جاسوسی خودکار ویندوز ۱۰ از کاربران تشدید شد

خبرگزاری فارس: به روزرسانی‏های خودکار ویندوز ۱۰ اگر چه امکانات و قابلیت‏های مناسبی را به این سیستم عامل اضافه می‏کند، اما بررسی‏ها نشان می‏دهد این کار با افزایش نقض حریم شخصی افراد همراه شده است.

به گزارش فوربس، مایکروسافت اوایل ماه جاری میلادی به جمع آوری اطلاعات شخصی و عادات کاربری افراد از طریق ویندوز ۱۰ اعتراف کرد و افزود قصد ندارد این کار را متوقف کند. به دنبال اعتراضات شدید کاربران به این اقدام گستاخانه مایکروسافت این شرکت چندی قبل بسته به روزرسان تازه ویندوز ۱۰ به نام Threshold ۲ را عرضه کرد که در آن قابلیت ردگیری کاربران موسوم به DiagTrack غیرفعال شده بود. اما این تنها ظاهر امر بوده و بررسی‌های دقیق‌تر نشان داده که مایکروسافت DiagTrack را حذف نکرده و تنها نام آن را تغییر داده است. قابلیت یاد شده هم اکنون از طریق بخشی موسوم به Connected User Experiences and Telemetry Service در ویندوز ۱۰ فعال است. این شرکت برای فریب کاربران ویندوز ۱۰ از این نامگذاری گمراه‌کننده استفاده کرده تا بتواند به غارت اطلاعات شخصی کاربران ادامه دهد. مایکروسافت در یک اقدام گستاخانه دیگر به دستکاری خودسرانه تنظیمات کاربری و اولویت‌های تنظیم شده افراد در ویندوز ۱۰ پرداخته است.

افرادی که با تغییر تنظیمات بخش رجیستری ویندوز ۱۰ قبلا DiagTrack را از کار انداخته بودند بعد از به روزرسانی ویندوز و نصب Threshold ۲ شاهد فعال شدن مجدد آن با عنوان Connected User Experiences and Telemetry Service. هستند. جالب آنکه مایکروسافت در این مورد هیچ اطلاع یا هشداری به کاربران نمی‌دهد. برای مقابله با این ترفند جدید مایکروسافت در ویندوز ۱۰ کافی است دکمه ویندوز صفحه کلید را نگه‌دارید و روی کلید R ضربه بزنید. در جعبه باز شده عبارت services.msc را تایپ کرده و اینتر را فشار دهید. سپس در بخشServices Local گزینه Connected User Experiences and Telemetry‏ را یافته و دو بار کلیک کنید. در نهایت در بخش Service status روی Stop کلیک کرده و در منوی Startup type قابلیت Disabled را انتخاب و تایید کرده و با کلیک روی Ok کار را نهایی کنید.