علائم گیج‌کننده ترافیک در تهران

گروه مسکن، نورا حسینی: در برخی خیابان‌های نسبتا پرتردد تهران، وجود دو علامت ترافیکی کاملا متضاد و مغایر هم، سردرگمی رانندگان خودرو را باعث شده است. یک نمونه از این ماجرا که تصویر مربوط به آن نیز در گزارش مشهود است به خیابانی در منطقه ۲ مربوط می شود که نصب تابلو توقف مطلقا ممنوع و احداث پارکومتر درست در مجاورت یکدیگر، امکان تصمیم‌گیری برای پارک یا عدم پارک خودرو را از شهروندان سلب کرده است.


در سطح شهرکم نیستند از این علائم راهنمایی و رانندگی متناقض. این مشکلات را مدیران شهری می‌پذیرند. اما پلیس راهور معتقد است این موارد اندک است که باید اصلاح شوند. احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تایید وجود این نوع تابلوهای متناقض در سطح شهر تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: بخشی از مشکلات ترافیکی شهر تهران تکثر تابلوهای راهنمایی و رانندگی است، برخی از این تابلو‌ها به درستی جانمایی نشده و برخی دیگر زیرشاخ و برگ درختان پنهان است. وی ادامه داد: در برخی موارد به دلیل جانمایی نادرست تابلوهای راهنمایی و رانندگی رانندگان مسیر را اشتباه رفته و به دلیل تغییر مسیرهای ناگهانی سبب بروز تصادف می‌شوند.


دنیا مالی معتقد است تابلوهای راهنمایی و رانندگی تنها نباید نوشتاری باشند و باید با نشانه‌های تصویری تکمیل شوند. جانمایی، رنگ تابلوهای راهنمایی و رانندگی و طراحی از مواردی است که رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران معتقد است باید در خصوص تابلوهای راهنمایی و رانندگی به آن توجه شود. اومعتقد است در برخی از نقاط تابلوهای راهنمایی و رانندگی سبب اغتشاشات بصری می‌شود. سید جعفر تشکری هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم احتمال وجود علائم راهنمایی و رانندگی متناقض در سطح شهر را رد نکرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: این مشکل به سیاست‌های متفاوت ترافیکی بازمی‌گردد. در زمانی تشخیص داده شده در یک مکان پارک خودرو ممنوع باشد و تابلوی توقف ممنوع نصب می‌شود.


در زمان دیگر این ممنوعیت برداشته می‌شود و دستگاه پارکومتر نصب می‌شود. اما اینکه بعد از تغییر سیاست‌های ترافیکی تابلوی توقف ممنوع برداشته نشده است مربوط به کم‌کاری پیمانکاران ما است و هر شهروندی که این نوع مشکلات را در شهر گزارش دهد ما اقدام به رفع مشکل می‌کنیم. او با بیان اینکه یکی از انتقادات مردم همواره ناکافی بودن تابلو‌ها و جانمایی بد آنها بوده است، گفت: ساماندهی تابلوهای راهنمایی و رانندگی در دستور کار است. سردار تیمورحسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: این نوع مشکلات در سطح شهر اندک است، نمی‌توانیم بگوییم به طور مطلق در هیچ معبری این نوع مشکلات وجود ندارد اما یکی از وظایف نیروهای ما رصد تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی است. باید این مشکلات شناسایی و رفع شود.