رونق در تولید تبلت و لپ‌تاپ هیبریدی

دنیای اقتصاد: بازار رقابت همچنان گرم است و در کنار کاهش فروش جهانی کامپیوترهای شخصی همچنان در بازار سخت افزار شاهد به‌روز رسانی شرکت‏های معتبر در زمینه ساخت تبلت و لپ‌تاپ هستیم. به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌های بزرگ تصمیم بر آن دارند تا از تولید کامپیوترهای شخصی و ابزارهای آن کم کنند و بر رشد تولید کامپیوترهای کم‌حجم و باریک‌تر خود بیفزایند. در ادامه به برخی از تازه‌های تکنولوژی در حوزه تبلت و لپ‌تاپ در بازارهای جهانی اشاره شده است.

لپ‌تاپ گیمینگ قدرتمند Origin EON17-SLX

این‌بار شرکت Origin اقدام به ابداع طرحی ابتکاری از ترکیب پردازنده و پردازنده گرافیکی رایانه‌های شخصی دسکتاپ در یک لپ‌تاپ کرده است. این اقدام که اخیرا از سوی شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است حالا از سوی کمپانی Origin با معرفی لپ‌تاپ گیمینگ EON۱۷-SLX آغاز شده و نخستین شرکتی خواهد بود که پردازنده و پردازنده گرافیکی رایانه‌های شخصی دسکتاپ را در یک لپ‌تاپ ارائه می‌کند. این لپ‌تاپ ۱۷ اینچی از پردازنده Core i۷ Skylake ۶۷۰۰k شرکت اینتل به همراه پردازنده گرافیکی GTX ۹۸۰ شرکت انویدیا بهره می‌برد. این دو محصول که از قدرتمندترین پردازنده‏ها و پردازنده‏های گرافیکی رایانه‌های دسکتاپ بهره می‌برند در کنار ۶۴ گیگابایت رم DDR۴ لپ‌تاپ EON۱۷-SLX را به یک لپ‌تاپ مخصوص بازی بازار تبدیل کرده است که امکان اجرای بازی‌های رایانه‌ای روز با کیفیت ۴K را خواهد داشت.

لپ‌تاپ جدید Origin که به همراه درگاه USB Type C ارائه می‌شود امکان پشتیبانی از چند صفحه نمایش خارجی را خواهد داشت و در طراحی صفحه کلید آن از نورهای پس زمینه بسیار زیادی استفاده شده است. از سوی دیگر کاربران امکان انتخاب چهار حافظه SSD فوق سریع m.۲ PCIe را خواهند داشت. وزن و ابعاد فیزیکی این لپ‌تاپ نیز تا اندازه‌ای قابلیت حمل آن را کاهش داده است، با این حال با توجه به قدرت سخت افزاری آن جایگزین بسیار مناسبی برای رایانه‌های شخصی دسکتاپ است. وزن لپ‌تاپ EON۱۷-SLX حدود ۷۶/ ۴ کیلوگرم و ابعاد فیزیکی آن نیز حدود ۴۲۶ × ۳۰۴ × ۴۳ میلیمتر خواهد بود. این محصول هم اینک با قیمت پایه ۱۹۹۹ دلار در دسترس است.

لپ‌تاپ هیبریدی Elite x2

به نظر می‌رسد تب تولید لپ‌تاپ‏های هیبریدی در بازار بالا گرفته باشد، به همین علت اچ‌پی (HP ) هم به تولید این لپ‏تاپ‏ها علاقه نشان داده و تاکنون با معرفی دو مدل نوت‌بوک هیبریدی در این بازار خودی نشان داده است. اچ‌پی این بار یک لپ‌تاپ هیبریدی جدید با نام Elite x۲ را برای رقابت با سرفیس مایکروسافت وارد بازار کرده است. این محصول ۱۲ اینچی؛ از نمایشگر لمسی و پوشش Gorilla Glass ۴ برخوردار است. در طراحی این محصول می‌توان شباهت ظاهری با سونی وایو دی و البته الهام آشکار از سرفیس پرو مایکروسافت را نیز کاملا لمس کرده است. سیستم چفت و بست لولا در این لپ‌تاپ جدید از بین رفته است و صفحه کلید از طریق یک رابط مغناطیسی به سیستم متصل می‌شود. همچنین یک پایه آلومینیومی در پشت نمایشگر قرار گرفته است که می‌تواند زاویه‌ای در حدود ۱۵۰ درجه را برای کاربر متغیر سازد.ظاهرا HP باتری اضافه قرار گرفته در صفحه کلید را حذف کرده است. اچ‌پی در این محصول از پردازندهIntel Core M استفاده کرده است، در نتیجه عمر باتری نیز با افزایش مناسب مواجه است.همچنین HP از سیستم امنیتی خود با نام HP SureStart در X۲ استفاده کرده است. یک حافظه SSD برای ذخیره‌سازی اطلاعات در نظر گرفته شده و WI-FI، بلوتوث، قابلیت اتصال سیم‌کارت، اینترنت ۴G، نرم‌افزار کاهش نویز‌های صوتی، دو دوربین در عقب و جلو،دو میکروفن در اطراف بدنه، پورت USB-C و USB ۳.۰ و یک قلم اختصاصی از دیگر امکانات X۲ جدید هستند. لپ‌تاپ دو در یک HP Elite x۲ اواخر ماه نوامبر با سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و قیمت ۸۹۹ دلار در بازارهای جهان به فروش می‌رسد.

تبلت هیبریدی فوجیتسو Stylistic R726

در همین بازار گرم از رده تبلت و لپ‌تاپ‌های هیبریدی، این بار شرکت فوجیتسو اقدام به طراحی و ساخت تبلت جدید از این رده کرده است. شرکت فوجیتسو اخیرا محصولی با نام Stylistic R۷۲۶ را معرفی کرده است که مجهز به نمایشگری ۵/ ۱۲ اینچی است و بدنه‌ای فلزی در کنار صفحه کلید مغناطیسی دارد. این تبلت از نسل ششم پردازنده‌های Core i اینتل موسوم به Skylake استفاده خواهد کرد که در بهترین مدل به پردازنده Core i۷ ختم می‌شود. با وجود آنکه میزان حافظه رم این تبلت نامشخص است، اما به همراه حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی ارائه می‌شود. همچنین این محصول از قلم و صفحه نمایش Full HD استفاده کرده است. از سوی دیگر وزن بسیار کم ۷۸۹ گرمی و ضخامت بسیار باریک ۵/ ۹ میلیمتری این تبلت بسیار مناسب است. تبلت Stylistic R۷۲۶ شرکت فوجیتسو از شبکه‌های مخابراتی LTE و فناوری‌های NFC و WiDi اینتل ( ارسال رسانه به‌صورت بی‌سیم به نمایشگرهای دیگر ) پشتیبانی می‏کند. فوجیتسو Stylistic R۷۲۶ شامل درگاه‌های مختلفی است که از میان آنها می‌توان به USB ۳.۰، HDMI، VGA، mini DisplayPort، شکاف سیم کارت و RJ-۴۵ Ethernetاشاره کرد. کاربران سازمانی نیز می‌توانند از فناوری‌های مدیریت از راه دور، درایوهای رمزنگاری شده، استاندارد مدل پلت‌فرم ایمن و سیستم تشخیص هویت NFC این محصول بهره برند. Stylistic R۷۲۶ در ماه فوریه پیش‌رو ارائه خواهد شد، با این حال قیمت آن همچنان در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد.