حواشی تحویل خودروهای ثبت‌نامی
ظاهرا حواشی تسهیلات 25 میلیونی تمامی ندارد. در حالی که قرار بود تحویل خودروهای ثبت‌نامی از سه روز تا یک‌ماه صورت بگیرد اما این روزها در مراجعه متقاضیان به نمایندگی‌ها شنیده می‌شود که تا اطلاع ثانوی از تحویل خودروها خبری نیست.

حتی در این زمینه دو خودروساز بزرگ کشور در بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های فروش خود در سراسر کشور از آنها خواسته‌اند تحویل خودروهای امانی موجود در نمایندگی‌ها به مشتریان را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند. این خبر موجی از نگرانی‌ها میان ثبت‌نام‌کنندگان به‌وجود آورده؛ چراکه در صورت عدم تحویل خودرو آنها با چک‌هایی مواجهند که موعد رسید برخی از آنها خیلی دیر نیست. اما نگرانی مشتریان به‌طور حتم بجا است؛ چراکه بسته ضدرکودی دولت که در آن برای خرید خودرو تسهیلات 25 میلیونی در نظر گرفته شد از همان ابتدا با بی‌برنامگی از سوی دولت مواجه شد، به‌طوری‌که در رونمایی بسته ضد رکود در حالی مهلت بازپرداخت وام 25 میلیون تومانی هفت ساله اعلام شده بود که در آغاز ثبت‌نام مشتریان، هفت سال به چهار سال تغییر پیدا کرد.

از سوی دیگر مهلت ثبت‌نام برای اخذ خودروی اقساطی از سوی بانک مرکزی تا اواخر اردیبهشت اعلام شده بود حال آنکه با گذشت 6 روز، طرح شش ماهه به یک‌باره متوقف شد، اما توقف این طرح نیز شوک‌آور بود؛ چراکه برخی مشتریان مشغول ثبت‌نام بودند که بانک مرکزی با هشدار به خودروسازان تنها اعتبار فروش 110 هزار دستگاهی را به آنها گوشزد و فروش اضافه بر این تعداد را متقبل نشد. در هر صورت فراز و نشیب ثبت‌نام این طرح هر چند متقاضیان را دلخور از بی‌برنامگی دولت کرد، اما در نهایت آنها امید داشتند که لااقل تحویل خودرو طبق برنامه زمانی صورت بگیرد، اما سوالی که این روزها برای ثبت‌نام‌کنندگان مطرح می‌شود این است که فلسفه تسهیلات 25 میلیونی مگر نه اینکه خالی شدن پارکینگ خودروسازان بود؟ پس چرا هم‌اکنون تولید‌کنندگان از تحویل خودرو ممانعت می‌کنند. بر این اساس برخی به اختلافات شکل گرفته میان خودروسازان و بانک مرکزی اشاره می‌کنند و برخی دیگر به سازوکاری اشاره می‌کنند که کار پیشبرد این طرح را با دشواری‌هایی مواجه کرده است؛ به‌طوری‌که در طرح فروش تسهیلاتی خودرو که از هجدهم آبان ماه آغاز و 6 روز به طول انجامید، دولت تسهیلاتی 25 میلیون تومانی برای خرید خودروهای تولید داخل در نظر گرفت و قرار شد این تسهیلات به همراه اسناد فروش، میان بانک‌ها و خودروسازان رد و بدل شود.

به عبارت بهتر، قرار بر این بود که خودروسازان اسناد فروش خود را نزد بانک مرکزی برده و پس از تنزیل آنها، تسهیلات 25 میلیونی به حساب‌شان واریز شود. این در شرایطی است که در حال حاضر به‌نظر می‌رسد برخی بانک‌ها از دریافت اسناد تنزیل خودداری می‌کنند. از سوی دیگر برخی اخبار نیز از صدور بخشنامه‌هایی از سوی خودروسازان به نمایندگان فروش‌شان حکایت دارد مبنی بر اینکه فعلا خودروهای ثبت‌نامی در قالب طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی را تحویل ندهید تا اینکه تکلیف با بانک مرکزی مشخص شود. در این زمینه یکی از نمایندگی‌های فروش خودروسازان از مراجعات مکرر مشتریان و تاریخ تحویل خودروهای ثبت‌نامی خود خبر می‌دهد و اینکه مردم انتظار دارند خودروهای خود را هرچه زودتر تحویل بگیرند؛ چراکه زمان دریافت خودرو از ابتدا به آنها حداقل یک هفته اعلام شده است.

