یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام


یکه‌تازی «قندی»ها در بازار کم جان
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ۱۴ واحدی در ۶۳ هزار و ۷۰ واحد متوقف شد. در حالی که شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) رشد ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد. رشد نمادهای کوچک تر، پیشی گرفتن شاخص هم وزن از کل را به دنبال داشت. روز گذشته، تقریبا همه نمادهای گروه قند و شکر با بیشترین رشد قیمتی روزانه، روز معاملاتی را با صف خرید به پایان رساندند. در این میان، جهش قیمتی ۱۵ درصدی «قزوین» و «قصفها» به ترتیب، با نسبت قیمت به درآمد ۱۲۵ و ۲۷ واحد به رشد ۶/ ۵ درصدی شاخص این صنعت کمک کرد. مشابه حرکت کنونی را در ماه‌های گذشته نیز شاهد بودیم. با افزایش فعالیت سفته بازان رشد برخی نمادها در بازار کم رمق رقم خورد، در ادامه شفاف‌سازی درخصوص عدم تغییر سود و خروج سفته بازان افت قیمتی نمادهای مزبور ثبت شد.


بازار ارز


رشد نرخ دلار بیش از انتظارات
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲۵ تومانی به نرخ ۳۵۹۰ تومان معامله شد. تداوم رشد تقاضا، نرخ دلار را به بیشترین مقدار از ۳ دی سال گذشته رساند. پیش از این به انتظار معامله‌گران آتی برای افزایش نرخ دلار اشاره شده بود. اما این معامله‌گران انتظار رشد نرخ دلار تا سطح کنونی را نداشتند. در این میان، معامله‌گران به اصطلاح «خالی فروش» که به‌صورت صوری اقدام به معامله دلار می‌کنند، با درخواست طرف معاملاتشان برای نقد کردن معاملات در نرخ‌های کنونی روبه‌رو‌ شدند که وارد شدن تقاضا از سوی این معامله‌گران خود عامل تشدید تقاضا شد. علاوه بر این، با نزدیک شدن به ایام اربعین شاهد رشد تقاضای ارز برخی از زائران هستیم. همچنین، تشدید تهدیدهای ژئوپولیتیک پس از بمب‌گذاری پاریس، می‌تواند به‌صورت سنتی افزایش تقاضای دلار و سکه را رقم بزند و روند دلار را صعودی کند.


بازار سکه


رشد سکه با اهرم دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی به قیمت ۹۱۸ هزار تومان معامله شد. در پایان معاملات هفتگی، طلای جهانی به نوسانات اندک خود ادامه داد. از سوی دیگر، دلار در ادامه روند صعودی با رشد ۲۵ تومانی مواجه شد. پیش تر به تخلیه تدریجی حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) پس از عبور از ایام عزاداری محرم و در ادامه با تعدیل اثر ریزش قیمت اونس با رشد نرخ دلار اشاره شد. در شرایط کنونی، حرکت همگام سکه با بازارهای اثرگذار باعث شده که سکه نوسانات اندکی را حول ارزش ذاتی تجربه کند. این در حالی است که قرار گرفتن در ماه محرم و صفر تا حدودی بر تقاضای سکه فشار وارد می‌کند. در این شرایط، نوسانات شدید نرخ دلار و اونس دور از انتظار به نظر می‌رسد.


بازار طلای جهانی


چهارمین هفته نزولی اونس
اونس طلا برای چهارمین هفته متوالی با افت (۵/ ۰ درصدی) مواجه و به قیمت ۹/ ۱۰۸۳ دلار معامله شد. در هفته گذشته، بالا ماندن ارزش دلار بر طلا فشار وارد کرد. اثر منفی رشد شاخص دلار بر نرخ تورم و همچنین تضعیف صادرات آمریکا در روزهای اخیر مورد توجه کارشناسان بود. با این حال، اعضای فدرال رزرو با اشاره به تشدید اثر منفی فضای انتظاری در اقتصاد، بر افزایش نرخ تا پایان دسامبر تاکید کردند. در نتیجه، با وجود کمتر از پیش‌بینی‌ها بودن شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا اثر خنثی بر طلا را شاهد بودیم. گزارش شورای طلای جهانی در سه ماه سوم حاکی از افزایش ۲۷ درصدی تقاضای سرمایه‌گذاری طلا بود. انتظار تداوم افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین طلا و همچنین، احتمال افزایش تقاضای طلا به‌عنوان کالای امن در شرایط ناامنی‌های ژئوپلیتیک
(حادثه تروریستی پاریس) می‌تواند از قیمت اونس حمایت کند.


بازار اوراق مسکن


«تسه» در مرز ۷۰ هزار تومان
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۱/ ۱ درصدی به قیمت ۶۹ هزار و ۵۲۹ تومان معامله شدند. افزایش سقف وام مسکن با ارائه اوراق جدید و امکان تامین بخشی از آن توسط اوراق فعلی، جذابیت خرید «تسه»ها را به دنبال داشته است. وام بیشتر مسکن می‌تواند عاملی برای خروج تدریجی بازار مسکن از رکود و در نتیجه رشد قیمتی مسکن باشد. از تیر سال آینده نیز، پرداخت وام ۸۰‌میلیونی می‌تواند حرکت کُند مسکن را تسریع بخشد. در شرایط کنونی متقاضیان مسکن با مناسب دیدن قیمت و خوش‌بینی به رشد مسکن به سمت وام‌های جدید جذب شده‌اند. با این حال، همچنان ابهامات موجود درخصوص وام جدید، مانع از ارائه آن شده است. انتظار می‌رود دستورالعمل نهایی این وام به زودی به بانک مسکن ابلاغ شود که می‌تواند بر روند قیمتی «تسه»ها اثرگذار باشد.


بازار نفت


بیشترین افت هفتگی در ۸ ماه
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۸ درصدی (بیشترین افت هفتگی از هفته منتهی به ۲۳ اسفند ۹۳) به قیمت ۷۴/ ۴۰ دلار معامله شد. انتشار گزارش بیکر هیوز از افزایش (۲موردی) دکل‌های نفتی، پس از ۱۱ هفته کاهش متوالی، افت ۲ درصدی نفت روز جمعه را رقم زد. پیش از این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) مبنی بر وجود بیش از ۳ میلیارد بشکه موجودی نفت جهانی و عرضه تولیدات اوپک بیشتر از تقاضا و تولیدات بالای روسیه، نگرانی‌ها از مازاد عرضه را تشدید کرد. همچنان نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد چین و سرایت آن به اقتصادهای آسیای شرقی سمت تقاضا را تحت فشار قرار داد. در شرایط کنونی، تحلیلگران موسسه Caprock Risk Management رسیدن به کف ۳۸ دلاری نفت را در شرایط فعلی دور از انتظار نمی‌دانند، اما ریزش‌های بیشتر احتمالا با مقاومت مواجه شود.