت آنها به سمت بازارهای موازی (ارز) بود. جذابیت کم سکه برای معامله‌گران مجددا باعث بازگشت حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شد. در روزهای آتی انتظار می‌رود نرخ دلار نوسانات اندکی داشته باشد و نوسانات اندک اونس طلای جهانی در سطح کنونی تداوم یابد.



تغییر کف ۱۱۰۰ دلاری به سقف جدید
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۹۳دلار معامله ‌شد. پس از یک هفته روند نزولی با شناسایی کف قیمتی توسط معامله‌گران و افزایش خرید، اونس رشد اندکی داشت. در شرایط موجود، به نظر می‌رسد قیمت ۱۱۰۰ دلاری اونس که پیش از آن عامل حمایت از اونس بود، هم اکنون سقف قیمتی آن محسوب می‌شود. آمار اشتغال آمریکا بیشتر از پیش بینی‌ها احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه دسامبر را تقویت کرد و باعث رشد شاخص دلار و افت اونس شد. قرار گرفتن شاخص دلار در سطح فعلی پیش از این در ماه مارس اتفاق افتاد که بر صادرات و نرخ تورم آمریکا اثر منفی داشت. بنابراین انتظار می‌رود حتی اگر افزایش نرخ بهره در دسامبر هم اتفاق بیفتد، در صورت تداوم رشد شاخص دلار، افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۶ با شیبی بسیار ملایم باشد.



انتظار برای وام جدید
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۱/ ۰درصدی مواجه شدند. از ابتدای شهریور تشدید نوسانات قیمتی اوراق مزبور را شاهد بودیم. کاهش تقاضای مسکن در فصل پاییز انتظار افت قیمتی را میان متقاضیان تقویت کرده بود. با این حال، هر بار که «تسه»ها با افت شدید قیمت مواجه شدند، تشدید تقاضا را با توجه به جذابیت کاهش سود وام شاهد بودیم. در شرایط کنونی، وام ۶۰ میلیونی گرچه با اوراق جدید ارائه می‌شود، اما تامین بخشی از وام مورد‌نیاز با خرید اوراق فعلی، به منظور تعدیل سود وام جدید، مانعی در برابر افت قیمت «تسه»ها محسوب می‌شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد همچنان دستورالعمل وام‌های جدید به بانک مسکن ابلاغ نشده است، نحوه پرداخت این وام‌ها و همچنین سود آنها می‌تواند بار‌دیگر نوسانات قیمتی «تسه»ها را تشدید کند.



رشد نفت با تقاضای پالایشی چین
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۴ دلار معامله ‌شد. رشد ۴/ ۹ درصدی واردات نفت خام چین نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم. تقاضای پالایشگاه‌های این کشور برای خرید نفت در قیمت‌های پایین، بخش مهمی از واردات این کشور را به خود اختصاص داده است. رشد تولیدات پالایشگاه‌های این کشور سبب شده واردات فرآورده‌های نفتی چین ۲۵ درصد نسبت به ماه و ۱۱درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته باشد. با این حال، آمار ضعیف تراز تجاری چین همچنان چشم انداز تقاضای نفت را تیره نگه داشته است. از سمت عرضه عربستان و روسیه افزایش تقاضا به ویژه از سوی منطقه آسیا را پیش بینی کرده‌اند. با این حال، با وجود انتظار برای کاهش تولیدات غیرمتعارف نفت، انتظار می‌رود که این مقدار کاهش با افزایش عرضه از سوی دو کشور مزبور جبران شود.