یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام



روند متعادل بورس تهران
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ۲۵ واحدی (کمتر از ۱/۰درصدی) مواجه شد. حرکت کم نوسان شاخص در هفته‌های اخیر به تعادل اثر عوامل مثبت و منفی در قیمت سهام اشاره دارد. بدبینی نسبت به ادامه یافتن عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه نخست سال و رکود کنونی صنایع، ادامه ریزش قیمت جهانی کالاها (نزول مس به کمترین قیمت در ۶ سال گذشته، سطح ۴۷۰۰ دلاری به ازای هر تن) و همچنین جذابیت بازارهای رقیب از عوامل فشار بر قیمت سهام است. از سوی دیگر، انتظار بهبود وضعیت اقتصادی کشور با رفع تحریم‌های بین‌المللی، رشد نرخ دلار در بازار داخلی و تعدیل نسبی اثر افت قیمت‌های جهانی و همچنین تاکید بر بازنگری سیاست‌های پولی و بررسی راهکارهای مناسب کاهش نرخ سود بانکی در نشست آتی شورای پول و اعتبار تا حدودی اثرات منفی مزبور را تعدیل کرده است.

بازار ارز


نوسان دلار در کانال ۳۵۰۰ تومانی
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲۵ تومانی به نرخ ۳۵۶۰ تومان معامله شد. پس از هیجانات به وجود آمده در بازار ارز، طی روزهای اخیر و نزدیک شدن آن به مرز ۳۶۰۰ تومان، بازگشت احتیاط را در میان معامله‌گران شاهد هستیم. در نتیجه، خریداران در خرید ارز احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند. از طرفی نوسان‌گیران نیز در انتظار رشد اندک برای عرضه ارزهای خود هستند. به نظر می‌رسد بخشی از افزایش تقاضای ارز در هفته‌های اخیر ناشی از تقاضای فصلی ارز است که احتمال کاهش تلاطم بازار با عبور از تقاضای مزبور وجود دارد. همچنین، اظهارات مسوولان اقتصادی کشور مانند انتظار برای اجرای سیاست یکسان‌سازی ارز و اظهارات مدیر اداره صادرات بانک مرکزی مبنی بر افزایش عرضه در آینده و امکان کنترل تقاضا با ارتباط به شبکه بانکی سوئیفت سیگنال‌های فشار به قیمت دلار هستند.

بازار سکه


حمایت اونس از سکه
دیروز هر سکه طرح جدید به قیمت ۹۱۸ هزار تومان معامله شد. با وجود فشار افت نرخ دلار، رشد قیمت اونس طلای جهانی از قیمت سکه حمایت کرد. به نظر می‌رسد پس از فاصله گرفتن نرخ دلار از سطح ۳۶۰۰ تومانی و از سوی دیگر با توجه به تقاضای موجود در این بازار، نوسانات شدید دلار دور از انتظار است. احتمال نوسانات شدید اونس طلای جهانی نیز در تقابل تقاضای محافظه‌کارانه و فشار شاخص دلار آمریکا کاهش یافته است. در این شرایط، دوگانگی موجود نسبت به تغییرات قیمت در بازارهای ارز و طلا مانع از پیش واکنشی سکه و تشکیل حباب می‌شود. در نتیجه این موضوع روز گذشته نیز، خنثی شدن تغییرات قیمتی در بازارهای اثرگذار بر سکه، همچنان قیمت بازاری سکه را نزدیک به ارزش ذاتی نگه داشته است (نبود حباب قیمتی در سکه).

بازار طلای جهانی


رشد اندک اونس زیر فشار دلار
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۹۱ دلار معامله ‌شد. ناآرامی‌های ژئوپولیتیک افزایش تقاضای محافظه‌کارانه اونس را رقم زد. در نتیجه، اونس تا ۱۰۹۷ دلار نیز رشد داشت. از سوی دیگر یورو به کمترین میزان در شش ماه گذشته ریزش داشت که موجب رشد اندک شاخص دلار شد (تقویت ارزش دلار در برابر یورو). پیش از این تثبیت شاخص دلار در سطوح بالا را شاهد بودیم. در هفته‌های اخیر تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در دسامبر و از طرفی تقویت احتمال تشدید سیاست انبساطی اروپا، عامل تقویت شاخص دلار بود (در مقابل افت یورو). بنابراین در ابتدای معاملات تقاضای محافظه‌کارانه به رشد قیمتی اونس کمک کرد؛ با این حال، فشار شاخص دلار آمریکا و همچنین انتظار برای افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر سال جاری، مانع از عبور اونس از سقف ۱۱۰۰ دلاری شد.

بازار اوراق مسکن


حمایت وام جدید از تقاضا
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با افت ۱/۰ مواجه شدند. نوسانات اندک این اوراق حاکی از شرایط انتظاری برای مشخص شدن جزئیات وام جدید مسکن با سقف ۶۰ میلیون تومان است، امکان تامین بخشی از این وام با اوراق موجود، متقاضیان را در حالت انتظاری قرار داده است. گزارش مرکز آمار ایران برای فصل تابستان به کاهش تعداد معاملات مسکن نسبت به فصل مشابه قبل اشاره دارد. در این گزارش همچنین به رشد کمتر از ۱۰ درصدی قیمت مسکن اشاره شده است. در این شرایط، افزایش سقف وام مسکن و همچنین انتظار برای پرداخت وام صندوق سپرده یکم می‌تواند عاملی در برای خروج از رکود فعلی مسکن باشد. ارزیابی از قیمت‌های مناسب مسکن، با توجه به رشد کمتر مسکن نسبت به نرخ تورم، تقاضای «تسه»ها پس از تصویب افزایش سقف وام را بیشتر کرده است.

بازار نفت


صعود نفت با ناآرامی‌های ژئوپولیتیک
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/۴۱ دلار معامله ‌شد. ناآرامی‌های ژئوپولیتیک در پی حملات تروریستی پاریس، قیمت نفت را صعودی کرد. اقدام فرانسه برای حمله به مواضع داعش در سوریه، معامله‌گران را به سمت افزایش خرید سوق داد. تشدید اقدامات مشابه دولت‌ها برای مبارزه با داعش، می‌تواند باعث اختلال سمت عرضه در خاورمیانه و رشد قیمت نفت در میان مدت شود. با این حال، اگر نگرانی‌های ژئوپولیتیک اثر واقعی روی عرضه یا تقاضای نفت نگذارد به تدریج حذف خواهد شد. در شرایط کنونی اثر ژئوپولیتیک به دلیل تداوم فشار عوامل بنیادین، تعدیل شده است. سمت عرضه قدرتمند علاوه بر تضعیف سمت تقاضا با تشدید نگرانی‌ها از سمت آسیا و نگرانی از بازگشت ژاپن به بحران اقتصادی (کاهش رشد تولید ناخالص داخلی سه ماه سوم بیشتر از پیش‌بینی‌ها) عوامل تداوم فشار بر قیمت نفت است.