حضور فعال ایران در تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری اطلاعات

دنیای اقتصاد: سی‏‏‏‏‏‏‏‏‏امین نشست سالانه کمیته فنی مشترک فناوری اطلاعات (۱JTC) سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) و کمیسیون بین‏المللی الکتروتکنیکال (IEC) با هدف بررسی وضعیت استانداردهای حوزه فاوا و با حضور نمایندگان ۹کشور آسیایی از جمله ایران در شهر پکن چین برگزار شد.

علی آذرکار، مسوول کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نصر تهران، به تشریح گزارش نمایندگان ایران در این نشست پرداخت و افزود: در گزارشی که از سوی نمایندگان ایران بیان شد، وضعیت شکل‏گیری کمیته فنی فناوری اطلاعات ایران (ISIRI-IITC) در سال‏های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ و همچنین شرایط فعلی آن تشریح شد. مشاور کمیته فنی فناوری اطلاعات در ایران با اشاره به اینکه تمرکز این کمیته روی استانداردهای مهندسی سامانه‌ها و نرم‌افزار است، ادامه داد: به دلیل حضور نیروهای متخصص در زمینه نرم‏افزار و علاقه‏مندی نسبی آنها به استانداردهای این حوزه در کشور، تمرکز کمیته فنی فناوری اطلاعات ایران روی استانداردهای این شاخه از حوزه فناوری اطلاعات است.

آذرکار در این رابطه افزود: اغلب کشورهای حاضر در «کارگاه کشورهای در حال توسعه» این نشست، یکی از معضلات خود برای مشارکت فعال در تدوین استانداردهای بین‏المللی فاوا را کمبود نیروی انسانی عنوان کردند؛ با این حال از بین گزارش‏های ارائه شده توسط نمایندگان کشورها، سه کشور ایران، مالزی و سنگاپور فعالیت‏های بیشتری در زمینه پیشنهاد استانداردهای بین‌المللی انجام داده‏اند. مسوول کمیسیون استاندارد و تدوین مقررات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران درخصوص فعالیت کمیته فنی فناوری اطلاعات در ایران توضیح داد: کمیته فنی فناوری اطلاعات یکی از کمیته‏‏های فنی زیرمجموعه کمیته ملی استانداردهای ایزو است که ساختار آن متناظر با کمیته فنی مشترک فناوری اطلاعات (۱JTC) سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) و سازمان بین‏المللی الکتروتکنیک (IEC) در ایران است. فعالیت اصلی این کمیته، مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی حوزه فناوری اطلاعات است.