یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

جولان کوچک‌تر‌ها در بازار کم رمق
از ابتدای آبان میانگین تغییرات شاخص کل معادل ۱/ ۰ درصد است، دیروز، نیز در ادامه روند کم‌رمق شاخص با رشد اندک ۱۲ واحدی مواجه شد. خوش‌بینی به بهبود وضعیت اقتصادی با رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین سیاست‌های ضدرکودی دولت مانع از افت قیمت سهام شده است. از سوی دیگر، انتظار برای اثر واقعی عوامل مزبور در کنار عملکرد ضعیف ماه‌های اخیر شرکت‌ها خریداران را محتاط کرده است. روز گذشته، شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) رشد ۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد جهش قیمتی نمادهایی مانند «قپیرا» و «خچرخش» به ترتیب، با نسبت قیمت به درآمد ۹ و ۳۱، در رشد شاخص هم وزن اثرگذار بوده است. مطابق با ماه‌های گذشته، در شرایط کاهش انتظارات نسبت به رشد سهام، برخی معامله‌گران به خصوص حقیقی‌ها به دنبال کسب سود یک شبه فعالیت را در نمادهای کوچک‌تر افزایش می‌دهند.



تخلیه شوک‌های هیجانی ارز
روزهای گذشته، انتظار برای افزایش سفته‌بازی با کاهش نرخ سپرده بانکی، هیجاناتی را به بازار ارز وارد کرد که اجرایی نشدن این موضوع از شدت هیجانات این بازار کاست. علاوه بر این، نگرانی‌ها از کاهش شدید قیمت سکه، هجوم معامله‌گران سکه به بازار ارز را به دنبال داشت. در شرایط کنونی، کاهش فشار اونس بر سکه نیز مقدار تقاضا از سمت بازار سکه را نیز کاهش داده است. در نتیجه، روز گذشته افت نرخ دلار در ساعات ابتدای معاملات را شاهد بودیم، اما در ادامه بازگشت معامله‌گران این افت را تا حدود زیادی جبران کرد و نرخ دلار به ۳۵۴۷ تومان (کاهش ۳ تومانی نسبت به روز ماقبل) رسید. دوگانگی پیش‌بینی‌ها در بازار ارز همچنان ادامه دارد؛ موضوعی که مسیر رشد نرخ ارز را دشوار می‌کند و به‌طور همزمان تقاضا برای رشد نرخ‌ها را باقی‌نگه داشته است.



نوسانات سکه حول ارزش ذاتی
طی معاملات روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت ۲ هزار تومانی مواجه و به قیمت ۹۱۴ هزار تومان معامله شد. همراه با نوسانات دلار، تغییرات قیمتی سکه را نیز شاهد بودیم. از سوی دیگر، افت اندک قیمت طلای جهانی بر سکه فشار وارد کرد. با این حال، با توجه به نوسانات اندک اونس در سطوح پایین قیمتی، کم واکنشی سکه نسبت به اونس را شاهد هستیم. نزدیک شدن قیمت سکه به کف ۹۰۰هزار تومانی تا حدودی به شدت واکنش کُند سکه نسبت به بازارهای اثرگذار افزوده است. در این خصوص، تغییرات حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را در روزهای اخیر در جهت تعدیل اثر بازارهای اثرگذار شاهد بودیم. در لحظه تنظیم این گزارش نیز برای دومین بار در هفته جاری، قیمت سکه به ارزش ذاتی خود نزدیک تر شد.



اونس زیر فشار ارزش بالای دلار
دیروز ساعت ۱۶، هر اونس طلا به قیمت ۱۰۸۸ دلار معامله می‌شد. اونس همچنان نزدیک کمترین قیمت در سه ماه گذشته، نوسانات اندکی دارد. در حالی که شاخص دلار با افت ارزش یورو به بالاترین مقدار در ۶ ماه و نیم گذشته رسید، روز سه‌شنبه فضای انتظاری پیش از سخنرانی ماریو دراگی و تقویت احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اروپا در نشست ماه دسامبر، افت ارزش یورو را به دنبال داشت (ثبت رکورد جدید شاخص دلار). اما مطابق انتظارات تعدیل شاخص دلار را شاهد بودیم. همانطور که پیش تر اشاره شد، با توجه به اثر منفی تقویت ارزش دلار بر صادرات و نرخ تورم آمریکا، رشد بیشتر آن دور از انتظار است. در شرایط کنونی، آمارها نشان از افزایش تقاضای فیزیکی فلز زرد از سمت هند، دومین مصرف‌کننده طلا است که می‌تواند از قیمت اونس حمایت کند.



«تسه»ها در انتظار «ابلاغ»
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۱/ ۰درصدی به قیمت ۶۸ هزار و ۷۵۲ تومان معامله شدند. انتظار برای ارائه وام جدید، حبس قیمتی این اوراق را به دنبال داشت. افزایش سقف وام مسکن در پایان مهر به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. با این حال همچنان دستورالعمل نهایی وام ابلاغ نشده است. مدیر‌عامل بانک مسکن روز گذشته، نسبت به ابلاغ دستورالعمل نهایی وام مزبور تا هفته آینده ابراز امیدواری کرد وام با سقف ۷۰ میلیون تومانی (با در نظر گرفتن وام جعاله) با اوراق جدید ارائه شوند. بخشی از اوراق مورد نیاز برای دریافت وام جدید را می‌توان با خرید اوراق فعلی تامین کرد، این موضوع در هفته‌های اخیر از قیمت «تسه»ها حمایت کرده است. انتظار می‌رود با تعیین تکلیف نهایی وام جدید، نوسانات قیمتی این اوراق را شاهد باشیم.



تداوم فشار «عرضه و تقاضا» بر نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۳ دلار معامله شد. از سمت تقاضا، آمار تولیدات صنعتی چین، کمتر از پیش‌بینی‌ها بود و همچنان بر نگرانی‌ها از سمت تقاضای این کشور تاکید دارد، نگرانی‌هایی که به اقتصاد سایر کشورها نیز کشیده شده است، در این خصوص با اثر منفی اقتصاد چین احتمال بازگشت ژاپن به دوران بحران اقتصادی نیز وجود دارد. از سوی دیگر با ظرفیت کامل تولید اوپک به ویژه عربستان، تولیدات روسیه و انتظار برای بازگشت ایران به بازار، چشم انداز مازاد عرضه همچنان تیره به نظر می‌رسد. علاوه بر این مقاومت تولیدکنندگان غیرمتعارف نفت در کاهش تولیدات، با توجه به پیشرفت تکنولوژی استخراج نفت شل نیز نگرانی‌ها از سمت عرضه را تشدید کرده است. از نگاه کارشناسان عوامل مزبور، انتظار نوسان شدید قیمت نفت و عبور از کانال ۵۰ دلاری را کمرنگ کرده است.