راهکارهایی برای بازیابی اطلاعات از یک کارت حافظه خراب
یک اتفاق بد و نگران‌کننده که احتمالا بعضی از ما به آن دچار شده‌ایم؛ مبتلا شدن کارت حافظه به ویروس‌های مختلف است که باعث می‌شود فایل‌های درون آن با نام‌های عجیب و غریب نمایش داده شوند. این اتفاق البته همیشه هم به معنای از دست رفتن اطلاعات ذخیره شده روی آن کارت حافظه نبوده و شما با استفاده از نرم‌افزارهای جانبی می‌توانید آنها را بازیابی کنید.

ذخیره‌ اطلاعات روی فلش مموری یا حافظه SD کارت، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نگهداری و جابه‌جا کردن آسان اطلاعات است، با این حال اما ممکن است به دلایل مختلفی این قطعات کوچک و قابل‌حمل، آسیب ببینند و دیگر اطلاعات موجود روی آن‌ها، برای دستگاه‌های دیجیتال مثل موبایل، دوربین دیجیتال یا کامپیوتر قابل‌خواندن نباشد.برای بازیابی مجدد اطلاعات، ابتدا اگر نام فایل‌های موردنظر خود را می‌دانید به قسمت جست‌وجوی فایل اکسپلورر ویندوز خود رفته و سپس نام آن را تایپ کنید یا مثلا اگر به‌دنبال بازیابی تمامی تصاویر خود هستیم «jpg. یا gif.» را در این کادر تایپ کنید. در هر حال به‌طور معمول دوربین‌های دیجیتال تصاویر گرفته شده را در پوشه‌ای به نام / DCIM/ ذخیره می‌کنند که با کنترل کردن آن هم احتمال یافتن فایل موردنظر وجود دارد.اگر بعد از باز کردن پوشه مذکور با گروهی از فایل‌ها و پوشه‌هایی با نام‌های عجیب و غریب مواجه شدید، نگران نشوید؛ زیرا با استفاده از نرم‌افزارهای جانبی مانند ZAR X هنوز هم امیدی به بازیابی اطلاعات خواهد بود. ZAR X یک ابزار مفید و کاربردی است که هارددیسک و کارت حافظه خراب را برای بازیابی فایل‌های موردنظر شما اسکن می‌کند، حتی اگر آنها مجددا فرمت شده یا آسیب دیده باشند.

البته ناگفته نماند که نرم‌افزارهای مختلف رایگان دیگری هم برای این کار طراحی شده‌اند. با این حال این برنامه رابط کاربری فوق‌العاده ساده و قابل‌ فهمی دارد که برای برگرداندن داده‌ها و اطلاعات باارزش‌تان در تمام مراحل با شما همراه است. نکته دیگری که قبل از شروع باید به آن توجه کنیم این است که کارت حافظه موردنظر باید از سلامت فیزیکی برخوردار باشد و اینکه در هر دو حافظه (کارت حافظه و حافظه سیستم) حتما باید به اندازه کل ظرفیت کارت حافظه معیوب فضای خالی برای بازیابی اطلاعات در اختیار داشته باشید. پس از اطمینان از این موضوع هم می‌توان آن را از طریق رَم ریدر و یا توسط خود دوربین به سیستم ویندوزی متصل کرد.در مرحله اول نرم‌افزار رایگان ZAR X را دریافت کرده و نصب کنید. پیشنهاد می‌شود در صورت امکان نسخه کرک شده آن را با یک سرچ ساده در گوگل پیدا و نصب کنید تا در روند جست‌وجو با فایل‌های تکراری مواجه نشوید. در هر حال پس از نصب و راه‌اندازی اولیه ZAR X صفحه‌ای باز می‌شود که باید در آن روی گزینه «Image Recovery (Free)» کلیک کنید. البته این کار برای بازیابی تصاویر است، با این حال اگر به‌دنبال برگشت تمام اطلاعات خود هستید گزینه «data rercovery for windows» را انتخاب کنید. پس از انجام این کار برنامه به‌طور خودکار دستگاه‌های جانبی راکه به سیستم شما متصل هستند جست‌وجو خواهد کرد. به این ترتیب حتی با این برنامه قادر خواهید بود تصاویر مموری موجود در گوشی همراهتان را هم بازیابی کنید.

پس از ارائه نتیجه حافظه‌های جست‌وجو شده، روی گزینه موردنظر که اغلب با نام SD مشخص می‌شود و نسبت به هارد سیستم از ظرفیت بسیار پایین‌تری برخوردار است، کلیک کنید. در این مرحله فایل‌ها و عکس‌ها لیست می‌شوند و شما می‌توانید هر یک از بخش‌هایی را که ضروری‌تر هستند انتخاب کنید و سپس save کنید.این نرم افزار، پارتیشن‌ها یا برچسب‌ها را مانند ویندوز نام‌گذاری نمی‌کند. در این صورت مجبور هستید خودتان بر اساس حجم و ترتیب آنها، انتخاب درست را انجام دهید. ZAR در صفحه بعد، چندین مرحله شامل اسکن هارد درایو برای تمام اطلاعات فایل و انواع بلاک‌ها انجام می‌دهد که به صورت گرافیکی نمایش داده می‌شوند. روند اسکن بسته به سخت‌افزار دستگاه شما ممکن است بین چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.در هر حال پس از اتمام اسکن با صفحه‌ای مشابه با تصویر فوق مواجه خواهید شد که از شما درخواست انتخاب پسوند ذخیره‌سازی فایل‌های پیدا شده را می‌کند.

دو گزینه مقابل خود خواهید داشت، «RAW» که بیشتر برای تبدیل کردن فایل‌های گروهی که در یک ردیف قرار دارند، به فایل‌های مجزا است و «FAT» که فایل‌ها را با پسوندی شناخته شده برای ویندوز ذخیره می‌کند. در هر حال بسته به نیاز خود یکی از این دو را انتخاب کرده و سپس گزینه «Next» را برای ادامه انتخاب کنید.در مرحله آخر نیز مسیر پوشه‌ای که فایل‌های یافته شده در آنجا باید کپی شوند را انتخاب کرده و سپس روی گزینه «Start copying» کلیک کنید. بدون شک این مرحله هم کمی به طول خواهد انجامید که به همین دلیل بهتر است کمی صبورتر باشید.