داستان‌های موفقیت از لحظه‌های صعود کسب‌وکار
مترجم: مریم رضایی
ایجاد یک کسب‌وکار موفق همان طور که بسیاری از کارآفرینان تصدیق می‌کنند، کار آسانی نیست. برای شروع باید یک مهارت قابل عرضه داشت و دست به کار شد. در همین مرحله است که ایده‌ها، فرصت‌ها، شرکا و منابع مالی تامین می‌شوند. مطمئنا سختکوشی فراوان هم مورد نیاز است. پس از شروع کار و پیش رفتن آن باید به فکر رشد بود. در این مسیر رشد، همیشه لحظه‌ای وجود دارد که افراد ناگهان پی می‌برند بنگاه‌شان به سوی پیشرفت خیز برداشته است. درک این لحظه بسیار مهم است و خواندن داستان‌هایی مشابه به‌عنوان الگو می‌تواند به کارآفرینان تازه‌کار در این مسیر کمک کند. این هفته داستان موفقیت سه برند کوچک در زمینه مواد خوراکی و ارائه خدمات را که بنیان‌گذاران آنها این لحظه مهم را درک کرده و به سوی پیشرفت قدم برداشتند، معرفی می‌کنیم.

کوکو (Cuckoo)
هنگامی که کسب‌وکار نوپای آنا مکنزی و لوسی رایت، موسسین شرکت کوکو، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ سلفریجز بریتانیا سفارش دریافت کرد، آنها این لحظه موفقیت را حس کردند. مکنزی در این باره می‌گوید: «ما معتقد بودیم محصول بسیار شاخصی داریم، اما بهترین اعتبار این است که بدانیم محصول ما مورد توجه دیگران قرار گرفته است. روزی که محصولات‌مان را به فروشگاه‌های سلفریجز عرضه کردیم و صبحانه‌های موسلی (ترکیب غلات و دانه‌هایی که با آب میوه یا شیر سرو می‌شود) «کوکو» را در قفسه‌های این فروشگاه دیدیم، این موضوع را واقعا حس کردیم. آنا و لوسی در مصاحبه‌ای راز موفقیت خود را بیان کرده‌اند:

ما به‌عنوان دو همکار و دوست صمیمی ارزش‌ها و عقاید مشابهی داریم، اما مهارت‌هایمان متفاوت است. کار کردن با کسی که شما را تکمیل می‌کند و ویژگی‌های مختلفی برای عرضه کردن دارد، بسیار مهم است. ما خارج از کار تعاملات زیادی با هم داریم، چون بهترین دوستان هم هستیم و موقع تفریح هیچ وقت در مورد «کوکو» صحبت نمی‌کنیم. هر دوی ما سوابق کارآفرینی داشتیم و می‌خواستیم روزی کسب‌وکار خودمان را اداره کنیم، اما هیچ وقت فکر نمی‌کردیم این اتفاق به این زودی رخ دهد. بخش عمده شیوه کار و تبدیل موسلی‌های کوکو به یک کسب‌وکار را در حین کار یاد گرفتیم. ابتدا با جست‌وجو در سوپرمارکت‌ها برای یافتن برندهایی که دوست داشتیم شروع کردیم و سپس به آنها زنگ می‌زدیم و به‌عنوان درخواست خرید ظرف 20 دقیقه از آنها مشورت‌های لازم را می‌گرفتیم. سعی ما این بود که از افرادی که در این صنعت فعال بودند و خودشان هم می‌خواستند تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند، درس بگیریم. بدون کمک این شرکت‌ها هیچ گاه به این جایگاه نمی‌رسیدیم. در این راه بهترین توصیه‌ای که دریافت کردیم این بود که مقاومت کنیم و ثبات داشته باشیم. اگر در این صنعت ثبات نداشته باشید، راه موفقیت بسیار سخت خواهد شد. به حرف بقیه توجه کنید. اگر کاری را برای اولین بار انجام می‌دهید، مطمئنا در بسیاری از مسائل باید به ندای درونی خود گوش دهید. اما به‌طور کلی نصیحت‌های دیگران را در نظر گرفته و از افرادی که این کار را قبلا انجام داده‌اند الگو بگیرید.

