دنیای اقتصاد، بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از ابتدای سال، ۷۰۰ هزار تن کالا از طریق بندر شهید رجایی به دیگر بنادر منطقه خلیج‌فارس ترانشیپ شده است. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی با اعلام این خبر افزود: مقصد این کالاهای ترانشیپی، بنادر جنوب ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس بوده است که در دورترین نقاط این منطقه واقع شده‌اند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تلاش بندر شهید رجایی برای تبدیل به یک بندر کانونی طی سال‌های اخیر یادآور شد: در ۱۲ ماه سال گذشته، یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن کالای غیرنفتی از این بندر ترانشیپ شد که ۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۹۲ بود. وی با بیان اینکه اکنون ۱۵ خط کشتیرانی بزرگ دنیا به صورت مستقیم و منظم به بندر شهید رجایی کالا حمل می‌کنند، گفت: ارائه تخفیف‌های حجمی به شرکت‌های کشتیرانی قیمت تمام شده ورود کالا به ایران را ارزان‌تر و به صرفه‌تر از دیگر بنادر خلیج‌فارس کرده است. وی افزود: ارائه خدمات تخلیه و بارگیری بدون تاخیر، سوخت و آذوقه‌رسانی به کشتی‌های بزرگ، کشتیرانی‌های معتبر بین‌المللی را برای لنگر انداختن در حوالی دروازه طلایی اقتصاد ایران به تکاپو انداخته است.

ایدنی گفت: طبق توافق‌های صورت گرفته با کشتیرانی‌ها، خطوط فعال در بندر شهید رجایی برای تردد در این بندر باید بخشی از بار ترانشیپی منطقه را از این بندر جابه‌جا کنند. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با اعمال حاکمیت دریایی ایران در تنگه هرمز نقش بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور به یک کانون مهم تجارت بین‌المللی منطقه رشد قابل توجهی داشته و ۷۰ کیلومتر مسافت تردد کشتی‌ها را کاهش داده است.