گروه گردشگری: اتحادیه گردشگری روسیه از شرکت‌های فعال در زمینه توریسم در این کشور خواست تا روند فروش بلیت به گردشگران روسی برای سفر به ترکیه را لغو کنند. شبکه خبری العالم نوشت که این درخواست به دنبال هدف قرار گرفتن جنگنده سوخو - ۲۴ روسیه از سوی جنگنده ترکیه انجام گرفته است.

در همین حال یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات گرشگری روسیه تورهای مسافرتی گردشگری به ترکیه و اعزام گردشگر به این کشور را متوقف کرد. به گزارش «ایرنا» شرکت مسافرتی «ناتالی تور» روزسه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهوری روسیه برای دفاع از شهروندان روس در برابر اعمال تبهکارانه، تورهای مسافرتی گردشگری به ترکیه را متوقف کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روزهشتم نوامبر درباره توقف پروازهای مسافربری به مصر دستور ویژه‌ای جهت تامین امنیت شهروندان روس و جلوگیری از سفر آنها به کشورهایی که خطر امنیتی برای اتباع روسیه وجود دارد، صادر کرد.

شرکت «ناتالی تور» همچنین در بیانیه خود گفته است که شعبه‌های این شرکت در قزاقستان، اوکراین و بلاروس هم تورهای مسافرتی به ترکیه را متوقف کردند. این درحالی است که «ناتالی تور» با ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه بزرگ‌ترین شرکت گردشگری روسیه به شمار می‌رود و در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۸۰۰ هزار گردشگر را به کشورهای مختلف اعزام کرد.

بر اساس ارقام ارائه شده از سوی اداره آمار ترکیه، درآمد حاصل از گردشگری این کشور در سه ماه اول سال ۲۰۱۵ به مرز ۹/ ۴ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۱۴ از مجموع ۴۲ میلیون گردشگر روس، بیش از چهار میلیون نفر در قالب کاروان‌های توریستی به ترکیه رفته‌اند. برخی از دیگر منابع نیز ترکیه را مقصد نخست سفرهای گردشگران روس عنوان می‌کنند. در همین حال رئیس سازمان فدرال گردشگری روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد در حال حاضر حدود ۱۰ هزار گردشگر روس در ترکیه به‌سر می‌برند. اولگ سافونوف نیز به شرکت‌های گردشگری روسیه توصیه کرد که تورهای مسافرتی گردشگری به ترکیه ازجمله سفرهای از طریق کشورهای ثالث به این کشور را متوقف کنند.

وی افزود: سازمان فدرال گردشگری روسیه گزارش وزارت خارجه این کشور را برای توقف سفرهای گردشگری به ترکیه به دلیل وجود تهدید تروریسم در این کشور دریافت کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز با اعلام اینکه احتمال وقوع حمله تروریستی در ترکیه کمتر از مصر نیست، از شهروندان روسی خواسته از سفر به این کشور خودداری کنند.