ماش دیرکت (Mash Direct)
برای مارتین همیلتون، کشاورزی که کسب‌وکار «ماش دیرکت» را در حوزه غذا و خوراکی راه‌اندازی کرده بود، جلسه‌ای با یک توزیع‌کننده در نمایشگاه مواد غذایی باعث شد پتانسیل کاری را که شروع کرده بود دریابد. او می‌گوید: «یک توزیع‌کننده از دوبی به ما مراجعه کرده بود؛ وقتی به ما گفت پوره سیب‌زمینی در خاورمیانه فروش بالایی خواهد داشت، هیجان زیادی داشتیم، اما در ضمن گیج و مبهوت بودیم. حق با آن خریدار بود و ظرف چند ماه محصولات ما در یک سوپرمارکت بزرگ عرضه شد. تنها در مدت سه سال، بخش بین‌المللی کسب‌وکار ما اکنون ۱۶ درصد کل فروش را به خود اختصاص داده و با روند رشد فعلی تا سال ۲۰۱۸ میزان فروش در این بخش به یک میلیون پوند خواهد رسید.»

ماش دیرکت یک بنگاه تولید مواد غذایی و کشاورزی خانوادگی مستقل است که توسط مارتین و ترسی همیلتون در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده است. آنها با تمرکز بر طعم و کیفیت سبزیجات و سیب‌زمینی به جای ظاهر محصول، توانسته‌اند یکی از پیشتازان بازار شوند و حتی غذاهای آماده کامل تولید کنند. این غذاها را می‌توان به راحتی در مایکرویو یا فرهای خانگی گرم و استفاده کرد. یکی از نوآوری‌های آنها مواد غذایی بخارپز با طعم خوب غذاهای خانگی و عاری از افزودنی‌های مصنوعی، مواد نگهدارنده، رنگ‌های خوراکی و نمک زیاد است.

شرکت خدماتی Fantastic Services
شاید بهترین شناختی که هر کسب‌وکاری می‌تواند از خود به دست آورد زمانی است که وارد عرصه جدی رقابت می‌شود. این نشانه این است که کارتان را خوب انجام داده‌اید و اغلب به این معنی است که باید همین روش را ادامه دهید. این موضوعی بود که برای رون سوندهال، موسس شرکت خدمات خانگی Fantastic Services اتفاق افتاد. سوندهال می‌گوید: «لحظه‌ای که حس کردم شرکت ما واقعا تاثیرگذار بوده زمانی بود که یکی از رقبای بزرگ‌مان تماس گرفت و سمتی را در شرکتش به من پیشنهاد داد. این اقدام او به من نشان داد که رقیب بزرگی در چشم آنها بودیم.» شرکت Fantastic Services کار خود را در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد. زمانی که رون سوندهال به یک نفر برای خدمات نظافت نیاز داشت، با آنتون ران که کسب‌وکاری را در این حوزه اداره می‌کرد آشنا شد. آنها خیلی سریع فهمیدند که رویکرد مشترکی دارند و با کمک هم بهتر می‌توانند شرکتی خدماتی را راه‌اندازی کنند.

شرکت آنها با دو لپ‌تاپ، یک مبل و یک گوشی موبایل مشترک متولد شد. هدف آنها این بود که شرکت ساده‌ای داشته باشند، اما بهترین خدمات ممکن را هم به مشتریان و هم به پرسنل شرکت خود ارائه کنند. مدیران، این استراتژی را رضایت ۳۶۰ درجه‌ای نامیده‌اند. از این جایگاه ساده، Fantastic Services اکنون به یک کسب‌وکار چندکاره تبدیل شده که همه نوع خدمات را به خانه‌ها و شرکت‌ها ارائه می‌کند؛ نظافت، باغداری، اثاث‌کشی، سم‌پاشی، نگهداری از حیوانات خانگی، تعمیرات و غیره. این شرکت هدف نهایی خود را راحت‌تر کردن زندگی مشتریان قرار داده است. امروز بیش از ۱۰۰۰ کارشناس در این شرکت کار می‌کنند و بیش از ۲۵ نوع خدمات مختلف را به ۱۰۰ هزار مشتری ارائه می‌کنند.