وی تاکید می‌کند متقاضیان مراجعات زیادی به نمایندگی‌ها دارند، ولی ما به‌عنوان نمایندگی‌های خودروسازان، جوابی برای آنها نداریم و متاسفانه برخی اوقات، مردم تلخی رفتارشان را نصیب ما به‌عنوان کارمندان فروش می‌کنند، در حالی که ما مقصر نیستیم و خودروسازان خود زمان تحویل را به تاخیر انداخته‌اند. یکی دیگر از نمایندگان فروش عنوان می‌کند در ابتدا که اجرای این طرح آغاز شده بود، خودروسازان اعلام کردند زمان تحویل خودروهای این طرح حداقل یک هفته‌ای است؛ بنابراین ما هم به متقاضیان اعلام کردیم که اگر اعتبارشان از سوی خودروساز تائید شود، یک هفته تا نهایت یک ماه خودرو را می‌گیرند، در حالی که مردم روی همان یک هفته حساب باز کرده‌اند و اکنون مراجعات گسترده‌ای دارند، اما بخشنامه خودروسازان به نمایندگی‌های خود چه بود؟ در این زمینه مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های سایپا در اظهاراتی عنوان کرده که مسوولان این شرکت در بخشنامه‌ای از نمایندگی‌ها خواسته‌اند تا هیچ خودرویی از محل فروش اقساطی به مشتریان تحویل داده نشود. وی تاکید کرده که حتی در بخشنامه سایپا آمده حتی تحویل خودروهای امانی نیز صورت نگیرد تا اینکه موضوع فروش اقساطی و تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی تعیین تکلیف شود. وی می‌گوید: اگر نمایندگی‌ها نسبت به تحویل خودرو از محل فروش امانی اقدام کنند، مسوولیت این کار با خود آنها خواهد بود و شرکت، هیچ مسوولیتی نمی‌پذیرد.

اما ایران خودرو نیز در بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های خود اعلام کرده از تحویل خودرو به مشتریان ممانعت کنند. در این زمینه نیز مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های ایران خودرو عنوان کرده طبق بخشنامه ایران خودرو، فعلا خودرویی به مشتریان تحویل نمی‌دهیم و تحویل برخی از خودروهای امانی را انجام می‌دهیم، ولی این خودروها هم پلاک و سند ندارند. اما با وجود آنکه خودروسازان با ادعای اینکه بانک‌ها از تحویل اسناد تنزیل خودداری می‌کنند، از تحویل خودروها جلوگیری می‌کنند، سیدعلی اصغر میر محمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد که مدارک خودروسازان به دلیل نقص برگشت داده شده است.وی تاکید کرده بانک مرکزی با بانک‌ها قرارداد منعقد کرده و بانک‌های عامل هم باید براساس تفاهم‌های انجام شده لیست‌ها را به انضمام چک‌های ظهرنویسی شده توسط خودروساز‌ان و مشخصات خودرو تحویل گرفته و برای بانک مرکزی بفرستند.وی با بیان اینکه مشاهده شده خودروسازان‌ برخی موارد از جمله پشت نویسی چک‌ها را رعایت نکرده‌اند، تاکید می‌کند که به بانک‌های عامل اعلام کردیم به محض دریافت کامل مدارک، قسمت به قسمت به پرداخت اعتبار اقدام کنند. میرمحمد صادقی همچنین تاکید کرده که برای تامین مالی تسهیلات 110 هزار خودرو هیچ مشکلی نداریم، اما خودروسازان باید موارد تفاهم شده را رعایت کنند.